• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
7
معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان:

طرح دارویار، قاچاق دارو را کاهش داد

  • کد خبر : 202261
  • 04 آبان 1402 - 10:53
طرح دارویار، قاچاق دارو را کاهش داد
معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان با بیان اینکه قاچاق دارو از اختلاف قیمت موجود دارو در داخل سیستم عرضه و قیمت واقعی دارو نشأت می‌گیرد گفت: با انجام طرح دارویار قیمت‌های دارو تولید داخل را تقریبا واقعی کردیم و همین موضوع موجب شد قیمت دارو در داروخانه پایین نباشد تا انگیزه برای قاچاقچیان دارو وجود نداشته باشد.

قدرت‌الله رستمی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه تعداد داروخانه‌های سطح استان از یک سال و نیم گذشته در مقایسه با سال های قبل، حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است گفت: در حال حاضر حدود ۲۷۰ داروخانه در استان همدان وجود دارد که ۲۰ داروخانه شبانه روزی است.

وی با اشاره به اینکه تعداد داروخانه‌ها قابل قبول است تصریح کرد: در گذشته داروخانه‌های شبانه روزی فقط ۶ مرکز بود که خوشبختانه برای دسترسی راحت مردم به دارو در ساعات مختلف شبانه روز افزایش یافت.

این مقام مسئول ادامه داد: آیین نامه جدیدی که برای تأسیس داروخانه‌ها ابلاغ شد روند تأسیس داروخانه‌ها را تسهیل کرده است و در حال حاضر داروخانه‌ها در محل‌های مختلف شهر هستند و در یک نقطه متمرکز نشدند.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: شاید بعضی از همشهریان تصور کنند باید در همه محله‌ها داروخانه وجود داشته باشد اما بیشتر داروخانه‌ها در نزدیکی مطب پزشکان‌ هستند چراکه بیمار راحت‌تر بتواند داروی مورد نیازش را تهیه کند.. رستمی با بیان اینکه متأسفانه اگر جایی پزشک نباشد تأسیس داروخانه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست افزود: زیرساخت تأسیس داروخانه‌ها ورود پزشک به آن منطقه است.

وی با اشاره به اینکه کمبود دارو در بعضی مواقع در اقلام با نشان‌های خاص است گفت: این درحالی است که همان دارو با تولید داخلی وجود دارد درحالی که بعضی افراد بنا به هر دلیلی اصرار به استفاده از همان نشان را دارند.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان ادامه داد: اینکه فردی به دلیل حساسیت دارویی به نوع ایرانی برخی داروها، در صورت نبود داروی خارجی احساس کند با کمبود دارو مواجه هستیم کاملا اشتباه است.

رستمی با تاکید بر اینکه تأمین داروهای خاص با برنامه وزارتخانه انجام می‌شود عنوان کرد: در استان‌ها با توجه به برنامه ها برای مدیریت صحیح در توزیع، دارو طبق برنامه به داروخانه‌های خاص بیمارستان و مراکز خاص توزیع می‌شود تا به دست مصرف کننده واقعی برسد.

وی با اشاره به اینکه داروهای وارداتی دارای یارانه هستند گفت: این داروها ارزانتر از مقدار واقعی در خارج از مرزها در کشور توزیع می‌شود و اگر با مدیریت و نظارت کافی به دست مصرف کننده واقعی نرسد و از چرخه توزیع خارج شود، در بازار آزاد یا قاچاق معکوس به خارج کشور قاچاق می‌شود به همین دلیل در مورد این داروها دقت بیشتری داریم تا در برنامه توزیع سازمان با دقت وارد شویم و سیاست کلی سازمان را اجرا کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه قاچاق دارو از اختلاف قیمت موجود دارو در داخل سیستم عرضه و قیمت واقعی دارو نشأت می‌گیرد افزود: طرح دارویار انجام شد و قیمت‌های دارو تولید داخل را تقریبا واقعی کردیم؛ امروز قیمت دارو در داروخانه پایین نیست و انگیزه برای قاچاقچیان دارو وجود ندارد که بخواهند دارو را ارزان بخرند و گران بفروشند چون با ارز یارانه‌ای وارد نکرده‌ایم که قاچاقچی بتواند آن را خارج کند.

رستمی خاطرنشان کرد: در کل نمی‌توانیم بگوییم صد در صد جلوی قاچاق دارو گرفته شده، هرچند نظارت‌ها دقیق است و سعی می‌کنیم به صفر برسد کما اینکه امسال نیز کاهش داشته است.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان در پایان گفت: از مردم تقاضا داریم از تهیه دارو از محل‌های غیر رسمی خودداری کنند چراکه دارو‌های این چنینی که در بازار آزاد و فضای مجازی به فروش می‌رسند در بهترین حالت ۴۰ درصد امکان سالم بودن دارند.

انتهای پیام/سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=202261
  • دیدگاه‌ها برای طرح دارویار، قاچاق دارو را کاهش داد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.