• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

مدیریت در تولید و صادرات، حلقه مفقوده بازار متلاطم سیب زمینی

  • کد خبر : 83682
  • 23 شهریور 1399 - 8:21
مدیریت در تولید و صادرات، حلقه مفقوده بازار متلاطم سیب زمینی

سیب زمینی یکی از محصولات مهم کشاورزی در شهرستان بهار است بطوریکه میتوان شهرستان بهار را قطب تولید سیب زمینی کشور دانست؛ اما قیمت های نوسانی این محصول باعث نگرانی کشاورزان بهاری شده است. به گزارش عصر همدان، به طور متوسط میزان تولید سیب زمینی در کشور بین ۵ میلیون الی ۵ میلیون و ۲۵۰ […]

سیب زمینی یکی از محصولات مهم کشاورزی در شهرستان بهار است بطوریکه میتوان شهرستان بهار را قطب تولید سیب زمینی کشور دانست؛ اما قیمت های نوسانی این محصول باعث نگرانی کشاورزان بهاری شده است.

به گزارش عصر همدان، به طور متوسط میزان تولید سیب زمینی در کشور بین ۵ میلیون الی ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال است که سهم استان همدان ۹۵۰ هزار تا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن از آن بوده که ۶۵ تا ۷۰ درصد این محصول توسط تولید کننده های سیب زمینی بهار تولید می شود.

یکی از مشکلاتی که کشاورزان بهار همواره با آن مواجه‌اند نوسانات قیمت سیب زمینی در سالهای مختلف است به گونه‌ای که سیب زمینی کاران یک سال از آن منتفع و سال دیگر متضرر می شوند و این مسئله تاثیر مستقیمی بر اقتصاد شهرستان و منطقه می گذارد.

امسال قیمت سیب زمینی به لحاظ بالا رفتن تولید این محصول و کم شدن صادرات به دلیل شیوع بیماری کرونا تحت تاثیر گرفت و موجب افت شدید قیمت در بازه زمانی خاصی شد؛ به طوریکه در مقطعی قیمت این محصول به کیلویی ۸۰۰ تومان نیز رسید، این در صورتی است که قیمت تمام شده سیب زمینی به طور متوسط کیلویی ۱۸۰۰ الی ۲۰۰۰ تومان می باشد.

خسرو طالبی تولید کننده و صادر کننده نمونه سیب زمینی و رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران در این باره اظهار داشت: عمده کشورهایی که ما به آنها صادرات سیب زمینی داریم، عراق، افغانستان، ترکمنستان و کشورهای حوزه خلیج فارس است که امسال به دلیل شیوع کرونا ۴ الی ۵ ماه صادرات متوقف شد و از طرفی امسال افزایش تولید نسبت به سالهای قبل را داشتیم که همین باعث کاهش قیمت سیب زمینی در ماه های اخیر شد.

وی قیمت تمام شده سیب زمینی کشت تابستانه را بین ۱۸۰۰ الی ۲۰۰۰ تومان و قیمت تمام شده کشت پاییزه را به طور متوسط ۲۵۰۰ تومان برشمرد و گفت: متاسفانه قیمت خرید تضمینی این محصول استراتژیک کارشناسی نشده است و تقاضای ما از دولت این است که از تشکل های خصوصی و کارشناسان خبره این حوزه در مسائلی همچون قیمت گذاری ها یا تصمیم ممنوعیت صادرات استفاده کنند تا دولت و کشاورزان کمتر دچار چالش شوند.

طالبی یکی از مشکلات صادر کننده های سیب زمینی را رفع تعهدات ارزی بیان کرد و گفت: هیچ کدام از صادرکننده ها مخالف برگشت ارز به کشور نیستند اما درخواستی که ما از دولت داریم این است که صادرات محصولات کشاورزی را که هم اشتغال زاست و هم محصولی فاسد پذیر است، با محصولات پتروشیمی در یک سیاست و قانون قرار ندهند، چرا که اگر به طور مثال صادرات این محصولات به علت اعتصاب کامیون داران کشور هدف یک روز عقب بیفتد فاسد شده و دور ریخته می شود و همین باعث متضرر شدن بسیاری از کشاورزان میشود.

وی ادامه داد: درخواست صادرکنندگان این است که در رفع تعهدات ارزی، این محصول با محصولات دیگر متفاوت باشد و تعهدات ارزی با ارز نیمایی انجام نشود بلکه با ارز روز و نرخ روز رفع تعهد شود.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران با اشاره به افزایش تولید امسال گفت: ما باید تلاش کنیم که جلوی تولید بی‌رویه این محصول گرفته شود تاهم آب و خاک کشور را هدر ندهیم و هم بتوانیم قیمت این محصول را در حد متعادل نگه داریم، جهاد کشاورزی متولی تولید است نمی توان از آن انتظار کم کردن تولید را داشت، اکنون ما از نظر کمیت سیب زمینی به حد اعلا رسیده‌ایم، اما از این به بعد باید توجهمان به کیفیت محصول باشد.

طالبی با اشاره به نوع بسته بندی سیب زمینی ها اظهار داشت: هم اکنون نوع بسته بندی محصولات سیب زمینی عاملی در بالا بردن کیفیت است، باید به بسته بندی بهداشتی با رعایت پروتکل ها هم جهت توزیع در داخل و هم خارج توجه کنیم تا کیفیت محصول بالا رفته و دورریز آن کم شود، از مسئولین دولتی نیز تقاضامندیم در بحث بسته بندی به تولید کننده ها کمک کند.

وی در ادامه به وجود وحدت رویه کشاورزان تاکید کرد و گفت: اگر تولیدکننده‌های ما وحدت رویه داشته باشند مشکلات ما تا حدی حل می شود، که یک نمونه از آن در برداشت تابستانه بود به طوری که کشاورزان با مدیریتی که در برداشت اعمال کردند نگذاشتند قیمت ها پایین تر از قیمت تضمینی برود، اگر تولیدکننده ها همین وحدت رویه را در تولید نیز داشته باشند کار به خوبی پیش خواهد رفت و قیمت ها کنترل خواهد شد.

وی در مورد قیمت محصولات صادر شده سیب زمینی گفت: ما بارها در صادرات دیده ایم که به یک باره حجم زیادی از سیب زمینی راهی مرزها می شود و در این حالت مشتری های عراقی تعیین کننده قیمت خواهند بود در صورتی که این درست نیست، بلکه آنها قبلا باید بیایند و با ما قرارداد ببندند و با قیمت مشخص محصولات را از ما بخرند، پس وحدت رویه تولیدکنندگان در صادرات نیز جلوی قیمت گذاری مشتری در مرز را می گیرد و باعث پایین آمدن قیمت نخواهد شد.

با روندی که در روزهای قبل شاهد آن بودیم، پس از چند ماه ممنوعیت صادرات، در ابتدا مرزهای کشور افغانستان باز شد که طی یک هفته به علت نبود مدیریت این مرز از سیب زمینی اشباع شد، پس از آن مرز عراق به روی صادرکنندگان گشوده شد که با حجم کمتری نسبت به افغانستان کامیون های سیب زمینی به سمت این مرزها روانه شدند و هم اکنون زمزمه هایی از سرگیری صادرات به کشور ترکمنستان به گوش می رسد که باعث شده سیب زمینی طی یکی دو روز گذشته به کیلویی ۱۳۰۰ الی ۱۴۰۰ تومان برسد.

طبق گفته رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران وجود وحدت رویه در تولید و صادرات و بالا بردن کیفیت محصول عاملی موثر در قیمت گذاری مناسب محصولات کشاورزی و به خصوص سیب زمینی است که بارها از سوی مقامات قول هایی درباره آن داده شده اما عملی نمی شود، گویا بخش های خصوصی خود باید با ورود به این مسئله زمینه این وحدت رویه را ایجاد کنند تا بیش از این کشاورز متضرر عدم مدیریت در تولید و صادرات نشود.

انتهای پیام/ک

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=83682
  • دیدگاه‌ها برای مدیریت در تولید و صادرات، حلقه مفقوده بازار متلاطم سیب زمینی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.