• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

بهار تشنه صنایع تبدیلی، سیب‌زمینی تشنه قیمت

  • کد خبر : 215669
  • 19 اردیبهشت 1403 - 7:37
بهار تشنه صنایع تبدیلی، سیب‌زمینی تشنه قیمت
شهرستان بهار بزرگترین قطب تولید‌کننده سیب‌زمینی در استان همدان و یکی از قطب‌های بزرگ تولید کننده این محصول در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ شهرستان بهار بزرگترین قطب تولید کننده سیب زمینی در استان همدان و یکی از قطب‌های بزرگ تولید کننده این محصول در کشور است.

اهالی این شهرستان معروف به کشاورزی بوده و از سال‌های گذشته کشاورزان ماهر و بزرگی را در خود پرورانده است.

کشاورزان بهاری نه فقط در جای جای استان همدان، بلکه در استان‌های اطراف و حتی کشورهای همسایه به کشت سیب زمینی مشغول هستند.

بهار با داشتن خاک حاصل‌خیز، تولیدات زیادی از محصول سیب زمینی را در خود شهرستان نیز به‌ثمر می‌رساند.

یکی از ملزومات کشت این محصول برای بسیاری از کشاورزان، انبارداری بذرِ سیب زمینی برای کشت در سال آینده و یا انبار سیب زمینی خوراکی برای فروش در روزهای زمستان با قیمت مناسب است.

بهار، قطب سیب‌زمینی ایران، در انتظار نجات از چنگال ضرر و زیان

با وجود حجم بالای این محصول در تناژ‌های بسیار بالا، مسئله نبود انبار مناسب و سردخانه در سال‌های گذشته چالشی برای کشاورزان بود که با تأسیس سردخانه‌ها و انبارهای متعدد در زمین‌های کشاورزی این معضل برطرف شد.

کشت این محصول برای کشاورزان مشکلات خاص خود را دارد.

از سال گذشته اعمال تعرفه‌های صادراتی و عدم صادرات این محصول منجربه کاهش قیمت سیب زمینی شده و بسیاری از کشاورزان متحمل ضرر و زیان‌های فراوان شدند.

در همین رابطه یکی از کشاورزان گفت: به‌علت پأیین بودن قیمت محصول سیب زمینی بسیار کمتر از قیمت تمام شده آن، منجربه ضرر و زیان کشاورزان زیادی مثل ما شد.

کشاورز دیگری گفت: در هنگام برداشت محصول، قیمت آن بسیار پأیین بود و بالاجبار محصول خود را در سردخانه انبار نمودیم که هزینه‌های حمل و نقل و انبارداری هم به آن اضافه شد و در نهایت مجبور به فروش ارزان سیب زمینی شدیم.

یکی از فعالان کشاورزی در شهرستان بهار گفت: شهرستان بهار چندین سال است که از نبود صنایع تبدیلی مانند کارخانه چیپس رنج می‌برد.

وی افزود: اگر در راستای تحقق صنایع تبدیلی در کنار تولید محصول، یک کارخانه چیپس در بهار بود، دیگر کشاورزان محصول خود را به قیمت ارزان نمی‌فروختند و اقتصاد شهرستان بهار و حتی استان همدان که وابسته به کشاورزی است، در چنین شرایطی مانند سال گذشته که کشاورزان زیان دیدند، دچار مشکل نمی‌شد.

این فعال کشاورزی در ادامه گفت: وجود چنین کارخانه‌ای موجب پأیین آمدن هزینه‌های اولیه تولید چیپس با کمتر شدن هزینه‌های حمل و نقل و دیگر موارد می‌شود.

وی افزود: با تأسیس چنین کارخانه‌ای بسیاری از جوانان که در زمین‌های کشاورزی به‌صورت فصلی کارگری می‌کنند، می‌توانند به‌صورت دائمی مشغول به کار شوند.

ارزآوری سیب زمینی بهاری با طعم چیپس!

برخی از سال‌ها قیمت سیب زمینی آن‌قدر کم بوده است که کشاورزان بخشی از محصولات خود را در حاشیه رودخانه‌های اطراف شهر دور ریز می‌کردند، که اگر صنایع تبدیلی این محصول در شهرستان وجود داشت چنین اسراف‌هایی صورت نمی‌گرفت و در نتیجه با تولید انبوه قیمت مصرف کننده نیز کمتر و قابل رقابت با بازارهای خارجی برای صادرات نیز می‌شد.

یقیناً چنین حرکتی نیاز به حمایت دولت و جذب سرمایه‌گذار است که سال‌ها است که بهاری‌ها منتظر یک اقدام در این زمینه هستند.

و همچنان می‌شود با راه‌اندازی صنایع تبدیلی در شهرستان بهار از ضرر و زیان‌های کشاورزان جلوگیری کرده و محصولی خوب و با قیمتی کمتر برای تولید کنندگان فراهم آورد و در حوزه اشتغال جوانان و تأمین اقتصادی پویا و صادرات محصولات صنایع تبدیلی، بازار خوبی را برای فعالین اقتصادی فراهم نموده و ارزش افزوده و ارز آوری را نیز برای کشور در نظر گرفت.

پایان خبر/ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=215669
  • دیدگاه‌ها برای بهار تشنه صنایع تبدیلی، سیب‌زمینی تشنه قیمت بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.