• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

غذاهای بومی و محلی پایتخت تاریخ و تمدن را بشناسید

  • کد خبر : 56156
  • 06 فروردین 1399 - 10:54
غذاهای بومی و محلی پایتخت تاریخ و تمدن را بشناسید

متفاوت بودن غذاهای همدان بخاطر استفاده از طعم دهنده ها و سبزی های معطری است که در پوشش گیاهی کوهستان الوند وجود دارد و همدانی ها گنجینه ای غنی از سبزیجات معطر دارند. به گزارش عصر همدان؛ همدان شهری است کهن با جاذبه های گردشگری فراوان که همگی نشان از قدمت و فرهنگ این شهر […]

متفاوت بودن غذاهای همدان بخاطر استفاده از طعم دهنده ها و سبزی های معطری است که در پوشش گیاهی کوهستان الوند وجود دارد و همدانی ها گنجینه ای غنی از سبزیجات معطر دارند.

به گزارش عصر همدان؛ همدان شهری است کهن با جاذبه های گردشگری فراوان که همگی نشان از قدمت و فرهنگ این شهر دارد  و علاوه بر آن غذاها و دسرهای زیادی در این شهر تهیه می شود که کمتر ایرانی است که آنها را نچشیده باشد.

غذاهای متنوعی به واسطه اقلیم سردسیر همدان از گذشته های دور در این شهر وجود دارد و قدیمی های همدانی همچنان بر خلاف جوانان که به فست فود روی می آورند طرفداران پرو پا قرص آش ها و غذاها ساده قدیمی هستند.

همدانی ها هرسال میزبان خوبی برای گردشگران در فصل بهار بودند و مسافران می توانستند با غذاهای لذیذ در این شهر خوشگذرانی کنند اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا تمام مهمان سراها و مراکز غذایی تعطیل شد، از این رو به معرفی غذاها و آش های محلی همدان از زبان یکی از مسئولین آشکده های همدان می پردازیم.

عبدی یکی از آشکده های همدانی است که غذاها و آش های مخصوص همدان را دارد و در سطح شهر شعبه های زیادی دارد و کمتر همدانی است که سری به این آشکده نزده باشد.

آبگوشت یکی از غذاهای متنوعی است که در همدان تنوع خاصی دارد، کمتر ایرانی است که قورمه سبزی دوست نداشته باشد و حالا در همدان طعم آبگوشت و قورمه سبزی ترکیب شده و غذای لذیذ آبگوشت قورمه را به وجود آورده است.

آبگوشت قورمه در اصل تمام مواد آبگوشت معمولی را دارد به همراه سبزی قورمه که طعم و مزه آن را بهتر می کند.

آبگوشت فلفل همدان یکی دیگر از غذاهای پر طرفدار همدانی است که همراه با فلفل خود همدان طبخ می شود و از سبزیجات دیگری چون زیره مخصوص و زنجبیل تازه در آن استفاده می کنند.

کوفته مخصوص همدان نیز مواد لازم و سبزیجات خاص خود را دارد که همراه با گوشت گوسفند، برنج، لپه، آلو بخارا، گردو و تخم مرغ درست می شود.

کوفته همدانی طرفداران زیادی دارد که همدانی ها در ایام خاص و بخصوص روز سیزده بدر آن را درست می کنند.

یکی از صیفی جاتی که همدانی ها در غذاها و دسرها زیاد از آن استفاده می کنند هویج است که در دسر حلوای هویج استفاده زیادی دارد و همچنین آش هویج و جو است که کارشناسان تغذیه و قدیمی ها استفاده از آن را برای جوانان مناسب می دانند چرا که ویتامین های زیادی در خود دارد.

قوت یکی از دسرهای مخصوص همدانی هاست که معمولا در دورهمی های یا بعنوان پیش غذا از آن استفاده می کنند برای تهیه این دسر نان لواش را یک روز بیرون می گذارند تا کامل خشک شود سپس با دست خرد می کنند، سبزی هایی شامل ریحان، نعنا به آن اضافه می کنند، خیار ریز شده نگینی کوچک، پنیر کوزه ای لیقوان در نهایت اگه نبود پنیر پاستوریزه،گردوی خرد شده را به آن اضافه می کنند و در نهایت از روغن حیوانی برای ترکیب همه مواد استفاده می شود.

در نهایت متفاوت بودن غذاهای همدان بخاطر استفاده از طعم دهنده ها و سبزی های معطری است که در پوشش گیاهی کوهستان الوند وجود دارد و همدانی ها گنجینه ای  غنی از سبزیجات معطر دارند.

انتهای پیام/آ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=56156
  • دیدگاه‌ها برای غذاهای بومی و محلی پایتخت تاریخ و تمدن را بشناسید بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.