• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
1

فرزندآوری، فرهنگ یا اقتصاد؟

  • کد خبر : 155048
  • 21 خرداد 1401 - 8:39
فرزندآوری، فرهنگ یا اقتصاد؟

آمار بیشترین نرخ باروری در جهان توسط سازمانOCED (همکاری اقتصادی و توسعه)منتشر شده است. بالاترین نرخ باروری در جهان متعلق به رژیم اشغالگر اسرائیل است! آمار باروری اما در کشور ما نشان می‌دهد تا سال ۱۴۲۵ حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند خواهند شد. به گزارش عصرهمدان؛ آمار بیشترین نرخ باروری در جهان توسط سازمانOCED […]

آمار بیشترین نرخ باروری در جهان توسط سازمانOCED (همکاری اقتصادی و توسعه)منتشر شده است. بالاترین نرخ باروری در جهان متعلق به رژیم اشغالگر اسرائیل است! آمار باروری اما در کشور ما نشان می‌دهد تا سال ۱۴۲۵ حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند خواهند شد.

به گزارش عصرهمدان؛ آمار بیشترین نرخ باروری در جهان توسط سازمانOCED (همکاری اقتصادی و توسعه)منتشر شده است. بالاترین نرخ باروری در جهان متعلق به رژیم اشغالگر اسرائیل است!

آمار باروری اما در کشور ما نشان می‌دهد تا سال ۱۴۲۵ حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند خواهند شد.

شاید تحلیل های عوامانه، علت عدم تمایل به فرزندآوری را مشکلات اقتصادی بداند اما اکثر پژوهش‌های علمی این حوزه نشان می‌دهد این معضل ریشه فرهنگی دارد.

در یکی از مهمترین این پژوهش‌ها که توسط گروه جامعه ‌شناسی دانشگاه Nipissing کانادا با همکاری گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا همدان، در ایران انجام شده، تداخل فرزندآوری با برنامه های تفریحی و تحصیلی والدین دلیل مهم فرهنگی،برای نخواستن فرزند است. جالبتر آنکه اکثر نمونه‌های مورد پژوهش دارای تحصیلات و سطح معیشت عالی و در طبقه مرفه جامعه بوده اند!

همچنین مرکز تحقیقات علوم رفتاری، طی تحقیقی با عنوان کشف عوامل بازدارنده زوجین از فرزندآوری در دهه اخیر، راه چاره را در اصلاح نگرش، تقویت باورها و ارزشهای ایرانی معرفی و عقلانیت فرهنگی را بر عقلانیت اقتصادی مقدم دانسته است.

مالک شیخی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=155048
  • دیدگاه‌ها برای فرزندآوری، فرهنگ یا اقتصاد؟ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.