• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
4

شیوه غلط کشاورزی، دلیل نابودی منابع آبی

  • کد خبر : 151971
  • 19 اردیبهشت 1401 - 8:48
شیوه غلط کشاورزی، دلیل نابودی منابع آبی

زمین‌هایی که باید زیر کشت گندم که یک کالای استراتژیکی است برود متاسفانه به کشت محصولاتی اختصاص می‌یابد که بعضاً هیچ‌گونه صرفه اقتصادی و مالی برای کشور و حتی کشاورزان ندارد. به گزارش عصرهمدان؛ کمبود برخی اقلام اساسی از جمله گندم که یک کالای استراتژیک و حیاتی است و ارزشی بیشتر از نفت و طلا […]

زمین‌هایی که باید زیر کشت گندم که یک کالای استراتژیکی است برود متاسفانه به کشت محصولاتی اختصاص می‌یابد که بعضاً هیچ‌گونه صرفه اقتصادی و مالی برای کشور و حتی کشاورزان ندارد.

به گزارش عصرهمدان؛ کمبود برخی اقلام اساسی از جمله گندم که یک کالای استراتژیک و حیاتی است و ارزشی بیشتر از نفت و طلا دارد، پیش از آنکه ناشی از تغییرات و رخدادهای بین‌المللی و جنگ‌ها و .. مثلاً جنگ اوکراین باشد، متاثر از روش‌های غیراصولی، غلط و بی‌برنامه کشاورزی در کشور است که بر بحران کم‌آبی دامن زده است.

در ایران سالانه ۸۶ میلیارد متر مکعب آب مصرف می شود که در قبال آن ۷ میلیارد دلار صادرات انجام می‌شود که در مقایسه با مقدار آبی که مصرف می‌شود، اصلاًً مقرون به صرفه نیست.

برزیل که چهارمین کشور صادرکننده محصولات کشاورزی دنیاست، ۳۹ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کند و در قبالش ۵۵ میلیارد دلار کسب درآمد دارد. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد علت نابودی منابع آبی و خشکسالی و حتی خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها در ایران شیوه غلط و غیراصولی کشاورزی است. به ویژه اینکه در ایران به مقوله‌ای به نام مزیت نسبی در حوزه کشاورزی اصلاًً توجهی نمی‌شود.

به عنوان مثال هندوانه از جمله محصولاتی است که منابع آبی زیادی مصرف می‌کند، بنابراین کشت آن در ایران با توجه به کمبود آب اصلاًً به صرفه نیست، ولی با این وجود هندوانه که امکان واردات آن با قیمت پایین‌تر از داخل از افغانستان، ازبکستان و ترکمنستان وجود دارد، با هدررفت زیاد آب در ایران کشت می‌شود.

زمین‌هایی که باید زیر کشت گندم که یک کالای استراتژیکی است برود متاسفانه به کشت محصولاتی اختصاص می‌یابد که بعضاً هیچ‌گونه صرفه اقتصادی و مالی برای کشور و حتی کشاورزان ندارد.

در هیچ جای دنیا همانند ایران آب این چنین در حوزه کشاورزی هدر نمی‌رود. دریاچه‌ها، تالاب‌ها و چاه‌های کشور به خاطر کشاورزی غلط و عهد حجری درحال خشک شدن است و قطعاً در آینده صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست و کشاورزی خواهد زد.

حمید خوش آیند

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=151971
  • دیدگاه‌ها برای شیوه غلط کشاورزی، دلیل نابودی منابع آبی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.