• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

لزوم استقرار یک ‌دستگاه خودروی آتش‌نشانی در گردنه اسدآباد

  • کد خبر : 84274
  • 27 شهریور 1399 - 9:36
لزوم استقرار یک ‌دستگاه خودروی آتش‌نشانی در گردنه اسدآباد

شب گذشته منطقه ای از گردنه اسدآباد که با درختان بادام سرسبز شده بود، در آتش سوخت و یکبار دیگر بحث استقرار یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی را به عنوان مطالبه‌‌ای از مسئولان مطرح نمود‌. به گزارش عصر همدان، چه کسانی بادام‌زارهای منابع طبیعی در گردنه اسدآباد را به آتش می‌کشند؟ سؤالی که پاسخ آن می […]

شب گذشته منطقه ای از گردنه اسدآباد که با درختان بادام سرسبز شده بود، در آتش سوخت و یکبار دیگر بحث استقرار یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی را به عنوان مطالبه‌‌ای از مسئولان مطرح نمود‌.

به گزارش عصر همدان، چه کسانی بادام‌زارهای منابع طبیعی در گردنه اسدآباد را به آتش می‌کشند؟ سؤالی که پاسخ آن می تواند این نوع خرابکاری را پایان دهد.

از سالهای گذشته و در پی رشد و نمو و به بار نشستن نهالهای بادام منطقه حاشیه گردنه اسدآباد سالانه شاهد آتش‌سوزی و از بین رفتن این درختان هستیم؛ آتشی که موجب خسارت‌های جبران ناپذیر برای منابع طبیعی و بی حاصل شدن زحمات و هزینه های کلان در این رابطه است.

عوامل آتش‌سوزی را ابتدا می توان به چند دسته تقسیم نمود که عمدی و غیر عمدی بودن آن پایه و اساس این نوشتار است.

با توجه به اینکه عمدی بودن این مرحله از آتش‌سوزی کاملاً واضح و روشن و حتی افراد مجرم در منطقه در حال فرار توسط باغداران منطقه دیده شده اند؛ لذا به چرایی موضوع از منظر عوامل ذی نفع پرداخته می شود.

شنیده ها حاکی از آن است که اداره منابع طبیعی به منظور حفظ و حراست و نگهداری درختان مورد نظر، آن را به بخش خصوصی واگذار کرده و گویا اجاره بهایی هم به جهت محصول درختان دریافت می‌کند. پیمانکار پروژه بطور طبیعی می بایست از حریم مورد اجاره صیانت و با هر نوع مزاحمتی مقابله کند.

در چنین وضعیتی این سوال مطرح است که چه کسانی می توانند از این نقاط بهرمند شوند؟ در وحله اول باید گفت هر شخص و اشخاصی که به هر دلیلی بعنوان کوهپیما و یا عابر پا به این ارتفاعات می گذارند ممکن است از بادامهای سبز و یا رسیده این درختان استفاده کنند که مانع شدن از آن مخصوصا با برخوردهای نادرست موجب ایجاد تنفر و دشمن‌تراشی می‌شود.

جلوگیری از ورود افرادی که احتمالاً می توانند با چیدن و ارتزاق از بادام‌های منطقه سودی هرچند کم و بی مقدار در حد تفریح می تواند باعث رنجش خاطر و مقابله به مثل شود.

همچنین مانع شدن از ورود دام روستائیان و چوپانان اهل روستاهای مجاور و عشایر نیز که ورود دام هایشان با توجه به ارتفاع مناسب درختان آسیبی به آنها نمی زند می تواند شامل این تهدید باشد.

نحوه برخورد نگهبانان این محدوده با کسانی‌ که وارد این حریم می شوند خود ضامن حفظ منابع طبیعی است.

حال باید گفت آیا بهتر نیست که اداره منابع طبیعی بدون هیچ چشم‌داشتی محدوده را برای استفاده عموم مردم در اختیار آنها بگذارد تا بخشی از انگیزه های تخریب منابع طبیعی خنثی شود.

یکی دیگر از فاکتورهای جلوگیری از تخریب این درختان عدم وجود وسایل کافی از جمله خودرو آتشنشانی است.

قابل توجه مسئولان که یکی از مصوبات مجمع بسیجیان شهرستان اسدآباد در سال ۱۳۹۴ استقرار یک‌دستگاه آتشنشانی در پایگاه هلال احمر گردنه اسدآباد بوده است که علاوه بر نجات مصدومین و خودروهای گرفتار حریق در این مسیر بین المللی، در اطفا آتش سوزی های منطقه نیز دخیل باشد.

این مصوبات بعنوان مطالبه مردمی در زمان خود به فرمانداری ارجاع و بدون نتیجه و پیگیری به فراموشی سپرده شده است.

صمدمرادی مهر

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=84274
  • دیدگاه‌ها برای لزوم استقرار یک ‌دستگاه خودروی آتش‌نشانی در گردنه اسدآباد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.