• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
0

روحیه جهادی و ایثار مهمترین تفاوت نظام بهداشتی ایران و غرب/ ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگان علمی

  • کد خبر : 62877
  • 10 اردیبهشت 1399 - 12:54
روحیه جهادی و ایثار مهمترین تفاوت نظام بهداشتی ایران و غرب/ ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگان علمی

فرشته حضرتی گفت: مهمترین شاخصه کشورمان نسبت به کشورهای غربی در سیستم بهداشتی، روحیه جهادی و مسئولیت پذیری مردم و کادر درمان است. فرشته حضرتی، دبیر ستاد دانشجویی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با اشاره به برخی اتفاقات ناگوار در غرب همچون هجوم مردم به فروشگاه ها […]

فرشته حضرتی گفت: مهمترین شاخصه کشورمان نسبت به کشورهای غربی در سیستم بهداشتی، روحیه جهادی و مسئولیت پذیری مردم و کادر درمان است.

فرشته حضرتی، دبیر ستاد دانشجویی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با اشاره به برخی اتفاقات ناگوار در غرب همچون هجوم مردم به فروشگاه ها و غارت آنها اظهار کرد: در غرب مردم عادت کرده اند که فقط به جان خود اهمیت دهند و در مواقع بحرانی تلاش می کنند قفسه ها را خالی کنند اما مردم در کشور ما با وجود کاستی ها فداکاری از خود نشان می دهند.

حضرتی با بیان اینکه بسیاری از مردم در کشور ما خود را چند ماه برای راحتی سیستم درمانی کشور در خانه قرنطینه کردند، افزود: سیستم ما از نظر اخلاق و مسئولیت پذیری بسیار جلوتر از غرب است زیرا هرگز اتفاقاتی مانند آنچه در ایتالیا برای حذف بیماران کرونایی با سن بالا از خدمات درمان روی داد در کشور ما اتفاق نمی افتد.

وی با تاکید بر آسیب شناسی فضای درمانی و بهداشتی کشور، اضافه کرد: ما پس از بحران باید یک تفکر عمیق در خصوص سیستم درمانی داشته باشیم.

موضع گیری مناسب نهاد دین در خصوص رعایت نکات بهداشتی

حضرتی با متعالی دانستن اقدامات و نحوه موضع گیری نهاد دین در کشور در خصوص مسئله بیماری، تصریح کرد: عدم تعصب مجموعه دینی ما در برابر تعطیلی مراکز و مناسک مذهبی برای کاهش بیماری بسیار نکته مهم و جریان سازی است که به آن اشاره نمی شود .

وی با اشاره به مقاومت کلیساها در غرب در برابر تعطیلی به علت بیماری، افزود: در کشور علی رغم جاذبه بسیار قوی مذهب و علاقه مندی مردم به مسائل و مناسک مذهبی اما علمای اسلام آنقدر راحت مسائل درمانی و جان مردم را بر باز بودن مراکز مذهبی ترجیح دادند که مشکلی پیش نیامد، البته پرچمدار این حرکت قطعا رهبری است که با سخنان خود به مردم خط دادند و از تفرقه جلوگیری کردند.

دبیر ستاد دانشجویی مقابله با کرونا همگرایی و همفکری جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی را در برابر بیماری کرونا نقطه مثبت دیگر عملکرد کشور برشمرد و گفت: با وجود اینکه گرایشهای فکری مختلف در کشور وجود دارد اما این کمترین آسیب را زد و همگرایی گسترده ای میان نیروهای مختلف را دیدیم؛ البته رهبر معظم انقلاب بودند که وزارت بهداشت را به عنوان مدیر و فرمانده شرایط کشور معرفی کردند و باعث شدند که همه به سخنان این وزارتخانه تمکین کنند.

حضرتی صبر و بردباری مردم و بیماران در برابر سختی های بیماری و درمان را از دیگر تفاوتهای جدی مقابله با کرونا در کشور دانست و ادامه داد: عملکرد رسانه های ما از جمله صدا و سیما و فضای مجازی نیز در این مقطع حساس با وجود همه نقدها از نظر آگاهی بخشی خوب بود و همه تلاش کردند فضای دو قطبی به شدت آنچه پیش از این روی می داد تکرار نشود.

ایران یکی از قوی ترین سیستم های بهداشتی را دارد

وی در خصوص تاثیرات نظام شبکه ای بهداشت و خانه های بهداشت در کنترل بیماری کرونا، افزود: ایران یکی از قوی ترین سیستم های بهداشتی را دارد البته با خواست اسلام برای عدالت بهداشتی فاصله داریم اما تفاوت تفکر عدالت محور ما با غرب مهمترین مسئله است.

حضرتی لزوم بهره مندی همه آحاد جامعه از نظام درمانی و بهداشتی در جامعه اسلامی را ویژگی مهم نظام بهداشتی کشور توصیف کرد و گفت: در غرب تفکر بر این نیست که همه باید از امکانات به یک میزان بهره ببرند اما ما به دنبال آن هستیم که عدالت اجتماعی را در بهداشت و درمان هم رعایت و دنبال کنیم به همین دلیل است که رایگان بودن درمان کرونا بسیار به موضوع کمک کرده است.

دانشجوی رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به کمک بسیج و خانه های بهداشت، خاطرنشان کرد: در بحث غربالگری و بحث پایش ها سیستم خانه بهداشت بسیار به کنترل مسئله کمک کرده، بخصوص در روستاها شاهد حضور بسیار قوی این سیستم هستیم.

وی اظهار کرد: همکاری بسیج با مجموعه بهداشت همچون مورد حضور معاون بهداشت و درمان نیروی زمینی سپاه در وزارتخانه نشان دهنده همگرایی بسیار خوبی بود که نتایج خود را نشان داد.

حضرتی روحیه مطالبه گری مردم در کشور را یک مسئله مثبت و خیر دانست و ادامه داد: این روحیه موجب شده است مسئولین تلاش کنند مسائل مثبت منتقل شود و تلاش ها بیشتر نمود پیدا کند.

امر به معروف و نهی از منکر موجب تشدید نظارت اجتماعی در خصوص بیماری می شود

وی ترویج روحیه امر به معروف و نهی از منکر را یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با بیماری در ماه های آینده برشمرد و اظهار کرد: مردم با نظارت اجتماعی باید بر عملکرد خود و مسئولین اشراف داشته باشند و مشکلات را گوشزد کنند تا از شدت گرفتن بیماری جلوگیری شود.

حضرتی جلوگیری از فروپاشی روانی جامعه را یک ضرورت مهم دانست و اضافه کرد: مردم ضمن اینکه نباید دچار ترس و تشویش شوند اما نباید فکر کنند بیماری تمام شده است.

دبیر ستاد دانشجویی مقابله با کرونا ترک برخی از عادتهای غذایی و سبک زندگی در کشور خود مانند بیرون از خانه غذا خوردن را نتیجه رعایتهای بهداشتی عنوان کرد و گفت: اگر این عادتهای غذایی را به شرایط ایده ال تغییر دهیم در سلامتی کلی جامعه بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه حفظ فضای همدلی و همگرایی وظیفه مردم و مسئولین است، تصریح کرد: فضای همدلی باید ادامه داشته باشد و مردم نباید فکر کنند همه چیز تمام شده است البته آرامش روانی هم باید حفظ شود و پشتیبانی از نیروهای درمانی باید ادامه داشته باشد.

ضرورت داشتن برنامه مدون برای اصناف و اقتصاد

دبیر ستاد دانشجویی مقابله با کرونا حفظ توان اقتصادی جامعه را از مهمترین اقدامات در ماه های آینده دانست و افزود: دچار یک دوگانگی بین درمان و اقتصاد شده ایم که بین جان انسان ها و اقتصاد کدام مهمتر است، البته همانطور که رئیس قوه قضائیه گفتند در این مسئله جان انسان ها مهمتر است اما این به معنی تعطیلی اقتصاد نیست.

حضرتی با بیان اینکه راهکار این مسئله به نظر ما داشتن یک برنامه مدون برای اصناف و اقتصاد با تقویت سیستم تجارت الکترونیک است، گفت: این تابستان فرصت طلایی برای برنامه ریزی است تا در پاییز و همزمان باشروع فصل سرما دچار غافلگیری نشویم.

برخورد با تخلفات صنف هایی که در حفظ بهداشت جایگاه حساستری دارند قاطع تر باشد

وی داشتن جرم انگاری ها مختلف برای عدم انجام پروتکل های بهداشتی را یک راهکار مناسب برشمرد و افزود: برخوردها باید در خصوص عدم رعایت بهداشت متفاوت باشد و در اصنافی که در خصوص جان انسانها و جامعه مانند نانوایی وظیفه سنگینتری دارد باید تمایز قائل شد.

حضرتی یکی از مهمترین اقدامات برای ماه های آینده را بیمار یابی فعال نامید و ادامه داد: این روش در کروه جنوبی هم در حال انجام است و در کشور ما هم برای سه ماهه تابستان باید برای انجام آن تلاش کرد البته باید این روش در کشور ما بومی سازی شود.

وی شناسایی بیماران بدون علامت را مهمترین ویژگی این طرح دانست و اظهار کرد: در این طرح بخشی را می توان با تست های گسترده شناسایی کرد.

دبیرستاد دانشجویی مقابله کرونا استفاده از نخبگان کشور برای تدوین برنامه ها آینده مقابله با بیماری را ضرورتی جدی عنوان و بیان کرد: اگر این مشکلات به جامعه نخبگان جوان کشور منتقل شود بهتر می توانیم شرایط را مدیریت کنیم ،مانند کشور کره جنوبی که فعالیتهای اقتصادی ادامه دارد اما چون بیمار یابی فعال دارد و آن بیماران را ایزوله کرده و درمان می کند آسیب ها را بسیار کم کرده است.

وی خواستار حضور بیشتر نخبگان دانشگاهی و جوان در مراحل ساخت واکسن و داروی بیماری در کشور شد و تاکید کرد: استفاده بیشتری از ظرفیت دانشگاهی و نخبگان برای ساختن واکسن باید به صحنه بیاید و از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.

حضرتی در پایان ضمن قدردانی از پزشکان استان همدان برای تلاشها و مجاهدتهایشان در عرصه مقابله با بیماری خاطرنشان کرد: پزشکان همدانی بسیار خوب در بحث درمان عمل کرده اند برای مثال بیمارانی با وجود بیماری های زمینه ای درمان شده اند و امیدواریم مردم همدلی را ادامه دهند تا کادر درمان هم بتوانند راحت تر به درمان بپردازند.

انتهای پیام/م

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=62877
  • دیدگاه‌ها برای روحیه جهادی و ایثار مهمترین تفاوت نظام بهداشتی ایران و غرب/ ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگان علمی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.