• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان:

شب‌های قدر، مجالس پاسخ به شبهات باشد

  • کد خبر : 213563
  • 10 فروردین 1403 - 14:57
شب‌های قدر، مجالس پاسخ به شبهات باشد
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه در مجالس عزاداری باید احکام شریعت و معارف الهی مطرح شود، گفت: جوانی که به این مراسم آمده شبهات زیادی در ذهن دارد و باید پاسخ شبهات خود را در این مجالس دریافت کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به اینکه در مسائل اقتصادی باید تقوی رعایت شود، گفت: در قرآن و روایت نیز اشاره فراوانی به این مسئله شده و شعار سال نیز جهش تولید با مشارکت مردم است.

خطیب جمعه همدان با تاکید بر اینکه برای برطرف شدن مشکلات اقتصادی نیازمند رشد اقتصادی هستیم، افزود: در عرصه تولید باید جهش داشته باشیم و دولت در عرصه اقتصاد تاثیرگذار است.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان ادامه داد: یکی از وظایف دولت و حکومت اسلامی از نظر شرعی آن است که برای اقتصاد برنامه ریزی داشته باشد و علم اقتصاد را در جامعه اجرا و مدیریت کند.

آیت‌الله شعبانی‌موثقی با اشاره به نقش مردم در اقتصاد، عنوان کرد: در دین اسلام به نقش مردم نیز اشاره شده است، یکی از موضوعات مهم مسئله تعدیل در مصرف است چرا که نیاز اقتصادی جامعه و خانواده باید در حد کافی تامین شود و از طرفی نیز اسراف و تجمل نشود.

خطیب جمعه همدان با بیان اینکه براساس آمار سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی، ۳۵ درصد محصولات کشاورزی در کشور ما هدر می‌رود، گفت: این درحالی است که در کشور مشکل آب وجود دارد و بیش از ۹۰ درصد منابع آب کشور صرف کشاورزی می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان ادامه داد: اگر ۱۰ درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی کاهش یابد و نقشه کشت و سندها اجرا شود، مشکل کمبود آب تا حدودی برطرف می‌شود.

آیت‌الله شعبانی‌موثقی خاطرنشان کرد: طبق اعلام رسمی غذای ۱۵ تا ۱۸ میلیون نفر هدر می‌رود و بخش زیادی از محصولات کشاورزی تا به بازار و مصرف کننده برسد از بین می‌رود و نان و سبزیجات که میلیاردها دلار برای آن‌ها هزینه می‌شود هدر می‌شوند.

خطیب جمعه همدان در ادامه با بیان اینکه اسلام در خصوص نقش مردم در اقتصاد توصیه به کارآفرینی و تولید حداکثری دارد، گفت: حتی توصیه شده است که افراد شغلی را انتخاب کنند که حقوق بگیر نباشند و در برخی روایات نقل شده که اگر حقوق بگیر باشید ضیق در رزق ایجاد می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه باید بستری باشد تا مردم از دسترنج خود نیاز اقتصادی خود را تامین کنند، عنوان کرد: البته نظام آموزشی اینگونه است که فرد بعداز ۲۰ سال تحصیل انتظار دارد از دولت حقوق بگیرد و این نگاه باید اصلاح شود.

آیت‌الله شعبانی‌موثقی ادامه داد: خبر رسیده که خیلی از کارخانه‌های صنعتی به دنبال کارگر هستند و پیدا نمی‌کنند، خیلی از شهرستان‌های ما مطالبات داشتند از جای دیگر نیروی کار بیاورند.

خطیب جمعه همدان با تأکید بر اینکه انقلابی، تنها کسی نیست که هیئت داری کند و نماز بخواند، افزود: البته این افراد انقلابی هستند اما کسی که در میدان سخت اقتصادی وارد عرصه تولید شده و کارآفرین است نیز انقلابی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه در آستانه روز جمهوری اسلامی هستیم این روز را گرامی داشت و ادامه داد: در آستانه شب قدر به دنبال برگزاری مجالس معرفت افزایی و علم افزایی باشیم.

آیت‌الله شعبانی‌موثقی با تاکید بر اینکه در مجالس عزاداری باید احکام شریعت و معارف الهی مطرح شود، گفت: جوانی که به این مراسم آمده است شبهات زیادی در ذهن دارد و باید پاسخ شبهات خود را در این مجالس دریافت کند.

خطیب جمعه همدان خاطرنشان کرد: سینه زدن و جوشن کبیر خواندن مستحب است اما دریافت پاسخ شبهات واجب است و مجالس عزاداری و شب‌های قدر باید مجالس غنی سازی و جهاد تبیین باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه مردم ما محب اهل‌بیت هستند، عنوان کرد: شهادت امیرالمومنین علی (ع) مصادف با روز طبیعت است و همه مردم و مسؤلین مراقبت کنیم کرامت این روز شهادت حفظ شود.

آیت‌الله شعبانی‌موثقی خاطرنشان کرد: در قوانین بشری چقدر مهم است که هیچکس از چراغ قرمز عبور نکند و در قوانین بشری مراقبت داریم اما چرا در دفاع از قوانین الهی تسامح می‌کنیم؟

خطیب جمعه همدان ادامه داد: مسؤلین، دولتمردان و خود من برای مراقبت از قوانین الهی چه‌کاره کردیم؟ همه می‌گویند کار فرهنگی لازم است خب باید کار فرهنگی کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان در پایان با بیان اینکه ستاد امر به معروف زحمت کشیدند که روزه خواری انجام نشود، گفت: با این وجود اما گاهی تسامحات شده و باید استغفار کنیم.

رشد اقتصادی با مشارکت مردم حلال مشکلات است

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی مغیثی امام جمعه نهاوند در خطبه‌های این هفته نمازجمعه گفت: روز قدس روز مبارزه با ظلم و ظالمان است و با تدبیر امام راحل آرمان قدس زنده شد.

وی اظهار داشت: سال ۵۷ امام خمینی(ره) فرمودند؛ که مجامع بین المللی ابزار دست ابرقدرت‌ها هستند و بعضی‌ها آن زمان باور نمی‌کردند ولی امروز همه این سخنان باورمان شده است.

امام جمعه نهاوند افزود: صهیونیست‌ها به جنایت و قتل و عام در غزه ادامه می‌دهند و هیچ سازمانی هم جلوی آنها را نمی‌گیرد و تصمیمات این مجامع جهانی هم ضمانت اجرایی ندارد.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها بیان کرد: رشد اقتصاد با مشارکت مردم حلال مشکلات اقتصادی است و رهبر معظم انقلاب نیز امسال شعار سال را در همین محور اعلام کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مغیثی گفت: انشاالله دولت، مجلس و مردم و همه باید سعی کنیم شعار سال را محقق کنیم و باید بدانیم دشمن در همه زمینه‌ها کار می‌کند و ما هم در همه بخش‌ها باید با آنها مقابله کنیم.

وی ادامه داد: در گذشته ایران در تولید علم صفر بود و امروز در خیلی از علوم اصلی در دنیا صاحب رتبه هستیم و در بسیاری از بخش‌ها پیشرفت‌های زیادی کردیم و جز کشورهای برتر دنیا هستیم که اینها به برکت انقلاب به دست آمده است.

امام جمعه نهاوند در بخش دیگری از خطبه‌ها به موضوع غزه اشاره کرد و اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ مقاومت بی‌نظیر مردم غزه مایه عزت اسلام شده است و با وجود همه شهدا و آوارگان و مشکلات ولی عملیات طوفان الاقصی معادلات چندین ساله آنها را بر هم زد و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فقط دیوانه‌وار مردم را می‌کشند.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها افزود: شعار سال باید برای همه ما سرمشق و راه‌کار حل مشکلات باشد و باید با حفظ وحدت و اطاعت از ولی فقیه بتوانیم بر مشکلات پیروز شویم.

حجت الاسلام والمسلمین مغیثی در بخش پایانی خطبه‌ها گفت: در روزهای اخیر و در شب‌های قدر برنامه‌های مناسبتی با حضور سخنرانان کشوری تدارک دیده شده است که امیدواریم همشهریان در این برنامه‌ها حضور فعالی داشته باشند.

مشارکت مردم باعث رونق اقتصاد و فرهنگ می‌شود

امام جمعه فامنین گفت: هیچ کشوری بدون مشارکت مردم نمی‌تواند خودش را و مسائل کشور را سر و سامان بدهد، حضور مردم حضور مؤثری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی غفاری در خطبه‌های نمازجمعه دومین هفته از فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ضمن دعوت به تقوا که تنها راه نجات دهنده بشر در روزهای بحرانی است، گفت: شعار امسال چرا شعار جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شد، هیچ کشوری بدون مشارکت مردم نمی‌تواند خودش را و مسائل کشور را سر و سامان بدهد، پس حضور مردم حضوری مؤثر خواهد بود، از نکات قابل تامل این شعار این است که از همین مردم، نخبگان برای به حرکت درآوردن چرخه اقتصادی کشور استفاده شود چرا که از مسائل مهم کشور رونق اقتصاد است.

 

امام جمعه شهرستان فامنین افزود: مهمترین مشکل کشور ما در اقتصاد، تصدی‌گری دولتی است و سیاست خارجی دشمن انقلاب اسلامی، نبود مردم در رأس کار و اقتصاد است، دشمن تلاش می‌کند تا مردم را از سیاست و فرهنگ، اقتصاد جدا کند چرا آنان می‌دانند حضور مردم ایران در صحنه خطرناک‌تر از هر چیزی است. شکست دشمن در جنگ تحمیلی، در کودتا، در حمله‌های امنیتی، در حمله‌های تروریستی را حضور مردم در صحنه می‌دانند. لذا تلاش آنان همین است که مردم از اقتصاد جدا شده و در سال‌های گذشته موفق بودند و فضا وجود داشته است.

 

وی بیان داشت: بخش اصلی تحقق مشارکت مردم در رونق تولید برعهده مسئولین دولتی و مجلس است، باید فضا را برای حضور پرشور مردم آماده کرد یا بعضی از قوانین را اصلاح کنند تا مردم و مشارکت آنان در عرصه اقتصاد تاثیر گذار باشد. پس رفع مشکلات و موانع تولید نکته اساسی این شعار بوده و توجه ویژه این نکته شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی غفاری نمونه‌ی از مشکلات در شهرستان و کشور را بیان کرد: ۱- برداشتن مشکلات برای رفع موانع تولید و فضاسازی تولید توسط مسئولین برای مردم. ۲- مبارزه با قاچاق کالا، منع جدی ورود کالاهای بی رویه. ۳- مبارزه و مقابله جدی با کارشکنی‌ها اداری در مسیر تولید. ۴-اعمال قاطعیت‌های مالیاتی برای حمایت دولت. ۵- نظارت و حمایت مستمر دولت بر تولید کنندگان و دخالت نکردند بر تولید.

 

در ادامه وی اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان هستیم و امشب اولین شب قدر بوده و قدردان شب‌های ارزشمند قدر باشیم، ولی اصلی‌ترین مصداق برای دعاهای ماه رمضان دعا برای مردم غزه و فلسطین است چرا که این عزیزان بخاطر تحریم دارو و غذا، از بیماری‌ها رنج می‌برند و درسختی غیرقابل توصیف به سر می‌برند. امام جمعه فامنین در پایان اضافه کرد: پس شب قدر، شب قرآن ناطق است، چون ما انسان‌ها بوسیله قرآن کریم هدایت می‌شویم، شب قدر شب مولای متقیان است، بهترین اعمال در این ماه دوری از گناهان است، وس امشب با دلی شکسته در پیشگاه خدا اعتراف به نفس شکسته خود کرده و درخواست مغفرت خواهیم کرد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=213563
  • دیدگاه‌ها برای شب‌های قدر، مجالس پاسخ به شبهات باشد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.