• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

قالیبافان نقشه‌های قدیمی از فرش‌های دستباف را تحویل دهند

  • کد خبر : 8158
  • 13 تیر 1398 - 8:25
قالیبافان نقشه‌های قدیمی از فرش‌های دستباف را تحویل دهند

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اسدآباد از تولید ۲۵۵ متر فرش دستباف در این شهرستان طی ۳ ماه نخست سالجاری خبر داد و از قالیبافان خواست نقشه‌های قدیمی از فرش‌های دستباف را به این اداره بیاورند.   به گزارش عصر همدان، رحیم قربانی در جمع خبرنگاران  گفت: در حال حاضر ۱۰۲۰ دار قالی […]

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اسدآباد از تولید ۲۵۵ متر فرش دستباف در این شهرستان طی ۳ ماه نخست سالجاری خبر داد و از قالیبافان خواست نقشه‌های قدیمی از فرش‌های دستباف را به این اداره بیاورند.

 

به گزارش عصر همدان، رحیم قربانی در جمع خبرنگاران  گفت: در حال حاضر ۱۰۲۰ دار قالی توسط قالیبافان اسدآبادی در این شهرستان فعال بوده که در سه ماه نخست سال ۲۰۰ مورد بازرسی از این تعداد دارهای قالی شهرستان صورت گرفته است.

وی با اشاره به صدور ۳۰ مورد اخطار در بازرسی های انجام گرفته از دارهای قالی موجود سطح شهرستان افزود: تعداد ۳۴۲ نفر از قالیبافان اسدآبادی بیمه هستند که طی سه ماه نخست امسال قطع بیمه قالیبافان این شهرستان صفر بوده است.

قربانی در ادامه از احیاء فرش اصیل دستباف این شهرستان خبر داد و گفت: برای احیاء فرش اصیل دستباف اسدآباد نیازمند کمک و همکاری فرش بافان این شهرستان هستیم و از آنان تقاضا داریم هر گونه طرح و یا نقشه اصیل و قدیمی از فرش های دستباف این شهرستان دارا هستند به اداره صمت شهرستان مراجعه کرده و این طرح ها را ارائه دهند.

وی ماهی درهم، ماهی ملحمدره، ترمه، آنجلاس و حوضی را از جمله فرش‌های اصیل و سنتی منطقه اسدآباد یاد کرد و ادامه داد: با ارائه نقشه طرح های اصیل فرش دستباف اسدآبادی در هر روستا یک مجمتع فرش دستباف راه اندازی خواهیم کرد که پرداخت تسهیلات به این مجتمع ها فاقد سقف خواهد بود و مشکلی در رابطه با بازارایابی نخواهد داشت و این امر بهترین فرصت برای احیا فرش اصیل اسدآبادی است.

وی همچنین از برگزاری نخستین جلسه کارگروه فرش شهرستان در اواخر ماه گذشته خبر داد و عنوان کرد: کمک به ایجاد مجتمع های فرش بافی، جایگزینی افراد جدید به جای افراد لغو بیمه شده، پیگیری اختصاص غرفه فرش اسدآباد و بازاریابی در کشور عراق از جمله مصوبات نخستین جلسه کارگروه فرش این شهرستان بود که این مصوبات در حال پیگیری است.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت اسدآباد در ادامه تعداد قالیبافان این شهرستان را ۵ هزار نفر اعلام کرد و یادآور شد: این تعداد از قالیبافان اسدآبادی ۴ درصد از جمعیت قالیبافان استان همدان را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه در ابتدای امسال ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات قالیبافی به این شهرستان اختصاص یافته است، تصریح کرد: ۶۰ نفر از قالیبافان اسدآبادی در سه ماه ابتدای سال برای اخذ و دریافت تسهیلات قالیبافی به بانکهای عامل معرفی شده اند که سقف این تسهیلات برای هر نفر ۵ میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

قربانی همچنین با اشاره به اینکه ۱۳۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل روستایی با نرخ سود ۶ درصد در اختیار دو نفر از پشتیبانان در راستای ایجاد اشتغال روستایی در رشته قالیبافی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در این شهرستان ۶ نفر پشتیبان وجود دارد که تعداد ۱۴۰نفر زیر مجموعه این پشتیبان ها قرار دارند.

وی اضافه کرد: از ۵ هزار بافنده فرش دستباف فعال این شهرستان علاوه بر ۱۴۰ نفر زیرمجموعه پشتیبان ها تعداد ۱۳۱۳ نفر عضو شرکت تعاونی فرش دستباف، تعداد ۳۸۸ نفر از قالیبافان تحت پوشش کمیته امداد، ۱۶ نفر تحت پوشش بهزیستی و مابقی قالیبافان نیز به صورت شخصی دارای فعالیت هستند.

قربانی تعداد قالیبافان زن شهرستان را ۱۴۰۸ نفر و مردان قالیباف را ۳۱۳ نفر برشمرد و اظهار کرد: سال گذشته توسط قالیبافان اسدآبادی ۱۰۶۰ متر فرش دستباف تولید و روانه بازار شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=8158
  • دیدگاه‌ها برای قالیبافان نقشه‌های قدیمی از فرش‌های دستباف را تحویل دهند بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.