• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

مزاحمت بی‌پایان برخی از کاسبان همدانی

  • کد خبر : 191828
  • 08 مرداد 1402 - 10:13
مزاحمت بی‌پایان برخی از کاسبان همدانی
سد معبر برخی از مغازه‌داران در خیابان‌های میدان اصلی شهر همدان به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش عصر همدان؛ سد معبر برخی از مغازه‌داران  در خیابان‌های  میدان اصلی شهر همدان به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

بارها پیش آمده است هنگامی که می‌خواهیم از خیابان‌ها عبور کنیم  اکثر کاسب‌ها بساط میز خودشان را در معبر عمومی کوچه‌ها و پیاده‌ راه‌ها مستقر کرده‌اند که این مسئله اخیراً به یک چالش واقعی تبدیل شده زیرا دیگر معبری برای تردد مردم باقی نمانده و خانواده‌ها برای عبور و مرور با مشکل مواجه می شوند و از طرفی مسائل شرعی در تردد نیز زیر سوال می‌رود.

کسبه در پیشروی به معابر عمومی مسابقه گذاشته و روزی حداقل ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر میزشان را بیشتر به داخل معبر می‌آورند.

حتی در سرگذر، بازاری که به تازگی سرپوش در آن احداث شده، علاوه بر پیشرفت به معبر عمومی در وسط معبر هم بساط و میوه می‌ریزند که این مسئله اجحاف و تعدی به حقوق عمومی همشهریان محسوب می‌شود.

سد معبر علاوه بر اختلال در تردد و عبور و مرور شهروندان موجب بی‌نظمی و آشفتگی در سطح شهر نیز می‌شود.

از نتایج دیگر این امر داشتن چهره شلوغ و آشفته شهر در هم ریختگی ظاهر شهر که از زیبایی شهر نیز می‌کاهد، که این موضوع می‌طلبد شهرداری برای رفع مشکل سد معبر در شهر علاوه بر برخورد قاطع با جنبه‌های مختلف سد معبر باید با راهکارهای مناسب ساماندهی کسبه و دستفروشان را در دستور کار خود قرار دهد.

به قول معروف شهر خوب ساختنی است، بافتنی نیست. باید همه در این راستا کمک کنیم تا حق کسی پایمال نشود. تجاوز به حقوق مردم چه از طرف مسئولین و چه از طرف مردم از هر صنف و گروهی پذیرفته نیست.

کسبه اطراف میدان امام(ره) نیز از این امر مستثنی نبوده و باید به حقوق دیگران احترام بگذارند، همچنین دستگاههای نظارتی و اجرایی هم باید به وظایف خود به نحو احسنت عمل کرده و این معضل را بصورت ریشه‌ای حل کنند.

در این زمینه رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی استان همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با تاکید بر اینکه سد معبر یعنی بستن و تنگ کردن راه عابر، پیاده‌رو و خیابان نوعی تجاوز شرعی و عرفی به حقوق شهروندان است.

نظری افزود: برای پاکسازی معابر باید با  منشی کنترل نظارت و خدمات شهری نشستی داشته باشیم تا بتوانیم مشکل را حل کنیم.

وی گفت: برای حل این مشکلات شهری، ابتدا باید مدیریت شهری کلیه نیروهای خود را برای پاکسازی معابر از هر گونه سد معبری بصورت قانونی توجیه کند و برای این امر لازم است ابتدا خود نیروها به خوبی توجیه و بعد بصورت مجامع صنفی تذکرات لازم را به مغازه‌داران اعلام نمایند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی همدان تصریح کرد: لازمه شهرنشینی و همچنین داشتن زندگی راحت برای شهروندان، این است که تمامی شهروندان از طریق آموزش نسبت به حقوق خود و دیگر شهروندان آگاهی پیدا کرده تا بتوانند با آرامش کنار هم زندگی بدون دردسری را داشته باشند و این امر جز آموزش از طریق مدیریت شهری و شهرداری میسر نمی‌شود.

نظری اذعان داشت: شهردار می‌تواند با ورود به عرصه‌های فرهنگی و ارتباط با آنها،  برای آموزش مردم در محله‌های مختلف شهر با برگزاری کلاس و راه‌های مختلف شهروندان را آماده شهرنشینی کند و این امر مستلزم این است که در این زمینه پول هزینه کرد چرا که این موضوع و نتیجه مطلوب آن به نفع خود شهر است.

وی در پایان افزود: بنابراین  برای حل ریشه‌ای این مسئله، نیاز به کار فرهنگی عمیقی است که در این راستا هم شأن اجتماعی کاسبان حفظ گردد و هم حقوق مردم بخوبی مطالبه گردد.

در این امر به مشورت کاسبان خوش‌نام و کارشناسان زبده مسائل شهری نیز نیاز است.

انتهای پیام/ ساعتی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=191828
  • دیدگاه‌ها برای مزاحمت بی‌پایان برخی از کاسبان همدانی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.