• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

عدم تشکیل کمیسیون ماده ۵ در استان باعث بالا رفتن قیمت زمین در بهار شده است

  • کد خبر : 71989
  • 02 تیر 1399 - 11:14
عدم تشکیل کمیسیون ماده ۵ در استان باعث بالا رفتن قیمت زمین در بهار شده است

حسین فیض الهی بروکراسی اداری را یکی از مهمترین عوامل بالا رفتن قیمت زمین در شهر بهار دانست و گفت: با تفکیک زمین و افزودن آن به حریم شهر می توان جلوی بالا رفتن قیمت ها را گرفت ولی تعلل در تشکیل کمیسیون ماده پنج و کمیته فنی استاندارد ی مانع از این کار می شود […]

حسین فیض الهی بروکراسی اداری را یکی از مهمترین عوامل بالا رفتن قیمت زمین در شهر بهار دانست و گفت: با تفکیک زمین و افزودن آن به حریم شهر می توان جلوی بالا رفتن قیمت ها را گرفت ولی تعلل در تشکیل کمیسیون ماده پنج و کمیته فنی استاندارد ی مانع از این کار می شود به طوریکه هم اکنون ۹ ماه از درخواست شهرداری برای تشکیل این کمیسیون می گذرد.
به گزارش عصر همدان؛ این روزها شاهد افزایش لجام گسخته قیمت زمین و مسکن و اجاره بها در شهر بهار هستیم و مسئولین امر نیز هیچ گونه نظارتی بر این بخش ندارند، این در حالی است که افزایش قیمت مسکن هر روز در حال صعود است.
 در این باره گفتگویی با رئیس شورای شهر بهار داشتیم و علت را از زبان وی جویا شدیم.
حسین فیض الهی یکی از علت های افزایش قیمت زمین که عمده سرمایه اولیه مسکن است، موانع قانونی و عملکرد ضعیف مسئولین در امر تفکیک و عرضه زمین دانست و اظهار داشت: در دنیای اقتصاد اگر تعادل بین عرضه و تقاضا به هم بخورد ممکن است با بالارفتن یا پایین آمدن قیمت مواجه شویم و در صورتی می توان شاهد ثابت ماندن قیمت ها بود که توازنی بین عرضه و تقاضا به وجود بیاید.
وی افزود: یکی از عوامل افزایش قیمت زمین در بهار نیز بالا بودن تقاضا و کم بودن عرضه است که این مشکل با تفکیک زمین توسط شهرداری حل خواهد شد.
رئیس شورای شهر بهار ادامه داد: مسئله اینجاست که شهرداری خود به تنهایی قادر به صدور مجوز در تفکیک زمین و تغییر کاربری ها نیست و این کار با تشکیل کمیسیون ماده ۵ و کمیته فنی در استاندارد ی و تصویب طرح شهرداری امکان پذیر است.
سختگیری مسئولان و عدم توجه آنان به مشکلات مردم،  عامل گرانی زمین 
فیض الهی با گلایه از تشکیل با وقفه این کمیسیون در استاندارد ی، سختگیری مسئولان و عدم توجه آنان در حل مشکلات مردم را یکی از علل گرانی زمین در شهر دانست و بیان کرد: در بعضی موارد برای تصویب طرح یک زمین تفکیکی و تغییر کاربری آن باید یک سال منتظر بمانیم تا کمیته فنی و کمیسیون ماده ۵ تشکیل شود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: موانع قانونی مثل نداشتن سند ثبتی بهانه جلوگیری تفکیک زمین می شود، چرا که اکثر زمین‌های شهر بهار قدیمی بوده و فاقد سند ثبتی هستند، به همین دلیل این زمین‌ها در این کمیسیون بررسی نمی شوند و بلاتکلیف می مانند.
رئیس شورای شهر بهار نبود طرح جامع و طرح تفصیلی شهر  را یکی از مشکلات اساسی مردم بهار و شهرداری دانست و با اشاره به اینکه آخرین جلسه کمیسیون ماده ۵ در استاندارد ی ۹ ماه قبل تشکیل شده، افزود: از سال گذشته تاکنون حدودا برای ۲ هزار هکتار از زمین ها درخواست تغییر کاربری و افزوده شدن به حریم شهر داشتیم، اما این درخواست ها معطل مانده و شهرداری و مردم باید مدت طولانی پشت درب های کمیسیون ماده ۵ منتظر جواب باشند.
بنگاه‌های معاملات ملکی در گران کردن مسکن و زمین دخیل هستند
فیض الهی نقش برخی از بنگاه‌های معاملات ملکی که خودشان در گران کردن مسکن و زمین دخیل هستند بسیار پر نگ دانست و گفت: گاهی دیده می شود که برخی از بنگاه داران که خود مالک چندین قطعه زمین و ملک مسکونی هستند به صورت زنجیره ای در بالا بردن قیمت ها دست داشته و با ترفند خاصی  بازار گرمی کرده و قیمت ها را بالا می برند، به طوریکه زمینی که دو سال پیش با ۱۵۰ میلیون تومان خریداری شده، امسال یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت زده اند و این مسئله از سوی اتحادیه باید پیگیری شود.
وی همچنین در ادامه اعمال کاربری های غیر کارشناسی توسط مشاور طرح جامع شهری را نیز از مشکلات دیگر این‌ حوزه عنوان کرد و ادامه داد: از همشهریان عزیز خواشمندیم زمین و مسکن را به قیمت معقولانه خریداری کنند و بنگاه‌های معاملاتی نیز با تعامل با یکدیگر نسبت به ارائه نظر کارشناسی اقدام  کرده و آن را رعایت کنند تا مردم سرگردان تهیه مسکن و زمین نباشند.
رئیس شورای شهر بهار در خصوص اجرای حکم دادستانی در خصوص سقف افزایش اجاره بها تا ۲۵ درصد گفت:  این حکم در بهار به هیچ عنوان رعایت نمی شود به طوریکه شاهدیم رهن و اجازه بها در برخی نقاط تا ده برابر افزایش داشته است.
فیض الهی افزایش محدوده شهر، تفکیک و عرضه زمین برای ساخت مسکن را یکی از راه‌های غلبه بر گرانی مسکن دانست و اظهار داشت: شهرداری و شورای شهر به جد دنبال آن است تا با افزوده شدن حریم شهر مشکل گرانی زمین در بهار حل شود.
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=71989
  • دیدگاه‌ها برای عدم تشکیل کمیسیون ماده ۵ در استان باعث بالا رفتن قیمت زمین در بهار شده است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.