• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

طرح شفاف‌ سازی هزینه‌های انتخابات گامی به سوی مبارزه با فساد و پاکدستی نمایندگان

  • کد خبر : 38699
  • 02 دی 1398 - 13:54
طرح شفاف‌ سازی هزینه‌های انتخابات گامی به سوی مبارزه با فساد و پاکدستی نمایندگان

تصویب طرح دو فوریتی شفافیت هزینه های انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حالی صورت پذیرفت که بسیار زودتر از اینها انتظار تصویب چنین مصوبه  ای از مجلس جمهوری اسلامی وجود داشت. به گزارش عصر همدان، شفافیت مالی نامزدها و عدم وابستگی آنها به مراکز فساد مالی و نداشتن سو شهرت مالی یکی از […]

تصویب طرح دو فوریتی شفافیت هزینه های انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حالی صورت پذیرفت که بسیار زودتر از اینها انتظار تصویب چنین مصوبه  ای از مجلس جمهوری اسلامی وجود داشت.

به گزارش عصر همدان، شفافیت مالی نامزدها و عدم وابستگی آنها به مراکز فساد مالی و نداشتن سو شهرت مالی یکی از بارزترین ویژگی انتخابات‌ در دموکراسی ها است و در نظامی همچون جمهوری اسلامی که با آرمانها و اهداف بلندی چون عدالت،مبارزه جدی با فساد به پیروزی رسیده است، انتظاری جز شفافیت مالی کارگزاران آن نیست.

جمهوری اسلامی به عنوان تنها ساختار سیاسی برآمده از رای و نظر مردم در چهارچوب شرع مقدس و تعالیم الهی قطعا و موکدا باید پیش قراول شفاف سازی و شفافیت در نوع و نحوه انتخاب نمایندگان ملت به لحاظ هزینه های انتخاباتی باشد.

تصویب طرح دو فوریتی شفافیت هزینه های انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حالی صورت پذیرفت که بسیار زودتر از اینها انتظار تصویب چنین مصوبه  ای از مجلس جمهوری اسلامی وجود داشت

شفافیت مالی نامزدها و عدم وابستگی آنها به مراکز فساد مالی و نداشتن سو شهرت مالی یکی از بارزترین ویژگی انتخابات‌ در دموکراسی ها است و در نظامی همچون جمهوری اسلامی که با آرمانها و اهداف بلندی چون کرامت انسانی ،عدالت،عدم تبعیض،مبارزه جدی با فساد سازمان یافته به پیروزی رسیده است انتظاری جز شفافیت مالی کارگزاران آن نیست.

اینکه چرا تا به امروز چنین قانونی در خصوص انتخابات در کشور به تصویب نرسیده نشان دهنده مشکلات جدی در عرصه قانون گذاری است.

مردم در انتخابات باید بدانند کسی که خود را منجی نجات دهنده مردم معرفی می کند هزینه های تبلیغی  خود از چه راهی تامین کرده است.

اطلاع و آگهی مردم از محل تامین هزینه های انتخاباتی نامزدها قطعا به آنها در انتخاب آگاهانه کمک خواهد کرد و راه را برای ایجاد مجلسی نزدیکتر به طراز انقلاب اسلامی هموار خواهد کرد.

به همین دلیل گفتگویی داشتیم با نمایندگان مجلس تا اطلاعات بیشتری در خصوص تصویب این طرح دوفوریتی کسب کنیم.

قانون کلی انتخابات مسکوت مانده است

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با اشاره به تصویب دو فوریت طرح شفاف‌ سازی هزینه‌های انتخابات مجلس در جلسه روز گذشته مجلس گفت: به دنبال پیگیری قانون انتخابات و ارسال آن به شورای نگهبان و همچنین برخی ایرادات وارده، این موضوع همچنان مسکوت مانده است.

حاجی‌بابایی با اشاره به دلیل ارائه دو فوریت این طرح به مجلس گفت: موضوعی تحت عنوان رسیدگی به تخلفات انتخاباتی و رسیدگی به هزینه‌های انتخابات مطرح بود که به دلیل اهمیت آن در انتخابات و به منظور جلوگیری از خرید و فروش رأی و تاثیرگذاری پول به ویژه پول‌های کثیف در انتخابات باید این طرح مصوب می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه قانون کلی انتخابات مسکوت مانده است، بیان کرد: موضوع شفاف‌سازی هزینه‌های انتخابات مجلس جداگانه و طی یک دو فوریتی به مجلس ارائه شد تا بتوانیم قبل از انتخابات این مهم را به قانون تبدیل کنیم.

طرح شفاف‌ سازی از پول پاشی داوطلبان جلوگیری می کند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تصویب این قانون دست عوامل اجرایی و نظارتی باز می شود، افزود: این قانون همچنین از اقدامات داوطلبانی که به هر نحوی از پول استفاده می‌کنند، به دنبال جابجایی رأی هستند جلوگیری می کند.

حاجی ‌بابایی با بیان اینکه طی این هفته و در صحن روز سه ‌شنبه به احتمال زیاد این قانون تصویب خواهد شد، ادامه داد: از سیاست‌های کلی انتخابات مد نظر رهبری، مطالب مهمی مصوب شد اما به دلیل ایرادات وارده به این مصوبه ها فعلا کاری انجام نشده است. در خصوص سیاست‌های کلی انتخابات باید مجلس وارد یک بحث کلی در این موضوع شود.

وی یادآور شد: مجلس کنونی فرصت کافی برای ورود به قانون کلی انتخابات را ندارد و باید مجلس یازدهم به این موضوع ورود کند.

محمدمهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به تصویب دو فوریت طرح شفاف‌سازی هزینه‌های انتخابات مجلس گفت: در مجلس شورای اسلامی دو فوریت این طرح با حداکثر آراء رأی آورد تا هزینه کردهای انتخاباتی به صورت روشن و شفاف از سوی کاندیداها اعلام شود.

باید مجلسی بر اساس ویژگی های معنوی، دینی و انقلابی شکل بگیرد

وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات بر اساس ضوابط، معیارهای امام و رهبری و قوانین مختلف بسیار مهم است، افزود: انتخابات تحقق بخش حضور مردم در تعیین سرنوشت خود و مبتنی بر فضائل ملت و ارزش های انقلابی است.

مفتح تصریح کرد: به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) مجلس عصاره فضائل ملت است یعنی در حقیقت باید مجلسی شکل بگیرد که عصاره فضائل ملت باشد، لذا باید مجلسی بر اساس ویژگی های معنوی، دینی و انقلابی شکل بگیرد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس افزود: اگر بخواهیم فضایی معنوی و انقلابی در فرآیند انتخابات و رقابت کاندیداها باشد، به طور طبیعی نباید پول عنصر اساسی جریان تبلیغات قرار گیرد.

تصویب طرح شفاف‌سازی هزینه‌های انتخابات جلوی منفذ غیرقانونی را می گیرد

وی تأکید کرد: باید منشاء تأمین هزینه کردهای انتخاباتی مشخص باشد تا شائبه ای مبنی بر نفوذ مجراها در انتخابات ایجاد نشود و نمایندگان منتخب وام دار کسی نباشند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب طرح شفاف‌سازی هزینه‌های انتخابات مجلس جلوی این منفذ غیرقانونی را می گیرد، تأکید کرد: مردم ما، مردمی انقلابی و متدین هستند و ملاک های آنان برای انتخاب برگرفته از معیارها و ارزش های اسلامی ـ انقلابی است.

مفتح ادامه داد: تأکید بر مشخص شدن میزان و منشاء هزینه کردهای انتخاباتی برای انتخاب راحت، مناسب، انقلابی و دوری از هر گونه شائبه و مبنایی پولی است و این طرح منطبق بر خواسته های رهبری است.

وی همچنین به ابلاغ سیاست های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری هم اشاره کرد و گفت: تلاش بر آن است تا مصوبه طرح شفاف‌سازی هزینه‌های انتخابات مجلس، منطبق بر این سیاست ها و تأمین کننده خواسته های رهبر انقلاب باشد.

به گزارش عصر همدان؛ در این موضوع که تمام نامزدهای انتخابات از هر گروه، دسته‌ و جریانی باید در خصوص سلامت محل هزینه و درآمدهای خود به مردم توضیح دهند شکی نیست، اما اصلاح قانون انتخابات، امری حیاتی برای این اتفاق است تا بتوان سدی در برابر نفوذ زرسالاران قدرت طلب و نفوذی هایی که در صدد هستند با پول های کلان نمایندگانی را به مجلس بفرستند، ایجاد کرد..

رسالت ساختار قانونی کشور در شفاف کردن عرصه رقابت‌ها و جلوگیری از هر گونه ابهام در این صحنه، مهم و سرنوشت ساز است و اصلاح قانون انتخابات، راهی برای جلوگیری از ورود پول های کثیف به عرصه انتخابات می تواند باشد.

پاکدستی نمایندگان ملت محوری ترین شاخص در شکستن فضای محافظه کاری در مبارزه با فساد است لذا نهاد قانون گذاری کشور با اینکه تنها دوماه به انتخابات مجلس باقی مانده باید برای اثبات مبارزه به مفاسد اقتصادی و اداری این مهم را مورد توجه قرار دهد و برای تصویب نهایی آن تلاش کند.

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=38699
  • دیدگاه‌ها برای طرح شفاف‌ سازی هزینه‌های انتخابات گامی به سوی مبارزه با فساد و پاکدستی نمایندگان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.