• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2
در ستاد بازآفرینی شهری عنوان شد؛

لزوم تعیین محدوده‌های اسکان غیررسمی در شهر نهاوند

  • کد خبر : 204419
  • 27 آبان 1402 - 8:19
لزوم تعیین محدوده‌های اسکان غیررسمی در شهر نهاوند
جلسه بازآفرینی شهری نهاوند باهدف تعیین محدوده اسکان غیر اضطراری و لزوم توجه بیشتر به بافت فرسوده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، در این جلسه مواردی در خصوص نحوهٔ دقیق تعیین محدوده بازآفرینی شهری نهاوند بیان شد.
بر اساس شیوه‌نامهٔ جدید شناسایی محدوده‌ها و محلات هدف بهسازی، نوسازی و ارائه راهکارهای مداخله در آن‌ها شهرداری نهاوند ضمن بررسی و شناسایی مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت به‌عنوان یک‌گونه از محدوده بازآفرینی شهری به‌عنوان تعیین دقیق محدوده‌های بافت فرسوده و اسکان غیررسمی پرداخت.
در مورد پهنه‌بندی بافت فرسودهٔ پیشنهادی، ضمن ثابت در نظر گرفتن پهنهٔ تاریخی مصوب، با توجه به مشترک بودن محدودهٔ تاریخی و فرسوده در محدوده‌های بازآفرینی مصوب پیشین باعث بروز مشکلاتی در این بخش‌ها شده است.
این مشکلات شامل هم‌پوشانی در مساحت وسیع در محدودهٔ بافت تاریخی و بافت فرسوده مصوب، دقیق نبودن تعیین مرز محدوده‌های بافت فرسودهٔ تعیین‌شدهٔ پیشین و نامعلوم بودن وضعیت فرسودگی برخی پلاک‌ها، در تضاد بودن سیاست‌های تشویقی مربوط به بافت فرسوده و سیاست‌های محدودکنندهٔ مربوط به بافت تاریخی و وجود مانعی جهت استفاده از سیاست‌های تشویقی و عدم نوسازی شهر است.
لذا برای حل این مشکلات در مورد پهنه‌های ناکارآمد کالبدی (فرسوده) اصلاحاتی انجام‌گرفته است.
در این اصلاحات بافت تاریخی و بافت فرسودهٔ شهر تا حد امکان از یکدیگر جدا در نظر گرفته‌شده‌اند و هم‌چنین برای افزایش دقت در تعیین محدودهٔ هریک از گونه‌ها و مشخص بودن وضعیت پلاک‌ها به لحاظ فرسودگی، جداسازی گونه‌ها به‌صورت بلوکی انجام‌شده و خط محدوده‌ها از بین معابر عبور داده‌شده است.
لازم به ذکر است، ازآنجاکه مرزهای محدودهٔ مصوب بافت تاریخی در برخی نقاط از میان بلوک‌ها و حتی پلاک‌ها می‌گذرد و جداسازی گونه‌ها به‌صورت بلوکی انجام‌گرفته است، لذا تنها در مرز بافت فرسوده و تاریخی به‌ناچار همپوشانی بافت فرسوده و تاریخی همچنان وجود دارند.
در این جلسه اعلام شد محلات فرسوده پیشنهادی شامل؛ محلهٔ گلشن، چغا، شیخ منصور، دوخواهران، پای قلعه، نبی شیخ، گوشه، میدان امام تا میدان عارف، میدان نیروی انتظامی تا میدان ۱۷ شهریور، خیابان کشاورز و خیابان خاقانی، کوچه سرباز و منطقه گل زرد هستند.
لازم به ذکر است که محدودهٔ شاطر آباد که در محدوده‌های بازآفرینی تعیین‌شدهٔ مصوب پیشین به دو قسمت شاطر آباد غربی و شرقی تقسیم‌شده بود و بخش شرقی آن جزء محدوده‌های اسکان غیررسمی و محدودهٔ غربی آن جزء بافت فرسوده به شمار می‌آمد با بررسی‌های صورت گرفته و نیز نظر مدیران و کارشناسان شهری به‌طورکلی به اسکان غیررسمی تغییر یافت، چراکه محدودهٔ غربی و شرقی شاطر آباد به لحاظ بافت کالبدی و اجتماعی تفاوتی با یکدیگر نداشته و به لحاظ شاخص‌های معرفی‌شده در شیوه‌نامهٔ جدید در زیرمجموعهٔ بافت اسکان غیررسمی قرار می‌گیرند.
محدودهٔ اسکان غیررسمی مصوب پیشین شامل محلات دستغیب، جوادیه، محدودهٔ پشت کارخانه نمک (در شمال شهرک شهید حیدری)، حسابی، مهدیه و شاطر آباد شرقی است و محدودهٔ شاطر آباد غربی به‌عنوان بافت فرسوده شناخته‌شده است درحالی‌که در محدودهٔ شاطر آباد شاهد شباهت کالبدی و اجتماعی کل بافت این محدوده (در قسمت‌های غربی و شرقی) به یکدیگر هستیم که این مورد از نقاط ضعف بررسی‌های مشاور پیشین به شمار می‌آید.
ضمن بررسی‌های جدید انجام‌گرفته و دریافت این مطلب که محدوده‌های غربی و شرقی محلهٔ شاطر آباد به لحاظ وجود املاک قول‌نامه‌ای و فاقد سند رسمی و فاقد پروانه ساختمانی و وجود بافت اجتماعی مهاجرنشین و حاشیه‌نشین و نیز بافت کالبدی ناکارآمد کاملاً به یکدیگر شباهت دارند، بنابراین این محدوده در بازنگری و اصلاحات انجام‌شده به‌طورکلی به‌عنوان بافت اسکان غیررسمی شناخته‌شده است.
محدوده‌های اسکان غیررسمی پیشنهادی در این جلسه شامل؛ جوادیه، دستغیب، مهدیه دکتر حسابی، شاطر آباد (شامل شاطر آباد غربی و شرقی)، محدوده پشت کارخانه نمک (در شمال شهرک شهید حیدری) است.

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=204419
  • دیدگاه‌ها برای لزوم تعیین محدوده‌های اسکان غیررسمی در شهر نهاوند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.