• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

سپهبد شهید قاسم سلیمانی الگوی برجسته همه جانبه

  • کد خبر : 208908
  • 19 دی 1402 - 13:39
سپهبد شهید قاسم سلیمانی الگوی برجسته همه جانبه
یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، الگو قراردادن مکتب سردار سلیمانی است، از مهمترین ابعاد این مکتب نوع سلوک مدیریتی ایشان است، چرا که حاج قاسم قبل از آنکه فرمانده موفقی باشند، یک مدیر موفق بوده است.

به گزارش خبر نگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ از جمله شاخصه های سبک مدیریتی سردار سلیمانی، جلودار بودن و حضور میدانی ایشان است. حاج قاسم نمی گفت برو، بلکه می گفت بیا. این روحیه از جمله دلایل موفقیت ایشان در بحث فرماندهی است که باید سرمشق و الگوی همه مدیران و فرماندهان در عرصه های مختلف باشد. اگر مدیر مجموعه و فرمانده رده‌ای، خودش پای کار باشد و بلکه جلوتر از همه نیروها در میدان عمل، حاضر باشد به یقین سایر نیروها نیز همیشه در کنار او حاضر بوده و آماده جانفشانی خواهند بود. با این شیوه مدیریتی است که مشکلات سازمان‌ها و رده‌های نظامی حل خواهد شد. و این سبک مدیریتی، همان شیوه‌ای است که رسول اکرم (ص) داشتند. امام علی علیه السلام می فرمایند: در جنگ‌ها، رسول‌اکرم (ص)، نزدیک ترین فرد ما به دشمن بود.

سبک مدیریتی سردار سلیمانی، بن بست شکنی بود

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) همدان گفت: حاج قاسم در مقابل بن‌بست‌ها، توقف نمی‌کرد، ایشان معتقد بودند که تنها روحیه جهادی است که بن‌بست‌ها را می‌شکند. ایشان واقعاً مجاهد فی سبیل الله بودند و با روحیه بالای جهادی، اهل توقف و سکون نبودند و تا آخرین نفس تلاش داشتند موانع را برطرف کرده و به هدف برسند. حاج قاسم آیه شریفه «وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ» را تفسیر عملی کردند و برای آیندگان الگوی تمام عیار فرماندهی و مدیریت جهادی شدند.

مدیریت سردار سلیمانی، مدیریت مردمی بود

حجت الاسلام الیاس نجاری، افزود: حاج قاسم اکثر کارها را در مسائل مختلف و در مناطق مختلف، در داخل و خارج کشور، توسط خود مردم انجام می داد. حاج قاسم به مردم، ایمان و باور قلبی داشت و از این ظرفیت بزرگ در ابعاد مختلف بهره می جست. ایشان طوری برخورد می کرد که مردم احساس مسئولیت کرده و پای کار می آمدند و موانع را برمی داشتند. و این شاخصه، درس بسیار بزرگی به مدیران و فرماندهان است.

وی ادامه داد: مردمی بودن مدیر و فرمانده، یک عنصر اصلی در مدیریت است. باید این فرهنگ سازی اتفاق بیفتد، بدون مشارکت دولت و مردم، امور کشور حل شدنی نیست. لذا خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» این آیه نشانگر نقش و جایگاه مهم مردم در سامان بخشیدن به امور است. لذا در روایات آمده است در آخرالزمان، مردم در مدیریت جهانی، مشارکت و نقش حداکثری دارند به طوری که خودشان اقامه عدل و قسط می کنند.

عملکرد جامع شهید حاج قاسم

نماینده ولی فقیه در همدان گفت: در تشییع جنازه شهید حاج قاسم سلیمانی افراد با تمام اختلاف سلیقه های سیاسی، اجتماعی، عقیدتی در مراسم حضور داشتند و این موضوع نشان دهنده عملکرد جامع شهید حاج قاسم بود.

عبور کردن از تقسیم بندی های کاذب

آیت الله حبیب الله شعبانی افزود: آن چه برای شهید مهم بود گذر کردن و عبور کردن از تقسیم بندی‌های کاذبی بود که گاهی جامعه با آن درگیر می‌شود.

وی ادامه داد: در جامعه یکسری تقسیم بندی‌هایی داریم که هیچگونه مبنای علمی و شرعی برایش پیدا نمی‌کنیم از مسائل سیاسی، اختلافاتی که در مسائل اجتماعی گاهی پیش می‌ آید.

آیت الله شعبانی با اشاره به ویژگی هایی چون اخلاص، معنویت، شریعت مداری ، اذعان داشت: یکی از هنرهای حاج قاسم سلیمانی عبور از این تقسیم بندی‌ها بود و همه مردم را فارغ از این مباحث قبول داشت.

به وجود آوردن وحدت در منطقه

نماینده ولی فقیه در همدان تاکید کرد: حاج قاسم سلیمانی در منطقه توانست وحدت را به وجود بیاورد و به توسعه کمی و کیفی محور مقاومت کمک کند.

وی تاکید کرد: به معنای واقعی کلمه محور مقاومت اگر توسعه پیدا نمی‌کرد معلوم نبود در نقشه جغرافیایی و امنیت خودمان به کجا رسیده بودیم.

آیت الله شعبانی افزود: وقتی مردم ما و مردم منطقه می بینند که یک نفر خالصانه و بدون هیچ چشم داشت تمام عمر خود را برای امنیت مردم گذاشته قطعا مردم هم قدر دان خواهند بود.

نماینده ولی فقیه در همدان گفت: مردم می فهمند چه کسی صادق است و بنای خدمت دارد و مردم این را درک کرده بودند و دیده بودند و باور کرده بودند که افرادی هستند که خود را فدای ملت کرده اند.

الگوی مدیریت جهادی و الگوی مقاومت فعال

مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان گفت: حاج قاسم سلیمانی به عنوان یکی از فرماندهان برجسته و الگوی مقاومت و مدیریت جهانی مورد توجه قرار گرفته است. نقش وی در پیروزی‌های جبهه مقاومت و در مبارزه با استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی، و همچنین در مدیریت جهانی توانست جبهه مقاومت را با حداکثر کارایی و اثربخشی، راه‌اندازی، سازماندهی و به کارگیری کند. وی امروز در جهان به عنوان الگوی مدیریت جهادی و الگوی مقاومت فعال شناخته شده است.

نمادی از مبارزه با تروریسم در جهان مطرح شد

حجت‌الاسلام مهدی ارتقایی، اظهار کرد: نقش حاج قاسم سلیمانی در پیروزی‌های جبهه مقاومت در مبارزه با استکبار جهانی، صهونیسم بین الملل و ارتجاع منطقه نقشی اثرگذار است که موجب شد خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه از بین رود و از وی به عنوان نمادی از مبارزه با تروریسم در جهان مطرح شد.

حاج قاسم سلیمانی نماد «محور مقاومت»

وی افزود: فرمانده شجاع و دلاور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با داشتن تفکری نظامی، اندیشه استراتژیک و به مانند یک دیپلمات زیرک، به عنوان نیروی فعال در سیاست خارجی کشورمان نقشی مهم ایفا می‌کرد. قاسم سلیمانی برای جمهوری اسلامی تنها یک فرمانده نظامی نبود، او نماد «محور مقاومت» بود که پایه های جمهوری اسلامی بر آن بنا شده است.

همواره در خط مستقیم اسلام، انقلاب و ولایت

حجت الاسلام ارتقایی ادامه داد: سپهبد شهید قاسم سلیمانی در طول تاریخ زندگی خود همواره در خط مستقیم اسلام، انقلاب و ولایت بوده و لحظه‌ای از این خط فاصله نگرفت و ایشان در کنار این تفکر، تفکر شهامت، ایثار، فداکاری و از خودگذشتگی در زندگی ایشان وجود داشت.

انقلابی بودن و عملگرایی مکتب شهید سلیمانی

مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان با بیان اینکه مکتب شهید سلیمانی یک الگوی مکتبی جدید و باز تولیدشده جدید از مکتب اسلام و دکترین اسلامی است، اذعان داشت: این مکتب دارای پیشینه و ریشه‌ای است که بسیار مهم بوده و منابع محکمی دارد.

وی گفت: انقلابی بودن و عملگرایی، ویژگی دیگر مکتب شهید سلیمانی است. مکتب سلیمانی با منویات رهبری همخوانی دارد و به دنبال نفوذ در قلب‌ها است، اقتدار دارد، جهان شمول است و مخاطب آن دلها است.

در مکتب شهید سلیمانی جناح وجود ندارد

حجت الاسلام ارتقایی افزود: وصیت نامه شهید سلیمانی با ادبیات دوران دفاع مقدس نوشته شده و از واژه‌های برادر و خواهر در توصیه به مردم استفاده شده و در مکتب شهید سلیمانی جناح وجود ندارد و ایشان همواره به معنای واقعی فراجناحی بوده است.

محبوبیت شهید سردار سلیمانی

وی علت اصلی محبوبیت شهید سردار سلیمانی را تواضع، دین داری و فدا کردن جان در راه خداوند دانست و گفت: شهید سلیمانی به آنچه می‌گفت عمل می‌کرد. در خصوص داعش ایشان به وعده‌اش در رابطه با نابودی این فرقه منحوس عمل کرد. همه این‌ها محبوبیت به همراه دارد.

سپهبد قاسم سلیمانی در کنار استفاده از روش‌های سنتی، از الگو های ارتباطی و تبلیغاتی و روش های متنوع ارتباطات بهره گرفت.

مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان ادامه داد: شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در ابتدای گام دوم انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. او ماموریت داشت مبانی و مفاهیم انقلاب را به بشریت (جامعه مخاطب) برساند. بدین منظور، سپهبد قاسم سلیمانی در کنار استفاده از روش‌های سنتی، از الگو های ارتباطی و تبلیغاتی و روش های متنوع ارتباطات (سیاسی، فرهنگی-تبلیغاتی، اقتصادی و بشردوستانه )بهره گرفت. از این رو، او موفق گردید با مردم و افکار عمومی ارتباط برقرار کند. به نظر می رسد، سپهبد قاسم‌سلیمانی، در انجام رسالت خود، ترکیبی از الگوهای ارتباطی و تبلیغاتی-رسانه‌ای مانند روش سیاسی (مذاکره با مردم، نخبگان و نمایندگان) و روش( فرهنگی-تبلیغاتی اعزام مبلغان. . . ) را به کار می برده است. این الگو می‌تواند، الگویی برای توسعه حکمرانی حاکمان سیاسی محسوب گردد.

حاج قاسم سلیمانی به ایجاد وحدت کوشید

حجت الاسلام ارتقایی با اشاره به اینکه حاج قاسم سلیمانی در برخورد با اقشار، اقوام، جناح‌های داخل و خارج از کشور، به ایجاد وحدت و تقریب بین عرب و عجم، طوایف و اقوام مختلف و همچنین بین شیعه و سنی و فرق و مذاهب اسلامی کوشیده است، تاکید کرد: اساسا نوع رفتار فردی و تشکیلاتی ایشان در مواجهه با مردم منطقه از افغانستان گرفته تا شامات، براساس این پیش‌فرض بود که همه این افراد را امتی می‌دانستند که ورای تقسیم‌بندی‌های سیاسی، مردمی ظلم‌دیده هستند و مستحق یاری، ازاین‌رو نیروهای جبهه مقاومت برآمده از مردم منطقه و همراه با مردم منطقه بودند و رعایت حال آنها و آسایش این امت، ورای مقابله با گروه‌های تکفیری، مساله و دغدغه فرمانده‌ای مانند حاج‌قاسم بوده است.

نماینده سابق مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: حاج قاسم سلیمانی چهره‌ای ملی و فرا ملی با ابعاد شخصیتی بسیار گسترده است.

علی نعمت چهاردولی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان» با بیان اینکه وسعت و گستردگی ابعاد وجود سردار سلیمانی بسیار زیاد است و انسان از بیان آن عاجز است، افزود: رفتار و کردار سردارسلیمانی او را تبدیل به یک الگوی ملی کرد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، افزود: راه حاج قاسم سلیمانی نباید به پایان برسد باید ادامه پیدا کند، اگر به دنبال نسخه ای برای شناخت قهرمانان ملت ایران هستیم باید به شخصیت سردار سلیمانی رجوع کنیم.

چهاردولی با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی الگو است، افزود: راه شهید سلیمانی، دیدگاه شهید سلیمانی، خلق شهید سلیمانی نباید پایان بپذیرد بلکه برای دفاع ازحفظ حریم اسلام و مسلمانان باید ادامه داشته باشد.

نماینده سابق مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سردار سلیمانی دارای ویژگی‌های است که اکثر جامعه صرفه نظر از گرایش‌های قومی، مذهبی، سیاسی و قبیله ای او را قبول دارندچرا که حاج قاسم یک نگاه همه جانبه پسند داشت و به همین دلیل تبدیل به یک الگوی ملی شد.

چهاردولی ادامه داد: متواضع و پاک بودن، وابستگی نداشتن به دنیا، انسان دوستی، رئوف و شجاع و نترس بودن از ویژگی های سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی است.

نماینده سابق مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاج قاسم تمام دستورات رهبر را اجرا کرد، افزود:او توانست وحدت نگاه و وحدت نظر را ایجاد کرد.

 

چهاردولی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی سیاست مداری زبده در عرصه های داخلی و خارجی بود، اذعان داشت: حلقه یاران او از تمام گرایشات مذهبی بودند و تمام دستورات ایشان را با جان و دل می پذیرفتند.

 

انتهای خبر/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=208908
  • دیدگاه‌ها برای سپهبد شهید قاسم سلیمانی الگوی برجسته همه جانبه بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.