• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

سخنرانی امام علیه لایحه کاپیتولاسیون دست شاه و آمریکا برای مردم رو کرد/با انقلاب از دوران استعمار به استقلال رسیدیم

  • کد خبر : 133477
  • 05 آبان 1400 - 9:04
سخنرانی امام علیه لایحه کاپیتولاسیون دست شاه و آمریکا برای مردم رو کرد/با انقلاب از دوران استعمار به استقلال رسیدیم

جعفر قنادباشی با اشاره به سخنرانی تاریخی امام(ره) علیه لایحه کاپیتولاسیون، گفت: ملت ایران در دوران خفقان و استعمار با شعار “استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی” فریاد می‌زدند که استقلال نداریم چراکه با وجود ۶۰ هزار آمریکایی در ایران هم ارتش در اختیار آنان بود هم اقتصاد! امروز به برکت انقلاب از دوران استعمار به استقلال […]

جعفر قنادباشی با اشاره به سخنرانی تاریخی امام(ره) علیه لایحه کاپیتولاسیون، گفت: ملت ایران در دوران خفقان و استعمار با شعار “استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی” فریاد می‌زدند که استقلال نداریم چراکه با وجود ۶۰ هزار آمریکایی در ایران هم ارتش در اختیار آنان بود هم اقتصاد! امروز به برکت انقلاب از دوران استعمار به استقلال رسیدیم.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل سیاسی و امور بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ با اشاره به قانون کاپیتولاسیون و سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در ۴ آبان ۱۳۴۳، اظهار کرد: آمریکایی‌ها در سال ۱۳۳۲ که انگلستان به پایان راه رسیده بود و نفت ایران ملی شد و شاه از ایران فرار کرد، با راه انداختن یک کودتای نظامی شاهی که فراری و به ایتالیا رفته بود را دوباره منصوب کرده و اختیارات ایران را در دست گرفتند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در آن زمان با شوروی سابق یک رقابت نظامی، اقتصادی و اجتماعی داشتند و علاقه‌مند بودند که از ایران برای مقابله با شوروی بهره‌برادری کنند البته سیاست دیگر آنان این بود که اسلام را تحقیر و رژیم صهیونیستی را قوت و قدرت ببخشند، لذا زمانی که وارد ایران شدند احساسشان این بود که ایرانیان حضور آنان را بر نمی‌تابند و درصد برآمدند که حضور مستشاران خود را در ایران فراهم کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی و امور بین‌الملل تصریح کرد: آمریکایی‌ها در دفاع از خود قانونی را به نام “کاپیتولاسیون” آوردند که امنیت خود را در ایران تأمین کنند و این یعنی اگر آمریکایی در ایران برای دفاع از خود اسلحه‌اش را در آورد و کسی را به قتل رساند، او را در آمریکا محاکمه کنند نه ایران.

وی ادامه داد: قانون کاپیتولاسیون دادن حق تیر و اجازه شلیک به صاحب منصبان آمریکایی در ایران بود، یعنی اجازه دارند شلیک کنند و در آمریکا محاکمه می شوند نه ایران!

قنادباشی گفت: اینکه چرا قانون کاپیتولاسیون امضا شد؟، به دلیل فراهم کردن شرایط مساعد برای عیاشی صاحب منصبان آمریکایی و ایجاد مصونیت برای آنان که بتوانند به هر کسی خواستند شلیک کنند. البته مسائل دیگری هم بود که آنان هم حق تیر داشتند.

وی گفت: حسنعلی منصور، نخست وزیر ایران برای خوش خدمتی به آمریکایی‌ها و البته دستور آنان لایحه ای را تنظیم کرد و به مجلس برده و مورد تصویب قرار گرفت که با این لایحه متهمان آمریکایی باید در آمریکا محاکمه شوند نه ایران!

این کارشناس مسائل سیاسی و امور بین‌الملل با بیان اینکه با تصویب این لایحه بود که امام راحل در سخنرانی تاریخی به این موضوع پرداخته و کشور را نجات دادند و

این برای مردم روشن و دست شاه خوانده شد، تأکید کرد: امروز باید سند قانون کاپیتولاسیون در اختیار جوانان قرار بگیرد و برای آنان مرور و بازخوانی شود.

وی به ترور حسنعلی منصور اشاره کرد و گفت: وی به سزای عملش رسید و ما نشان دادیم که مستقلیم و آمریکایی‌ها غلطی نمی توانند بکنند.

قنادباشی با بیان اینکه یکی از شعارهای مادر در انقلاب اسلامی را “نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی” و “استقلال آزادی جمهوری اسلامی” است، گفت: مردم در آن دوران استعمار با این شعار اشاره می‌کردند که ما استقلال نداریم.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که تقریبا” همه مردم شهرهای آن یک شعار می‌دادند و آن هم وجود استقلال بود.

این کارشناس مسائل سیاسی و امور بین‌الملل با اشاره به وجود ۶۰ هزار آمریکایی در ایران، گفت: نه تنها ارتش که امنیت یک کشور است در اختیار مستشاران آمریکایی بود بلکه سازمان بودجه که به اقتصاد مربوط بود در اختیار آنان بود و به نفع آنان تمام می‌شد و این یعنی دوران استعمار.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=133477
  • دیدگاه‌ها برای سخنرانی امام علیه لایحه کاپیتولاسیون دست شاه و آمریکا برای مردم رو کرد/با انقلاب از دوران استعمار به استقلال رسیدیم بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.