• امروز : جمعه - ۴ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 24 May - 2024
8
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

نجات همدان از بحران جمعیت با وحدت ارگان‌ها

  • کد خبر : 215491
  • 16 اردیبهشت 1403 - 7:48
نجات همدان از بحران جمعیت با وحدت ارگان‌ها
قطعاً همکاری همه ارگان‌ها با یکدیگر لازمه رشد جمعیت در استان است؛ امید است مسئولان تا دیرتر نشده، با استفاده از نظرات کارشناسی، برنامه‌های مناسبی برای رهایی استان همدان از بحران جمعیت تدوین کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» موضوع جوانی جمعیت یکی از مهمترین مسائلی است که هر کشوری به آن توجه دارد و بدون شک این مسئله برای دولتمردان کشور ما نیز دارای اهمیت است.

اهمیت جوانی جمعیت و افزایش نسل جوان در کشور آنقدر زیاد است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها براین مسئله تأکید داشتند و در یکی از سخنرانی‌هایشان با اشاره به اینکه قرآن کریم می‌فرماید که «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّه»؛ هر چه می‌توانید قوّت را زیاد کنید، گفتند: امروز حفظ جمعیّتِ جوانِ کشور یکی از ابزارهای قوّت است.

در همین راستا مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ سیاست‌های کلی جمعیّت را پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین و ابلاغ کردند.

پس از گذشت حدود هفت سال‌ بالاخره قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ با موافقت مجلس برای اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال به تأیید شورای نگهبان رسید.

در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های زیرمجموعه دولت موظف هستند تا دستورالعمل‌ و برنامه‌های مربوط به خانواده، فرزندآوری و جمعیت را عملی کنند و کشور را از بحرانی پیری جمعیت نجات دهند.

دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور یکی از مراکز مهم برای اجرای قانون جوانی جمعیت هستند و در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز اقداماتی داشته است.

مشاوره فرزندآوری به بیش از ۱۸۷ مادر همدانی

مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار «عصر همدان» با اشاره به اینکه مشاوره فرزندآوری در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شده است، گفت: سال گذشته ۱۸۷ هزار و ۴۳۰ مشاوره فرزندآوری در راستای بارداری سالم و فرزندآوری در سال‌های اول ازدواج برای مادران گروه هدف انجام شد.

شهلا نوری با بیان اینکه نرخ باروری در سال‌های اخیر کاهش قابل‌توجهی داشته است، افزود: میزان فرزندآوری از هفت فرزند در سال ۱۳۵۸ به ۸/۱ فرزند در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

وی ادامه داد: به‌صورت مقطعی تا سال ۱۳۹۵ میزان نرخ باروری افزایش یافت اما در سال‌های اخیر مجددا روند آن کاهشی شد تا جایی که نرخ باروری در استان همدان به ۵۷/۱ رسید.

مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه نرخ باروری در دراز مدت بر نرخ رشد جمعیت تأثیر می‌گذارد، گفت: این موضوع حتی منجر به منفی‌شدن رشد جمعیت و پدیده سالخوردگی و پیری جمعیت می‌شود.

درصد سالمندان همدان زیاد است

نوری خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل کاهش نرخ باروری شاهد پدیده پیری جمعیت در کشور هستیم و متأسفانه استان همدان چهارمین استان با نرخ باروری پایین در کشور است.

وی با بیان اینکه درصد سالمندان و جمعیت بالای ۶۰ سال در همدان زیاد است، تصریح کرد: نرخ ناباوری در سال‌های اخیر در استان همدان ۱۵ درصد گزارش شده است.

مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: یکی از عوامل مؤثر در کاهش فرزندآوری افزایش سن ازدواج و تأخیر در زمان بارداری است به‌گونه‌ای که تأخیر در بارداری نخست موجب افزایش ناباروری شده و می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

نوری فاصله زیاد بین ازدواج تا تولد اولین فرزند را از عوامل مهم و تأثیرگذار کاهش نرخ باروری در کشور دانست و گفت: عوامل مختلفی همچون فاصله‌گذاری بین تولد فرزندان، افزایش سن ازدواج، تک‌فرزندی و افزایش میزان ناباروری بر کاهش نرخ باروری و افزایش پدیده پیری جمعیت در کشور تأثیر می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه مطالعات حاکی از آن است که ۳۰ درصد خانواده ها تک فرزند هستند، افزود: در صورت ادامه‌دار بودن روند کاهشی نرخ باروری و فرزندآوری پیش‌بینی می‌شود که تا سی‌سال آینده یک‌چهارم جمعیت کشور سالمند و پیر باشند.

مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: سقط‌جنین عمدی و یا غیرعمدی، افزایش میزان طلاق، تغییرات سبک زندگی و روند روبه‌ رشد شهرنشینی بر پدیده پیری جمعیت و کاهش فرزندآوری تأثیر گذاشته است.

نوری با بیان اینکه شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جز عوامل تأثیرگذار بر کاهش نرخ باروری هستند، عنوان کرد: البته بیشتر میزان عدم تمایل به فرزندآوری در طبقات بالای اجتماعی و درآمدی به ثبت رسیده است.

مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان با اشاره به اینکه مرکز بهداشت مهم‌ترین مکان برای ارائه آموزش‌های عمومی در خصوص فرزندآوری و جوانی جمعیت است، گفت: مشاوره قبل ازدواج، آموزش‌های حین ازدواج در راستای رضایت‌مندی از زندگی زناشویی، آموزش مهارت روان‌شناختی در راستای افزایش مهارت‌های زندگی و فرهنگ‌سازی در خصوص ازدواج به‌موقع از مجموعه اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص جوانی جمعیت است.

جلوگیری از سقط جنین یکی از اهداف اصلی در بحث رشد جمعیتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه مرکز مردمی با نام نفس در راستای اجرای قوانین جوانی جمعیت فعالیت می‌کند، گفت: مسئله جلوگیری از سقط جنین یکی از مسائل بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود و ما به کمک ظرفیت مردمی در این مجموعه، به دنبال این مسئله هستیم.

مجذوبی خاطرنشان کرد: سقط در مراکزی غیرقانونی انجام می‌شود و به همین دلیل آمار دقیقی از این موضوع نداریم اما طبق برآورد‌ها سالانه حدود یک میلیون نفر اقدام به سقط جنین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه‌های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با مشاوره‌های انجام شده از سقط جنین جلوگیری می‌شود، افزود: مجموعه نفس در مشاوره و راهنمایی‌های خود در روند جلوگیری‌ از سقط جنین بسیار موثر عمل کرده است.

نجات همدان از بحران جمعیت با وحدت همه ارگان‌ها

با وجود اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در راستای اجرای قوانین جوانی جمعیت اقداماتی انجام داده است اما آمار جمعیتی در استان همدان همچنان نگران کننده است.

مشاوره دادن و حمایت‌های درمانی از زوجین نابارور برای نجات از بحران جمعیتی بسیار خوب است اما کافی نیست و قطعا همکاری همه ارگان‌ها با یکدیگر لازمه رهایی از بحران جمعیتی در استان است.

به گفته کارشناسان یکی از مسائل مهم برای نجات از پیری جمعیت، فرهنگ‌سازی در جامعه و در کنار آن حمایت‌های اقتصادی است؛ به طور مثال در استان همدان وضعیت مسکن یکی از مشکلات اساسی خانواده‌ها است و با رفع این مشکل شاهد رشد جمعیت در استان خواهیم بود.

امید است مسئولان استان به دنبال راه حلی برای جلوگیری از روند کاهشی جمعیت در همدان باشند و تا دیرتر نشده با استفاده از نظرات کارشناسی، برنامه‌های مناسبی برای رهایی استان همدان از بحران جمعیت تدوین کنند.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=215491
  • دیدگاه‌ها برای نجات همدان از بحران جمعیت با وحدت ارگان‌ها بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.