• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
3
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

سقوط آزاد به سمت سیاه چاله جمعیتی

  • کد خبر : 210458
  • 14 بهمن 1402 - 7:24
سقوط آزاد به سمت سیاه چاله جمعیتی
فرزند کمتر، زندگی بهتر چه شعار زیبا، کوتاه و اما پر‌محتوایی بود، بعضی از مواقع حمله به یک کشور، یک تمدن و فرهنگ لزوماً نظامی نبوده و با تغییر تمایلات افراد جامعه می‌توان در کم‌ترین زمان به نتیجه دل‌خواه رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ فرزند کمتر، زندگی بهتر چه شعار زیبا، کوتاه و اما پر‌محتوایی بود. بعضی از مواقع حمله به یک کشور، یک تمدن و فرهنگ لزوماً نظامی نبوده و با تغییر تمایلات می‌توان در کم‌ترین زمان به نتیجه دل‌خواه رسید.

حمله به افکار مردم جزو دقیق‌ترین حمله‌ها است که می‌تواند اتفاق بیافتد. گاهی فرهنگ مهاجم در ظاهر کار خاصی انجام نمی‌دهد و فقط ذائقه‌سازی کرده و تمایلات مردم را تغییر می‌دهد.

روزگاری مردم در خصوص فرزندآوری اعتقاد داشتند «هر که دندان دهد، نان دهد»، و همه مردم حتی بی‌سوادترین افراد جامعه، به این مسئله که رزّاق و روزی‌رسان واقعی خداوند بوده و هیچ چیز نمی‌تواند مانع رزّاقیت او شود، اعتقاد راسخی داشتند و بدون اینکه کوچک‌ترین سوادی داشته یا کتابی را بخوانند، ذرهّ‌ای شرک در قلب خود راه نمی‌دادند.

ولی چه اتفاقی افتاد که در کمتر از سی سال این جمله معروف«فرزند کمتر زندگی بهتر»، که جمله‌ای شرک‌آلوده و بدون هیچ پشتوانه‌ عقلی، به یک عقیده و یک فرهنگ تبدیل شده و چقدر فلسفه بافی می‌شود تا از این جمله مشرکانه دفاع کنند.

یکی از شهروندان در خصوص کاهش تمایل به فرزندآوری جوانان، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در مناطق پائین شهر مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی بیش از هر چیزی، به عامل جلوگیری از فرزندآوری تبدیل شده است. نوسانات بازار، تورم و گرانی مسکن، محکم‌تر از همیشه کاهش فرزندآوری را تشدید می‌کنند.

وی افزود: با توجه به گرانی‌ها و نگرانی اقتصادی، امروزه جوانان، نه تنها از فرزندآوری بلکه از ازدواج نیز فاصله گرفته‌ و تجرد را در مسیر زندگی خود برگزیده‌اند.
این شهروند با بیان اینکه برخی از افراد و گروه‌ها بعنوان الگوهای رفتاری جوانان تبدیل شده‌اند، خاطرنشان کرد: نسل جوان امروز به شدت طرفدار این الگوهای نادرست غربی شده تا جایی که فرزندآوری در برخی محافل به تمسخر گرفته و نشان از عقب ماندگی تعبیر می‌شود.

شهروند دیگری در مورد کاهش فرزندآوری نظر متفاوتی داشته و در این خصوص گفت: امروز حتی افرادی که از نظر موقعیت شغلی و شرایط زندگی وضعیت خوبی دارند، تمایل به فرزندآوری برای آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه با تغییر عمیق در باورهای والدّین روبرو هستیم. رسانه‌ها و فضای مجازی ساختار ذهنی افراد را درباره فرزند‌آوری به طور کامل تغییر داده است.

این شهروند با بیان اینکه امروزه بخش قابل توجهی از زوج‌ها به خصوص کسانی که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند، عقیده‌ای به فرزندآوری نداشته، یادآور شد: این افراد داشتن فرزند را مانعی برای ادامه تحصیل و ارتقاء موقعیت شغلی خود می‌دانند، حتی این افراد بچه‌دار شدن را مساوی با سلب آزادی تعبیر کرده که آزادی‌های آنان را محدود می‌کند.

وی بیان کرد: جوانان ما در حال حاضر، صرفاً به ادامه تحصیل، داشتن شغل و درآمد عالی و زندگی پر از مصرف فکر می‌کنند.

این شهروند با تاکید بر اینکه برخی از جوانان فرزندآوری را با سود و زیان می‌سنجند، ادامه داد: آنها فرزند را صرفاً یک موجود «مصرف‌کننده» می‌بینند. پس اگر دقّت کنیم می‌بینیم که این یک مسئله اقتصادی نبوده، سبک زندگی‌ها تغییر کرده است.

وی همچنین افزود: بنابراین عدم تمایل به فرزندآوری و ازدواج در سنین بالا، در قشر مرفه جامعه، بسیار بیشتر از قشر کم‌درآمد جامعه است.

شهروند دیگری در این خصوص با بیان اینکه در حال حاضر، بیشترین آمار ازدواج و فرزندآوری مربوط به طبقه‌ متوسط و پائین جامعه بوده، گفت: برخی روشن‌فکران و انسان‌های تأثیرگذار، که از فرزندان همین خانواده‌های متوسط هستند، از وضعیّت الان جامعه در خصوص کاهش محسوس جمعیّت و فرزندآوری گله‌مند بوده و از کاهلی برخی مسئولان به شدّت ناراحت هستند.

وی در ادامه افزود: ما مردمانی با فرهنگ اصیل ایرانی_اسلامی داریم، ناخدای کشتی این کشور، مقام معظم رهبری بارها در مورد کاهش جمعیّت و خطرات ناشی از آن هشدار داده‌اند. امّا برخی از مسئولان از انجام درست وظایف خود شانه خالی کرده‌اند که به نظر می‌رسد قبل از اینکه دیر شود، در این‌باره چاره‌ای اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ بنابراین باید حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و اصحاب رسانه بعنوان جهاد فی‌سبیل‌الله به داد اذهان مردم جامعه که آلوده به نگرش ساخته شده غربی برای از میان بردن فرهنگ اصیل ایرانی_اسلامی شده و آمیخته با انواع و اقسام شرک شده است برسند.

با این روند که پیش برویم شاید دیگر فرصتی برای جبران وجود نداشته باشیم و تا ۳۰ سال آینده دیگر نیروی جوانی برای رشد و ترقی کشور وجود نداشته و اندک افراد جوان جامعه فقط مجبور باشند صبح تا شب در حال خدمت‌رسانی به سالمندان خود باشند.

و هر جوانی هم که در جامعه وجود داشته باشد باید مجبور شود دائما مشغول کار بوده تا شاید بتواند مخارج سرسام‌آور نگه‌داری و سلامت سالمندان درجه یک خود را تامین کند.

به گفته کارشناسان جمعیت، ایران که روزگاری جزء جوان‌ترین کشور‌های جهان بود تا ۱۰ سال آیند پنجره طلائی و راه نجات خود را از دست داده و وارد سراشیبی جمعیت خواهد شد.

البته از برآیند رفتار و عملکرد برخی از مسئولان پیداست که متاسفانه هنوز این خطر را درک نکرده و هنوز متوجه نشده‌اند که تاخیر در ازدواج و فرزند‌آوری، علل و عوامل مختلفی دارد که یکی از این عوامل عملکرد ضعیف اقتصادی آنهاست و این عامل، کشور را وارد مخاطره خطرناکی کرده است.

شاید بتوان این جمله خطرناک «فرزند کمتر زندگی بهتر»، را بعد از این متن و گزارش نسبتاً طولانی، به حذف نسل ایرانی معنی کرد.

نکته دیگر اینکه یک خانواده تک فرزند دائما مشغول خدمت‌رسانی به همان تک فرزند خود بوده و مجبور هستند نقش پدری و مادری خود را فراموش کرده و دائما مانند نیروی خدمت‌رسان مشغول خدمت به فرزند خود باشند و برای رفع کمبود خواهر و برادر، جایگزین مصنوعی و بی‌حس انواع اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های مجازی را در زندگی جای بدهند.

اما غافل از اینکه آنها نیازمند به بازی با هم سن و سال‌های خود بوده ولی چون چنین امکانی را ندارند، دائما در حال بهانه گری و مشغول دنیای مجازی آلوده می‌شوند.

انتهای خبر/سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=210458
  • دیدگاه‌ها برای سقوط آزاد به سمت سیاه چاله جمعیتی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.