• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

ضرورت اصلاح الگوی کشت کلزا در همدان

  • کد خبر : 119900
  • 13 تیر 1400 - 10:31
ضرورت اصلاح الگوی کشت کلزا در همدان

یک کارشناس کشاورزی با اشاره نسبت هزینه های دوره کاشت تا برداشت و قیمت فروش این محصول عنوان کرد: قیمت پایین کلزا و افزایش قیمت سموم شیمیایی، دستمزد کارگران و سایر هزینه های جانبی سبب شده تا کشاورزان رغبتی به کشت این دانه باارزش نداشته باشند. به گزارش عصر همدان؛ کشت دانه های روغنی در […]

یک کارشناس کشاورزی با اشاره نسبت هزینه های دوره کاشت تا برداشت و قیمت فروش این محصول عنوان کرد: قیمت پایین کلزا و افزایش قیمت سموم شیمیایی، دستمزد کارگران و سایر هزینه های جانبی سبب شده تا کشاورزان رغبتی به کشت این دانه باارزش نداشته باشند.

به گزارش عصر همدان؛ کشت دانه های روغنی در کشور و خودکفایی در تولید این محصولات کشاورزی به عنوان پایه و ماده اولیه تولید روغن های خوراکی با توجه به ضریب مصرف روغن نباتی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ماده اولیه مراکز صنعتی تولید روغن از دو منبع سویا و آفتاب‌گردان و در اواخر دهه ۷۰ از محصولات دیگری همچون کلزا تأمین شده است و البته روغن‌کشی از کنجد نیز منبع دیگر تولید روغن به شمار می‌رود که در میان منابع دیگر به کیفیت و به‌تبع آن قیمت بالاتر مشهور است. در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از روغن موردنیاز کشور از دانه‌های کلزا تأمین می‌شود.

از سویی دیگر با توجه به بحران کم‌آبی در اکثر مناطق کشور ، کشت محصولاتی با نیاز آبی حداقلی یک اصل مهم و ضروری در الگوی کشت بهینه محصولات کشاورزی است که خوشبختانه کلزا با خاصیت سازگاری با محیط، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، ارزش غذایی بالا، کنترل علف‌های هرز، مقاومت به سرما، برداشت زودهنگام و در نتیجه آماده‌شدن زمین برای کشت دوم و همچنین داشتن ۴۰ درصد روغن بسیار با کیفیت از دیگر مزایای توسعه کشت این دانه روغنی است.

همچنین کلزا یکی از محصولات استراتژیک است که توسعه کشت آن می‌تواند بی‌نیازی کشور از واردات دانه‌های روغنی و خروج ارز از کشور را به دنبال داشته باشد.

یک کارشناس کشاورزی در گفتگو با عصر همدان، گفت: توسعه کشت گیاهان دانه روغنی مخصوصا کلزا، یک ضرورت مهم است و شناسایی راهکارهای آموزشی ترویجی برای توسعه کشت آن در استان همدان، با توجه به نیاز کشور بسیار مهم است.

مرتضی جامعه بزرگ افزود: راهکار های حمایتی دولت از کشاورزان در بخش های مختلف مانند اعلام به موقع خرید تضمینی با قیمت مناسب و پرداخت سریع، تامین کود و سموم شیمیایی و تامین بذر اصلاح شده و مطلوب کلزا از مواردی است که برای توسعه این کشت مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره نسبت هزینه های دوره کاشت تا برداشت و قیمت فروش این محصول عنوان کرد: قیمت پایین کلزا و افزایش قیمت سموم شیمیایی، دستمزد کارگران و سایر هزینه های جانبی سبب شده تا کشاورزان رغبتی به کشت این دانه باارزش نداشته باشند.

جامعه بزرگ در پایان افزود: در همدان کشت گشنیز به دلیل قیمت بالاتر و درآمد زایی بیشتر بر کشت کلزا اولویت دارد که این امر با اصلاح الگوی کشت و کشت بهینه مغایرت دارد.

انتهای پیام/ط

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=119900
  • دیدگاه‌ها برای ضرورت اصلاح الگوی کشت کلزا در همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.