• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

سه روستای همدان لباس شهر را به تن کردند/شتاب گرفتن پایتخت تاریخ و تمدن ایران در گروی بایکوت زمین خواران

  • کد خبر : 90462
  • 09 آبان 1399 - 0:03
سه روستای همدان لباس شهر را به تن کردند/شتاب گرفتن پایتخت تاریخ و تمدن ایران در گروی بایکوت زمین خواران

گسترده تر شدن شهر برای کاهش التهاب بازار مسکن در گران ترین شهر ایران گویا لازم است و الحاق روستاها به هسته مرکزی شهر همدان، این کهن شهر را در آستانه کلانشهر شدن قرار داده و روستاهایی که لباس شهر را به تن کردند موجب ایجاد سکونتگاه های جمعیتی و توازن شهری شده اند. به […]

گسترده تر شدن شهر برای کاهش التهاب بازار مسکن در گران ترین شهر ایران گویا لازم است و الحاق روستاها به هسته مرکزی شهر همدان، این کهن شهر را در آستانه کلانشهر شدن قرار داده و روستاهایی که لباس شهر را به تن کردند موجب ایجاد سکونتگاه های جمعیتی و توازن شهری شده اند.
به گزارش عصر همدان، کهن شهر همدان برای توسعه و کلان شهر شدن ناچار است توسعه شهری را افزایش و به مساحت شهر بیافزاید. در نتیجه روستاهایی که در محدوده شهر هستند به بافت مرکزی الحاق می شوند.
برخی روستاها دیگر بافت قدیمی را ندارند و نشانی از چشمه های آب و بوی نان تازه و هوای تازه بهاری و خانه برزگ سنتی نیست بلکه خانه های چند طبقه شهری بافت روستا را تغییر داده است
الحاق سه روستای علی آباد،قاسم آباد و حسن آباد  همدان را چند قدم به کلانشهر شدن نزدیک‌تر کرد و مدیریت یکپارچه شهری را به ارمغان می آورد.
سعید سادات نیا، مدیر جامعه معماران ایران و نایب رئیس انجمن مهندسان مشاوردر گفتگو با خبرنگار ما گفت: اخیرا به مبحث الحاق روستاها زیاد پرداخته شده و تحت عنوان مسائل پیراشهری باید به آن نگاه کرد، بدین معنا که شهر یک حریم و محدوده دارد ولی در پیرامونش اتفاقاتی می افتد که روی شهر تاثیر دارد و متقابلا شهر هم روی آنها تاثیر دارد.
وی افزود: از نظر قانونی چون یک سری خط روی محیط های پیرامون شهرها کشیده می شود بنابراین باید با نگاهی نوع به این پدیده نگاه کرد.
برای مثال در تهران و شهرهایی چون همدان شهرها یک هسته اولیه و تاریخی دارند که چند هزار ساله هستند و پیرامون این شهرها کمربندهای سبز و باغات در قالب روستاها هستند که نیازهای اولیه شهرها را برطرف می کنند و در اصطلاح به آنها باغ شهر می گویند.
استاد دانشگاه امیر کبیر با بیان اینکه شهر کم کم با رشد خودش تمام روستاهای اطراف را می بلعد گفت: این رشد شتابان شهری باعث می شود کشاورزی به نیروی انسانی کمتری نیاز داشته باشد در نتیجه جمعیت کشاورز به سرعت کم می شود و ماشین آلات صنعتی جای نیروی کار را می گیرد و در نتیجه روستاها پشتیبانی اشتغال افراد را ندارد و لاجرم همگی به شهر مهاجرت می کنند.
وی تاکید کرد: نوع عملکرد مدیریت شهری در الحاق روستاها بسیار تاثیرگذار است و اگر درست مدیریت شوند به نفع اهالی روستا و متقابلا شهر است.
سادات نیا افزود: بعضی روستاها بهترین محصولات کشاورزی را تولید می کنند و حتی فراتر از نیاز شهروندان تولید می کنند و گاهی محصولات صادر می شود اما با رشد توسعه شهری نیاز به نیروی کار کمتری در این روستاها هست.
وی عنوان کرد: روستاهای اطراف هسته های مرکزی گاهی قیمت زمین هایشان با خود شهر برابری می کند و خدمات شهر اصلی را پشتیبانی می کنند و این یکی از مهمترین مزایای الحاق روستاها به شهر است.
نگرش های راهبردی برای پیراشهرها باید وضع شود 
این استاد دانشگاه افزود: این پیراشهرها نیاز به قوانین جامع شهری دارند که باید حتما برای این مناطق در نظر گرفته شوند چرا که روستاهای الحاقی فرصتی عالی برای سرریز جمعیتی شهرها می باشند و عمدتا چون هسته های شهری مراکز کارهای صنعتی و خدماتی هستند مردم نیاز به سکونتگاه های تنفسی دارند و اگر به این روستاها فرصت تبدیل شدن به سگونتگاه های تنفسی بدهیم و قوانین را محدود کنیم بسیاری از مشکلات شهری برطرف می شود .
وی ادامه داد: طرح های جامع روی روستاها نشان داده است روستاهایی که الحاق شده اند حتی پیشرفت کرده و فضای سبز آنها افزایش یافته است و برخی سرمایه ها به این مناطق ارسال شده اند اما به شرط آن که زمین باید از بورس کالا شدن در روستاهای الحاقی درآید تا تراکم ایجاد نشود و احیای محیط زیست و توسعه پایدار به وجود آید.
باید به کارشناسان و متخصصین اعتماد کرده و نظرات را بپذیریم
علی رحیمی فر، رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر همدان گفت: در مطالعات طرح جامع سه روستا علی آباد، قاسم آباد و حسن آباد  به شهر همدان ملحق شده اند و در نگاه کلی هر سه روستا در شهر همدان استحاله شده بودند و مرزی بین شهر و روستا وجود نداشت.
وی افزود: کارشناسان و متخصصین این حوزه در طرح جامع به این نتیجه رسیدند که الحاق به نفع استان و مردم هر سه روستاست و طرح جامع شهری این مزایا را به خوبی نشان می دهد.
عضو شورای شهر همدان با تاکید بر الحاق سه روستا به شهر گفت: زمانی که کارشناسان و متخصصین مطالعات خود را انجام می دهند و پاسخ می دهند باید اعتماد کنیم و نظرات را بپذیریم.
رحیمی فر با بیان اینکه الحاق سه روستا خارج از نظرات اعضای شورای شهر است افزود: شورا باید به نظرات اکتفا کند و در توسعه شهر و طرح مطالعات جامعه مشخص شده است.
وی با اشاره به اینکه برخی شهرها به دنبال شهرک سازی هستند گفت: در شهر همدان حد و مرزی بین این سه روستا و شهر وجود نداشت و در یکدیگر ادغام شده بودند.
رحیمی فر با بیان اینکه مساحت شهر همدان برای ساخت و ساز کافی نیست و یکی از دلایل گرانی مسکن است گفت: شهر همدان از سمت شمال شرق جای توسعه دارد و می توانیم شهر را به سمت شورین گسترش دهیم.
وی افزود: در بحث گرانی مسکن یکی از مهمترین دلایل بستن شهر بود چرا که مساحت شهر از ۷۵۰۰ هکتار را به ۶۷۰۰ هکتار رساندیم و در نگاه اجمالی به نقشه همدان از سال ۱۳۵۵ متوجه می شویم بخش هایی که توسعه پیدا کرده باعث از بین رفتن باغات همدان شده است و فضای سبز را از بین برده است.
رحیمی فر با بیان اینکه نباید در الحاق روستاها به پارادوکس برسیم افزود: در حال حاضر شهرداری، دهیاری و همگی در الحاق روستاها به شهر صاحب نظر هستند در حالیکه باید متولی یک مجموعه باشد و به یک نظر واحد برسیم و اصول شهرسازی را رعایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه بعد از الحاق پروانه ساخت و ساز و مدیریت شهری روستاها به شهرداری واگذار می شود، گفت: شهرداری باید آمادگی و تعامل لازم را برای این طرح داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای شهروندان هر سه روستای الحاقی باشد.
ابراهیم مولوی نائب رئیس شورای شهر همدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حدود ۳۲ روستا درحریم  شهر همدان داریم که خواسته یا ناخواسته تحت نفوذ شهر همدان چه به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و غیره هستند.
وی ادامه داد: از این تعداد روستاها تعدادی در محدوده شهر همدان، یک زمان در محدوده شهر و یک زمان با شهر حدود و مرزی ندارند و تقریبا ادغام هستند.
مولوی افزود: در فرآیندی قرار شده سه روستای حسن آباد قاسم آباد و علی آباد به شهر ملحق شوند و دلیل آن هم جمعیت مهاجر پذیر و نبود شغل در روستاها و مهاجرت افراد با توجه به جاذبه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به هسته مرکزی شهر بود.
نائب رئیس شورای شهر همدان گفت: افراد مهاجرت پذیر قادر نیستند در خود شهر سکونت کنند و به روستاهایی که در اطراف شهر قرار دارند و فاصله آنها تا شهر ۵ دقیقه فاصله  است ساکن می شوند بنابراین لاجرم قرار چنین روستاهایی به شهر ملحق می شوند.
الحاق روستاها ساخت و ساز غیر مجاز را بایکوت می کند
وی افزود: بدون شک الحاق روستاها به شهر یکی سری معایب و مزایا دارد که به نظر بنده مزایای ادغام قوی تر و پررنگ تر است چرا که در اولین مرحله الحاق از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری می شود. چون شهرداری نظارت می کند و از طرف دیگر در آینده ای نه چندان دور ما این مناطق را باید به عنوان سکونت گاه های غیررسمی بشناسیم.
مولوی تاکید کرد:  میلیاردها تومان از بودجه ها و اعتبارات کشوری باید به این مناطق سرازیر شود تا قدری کیفیت زندگی در آنها بهبود پیدا کند.
وی بیان کرد: وقتی روستاها در محدوده شهر همدان قرار می گیرند مقررات و قوانین شهرسازی و معماری بر این ها جاری می شود و اصول بهداشتی شهرسازی و بهداشت رعایت و از دلال بازی جلوگیری می شود.
روستاهای الحاقی نیازمند قوانین شهری بومی سازی 
نائب رئیس شورای شهر گفت: در صورت الحاق، روستاها دارای شبکه معابر منظم ، تاکسی رانی و اتوبوس رانی و همچنین گرفتن پروانه و مجوز ساخت از ساخت و سازهای غیر همگن جلوگیری می کند و بافت شهری منظم تری تشکیل می شود و خدماتی چون احداث پارک و جمع آوری زباله در حیطه وظیفه شهرداری است که باید انجام دهد.
وی تاکید کرد: قوانین شهر همدان بدون شک برای روستاهای الحاقی اجحاف در حق اهالی روستاهاست و دنبال این هستیم که قوانین جدید و درخور مناطق برای آنها تدوین کنیم تا اهالی روستا با مدیریت شهری همراه باشند. چرا که همراهی اهالی بدون شک کمکی بزرگ به بافت شهری است.
مولوی اظهار داشت: قوانین شهری در این روستاها تعدیل و بومی سازی می شوند؛ مثلا برای ایجاد یک تراس در استادان قوانینی وضع است که در روستاها این چنین نیست و مطابق با بافت شهری و بومی قوانین وضع می شود.
وی گفت: ارزش افزوده برای اهالی روستاها در صورت الحاق بیشتر می شود چرا که می توانند اراضی را چندین برابر قیمت فروخته یا مورد استفاده قرار دهند و وقتی قوانین ساری و جاری باشد دلال ها نمی توانند به راحتی زمین ها و اراضی کشاورزی را از دست اهالی روستا در آورند.
به گزارش عصر همدان؛ سیل جمعیت به پایتخت تاریخ و تمدن سرازیر شده و چاره ای جز افزایش مساحت شهری نیست و الحاق روستاهای اطراف به این شهر تاریخی باعث افزایش توسعه شهری و عدالت اجتماعی خواهد شد.
انتهای پیام/آ
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=90462
  • دیدگاه‌ها برای سه روستای همدان لباس شهر را به تن کردند/شتاب گرفتن پایتخت تاریخ و تمدن ایران در گروی بایکوت زمین خواران بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.