• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

دو اثر شهرستان بهار در فهرست آثار ملی ثبت شد

  • کد خبر : 40545
  • 12 دی 1398 - 10:35
دو اثر شهرستان بهار در فهرست آثار ملی ثبت شد

کارشناس میراث فرهنگی استان از ثبت شربت فالوده لالجین و دسته سینه زنی مهاجران در فهرست آثار ملی کشور خبر داد. به گزارش عصر همدان، هر یک از شهرهای شهرستان بهار علاوه بر آثار و ابنیه های تاریخی دارای برخی آداب و رسوم و میراث معنوی هستند که علاوه بر دسته سینه زنی شهر مهاجران […]

کارشناس میراث فرهنگی استان از ثبت شربت فالوده لالجین و دسته سینه زنی مهاجران در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش عصر همدان، هر یک از شهرهای شهرستان بهار علاوه بر آثار و ابنیه های تاریخی دارای برخی آداب و رسوم و میراث معنوی هستند که علاوه بر دسته سینه زنی شهر مهاجران بعنوان اثر معنوی، شربت پالوده لالجین نیز به تازگی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند و در این باره گفتگویی با فریبا نعمتی کارشناس گردشگری و مسئول ثبت آثار معنوی استان داشتیم.

فریبا نعمتی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه شربت پالوده لالجین یکی از نوشیدنی های مردم لالجین است که قدمت زیادی دارد گفت: این شربت یکی از خوراکی های پذیرایی در ماه‌های گرم سال است که کدبانوهای قدیمی در گذشته از آن برای پذیرایی از میهمان استفاده می کردند.

وی با اشاره به طرز تهیه این شربت افزود: این شربت از مخلوط آب و نشاسته  با قراردادن روی حرارت تهیه می شود، پس از آنکه مخلوط روی حرارت کمی شکل گرفت آن را از صافی که زیر آن ظرفی محتوی آب و یخ قرار دارد عبور داده تا مخلوط به شکل رشته‌ای دربیاید؛ این پالود با مخلوط آب و شکر و زعفران و آبلیمو سرو می شود.

این کارشناس گردشگری و مسئول ثبت آثار معنوی استان، استفاده کدبانو های لالجینی از این خوراکی را نشان از سلیقه زنان لالجینی دانست و خاطر نشان کرد: هنوز هم برخی از زنان قدیمی لالجین به درست کردن این شربت تمایل دارند و در پذیرایی ها از آن استفاده می کنند.

وی در ادامه به ثبت دسته زنجیرزنی مهاجران در فهرست آثار ملی اشاره کرد و گفت: شهر مهاجران با قدمت تقریبی ۴۰۰ ساله و مردمی ترک زبان دارای دسته سینه زنی متفاوت با سایر شهرهای استان است که همین موضوع موجب ارائه پیشنهادی برای ثبت این میراث در فهرست آثار ملی کشور شد.

نعمتی با اشاره به نحوه عزاداری و سینه زنی مردم مهاجران بیان کرد: در زمان برگزاری مراسم عاشورا مردم شهر، اجتماعی در فضای بزرگی همچون مساجد، حسینیه ها و یا فضای باز داشته و به صورت حلقه‌وار صف کشیده و از پشت دست یکدیگر را می‌گیرند تا حلقه حفظ شود و با دست دیگر سینه می زنند.

وی با بیان اینکه نوحه خوان یا سردسته در وسط حلقه قرار گرفته و شروع به نوحه خوانی می کند و بقیه سینه می زنند، افزود: به تناوب سایر دسته‌های عزاداری نیز به صورت حلقه‌وار دور حلقه اول حلقه می زنند و هر حلقه یک سردسته برای خود دارد؛ عزاداران به طور مرتب و دایره‌وار گرد سردسته می چرخند.

این کارشناس گردشگری و مسئول ثبت آثار معنوی استان متفاوت بودن این نوع از سینه زنی را هدف ثبت این اثر دانست و تصریح کرد: این دو اثر از شهرستان بهار در جلسه شورای عالی ثبت آثار ملی مطرح و با موافقت اعضای شورا در فهرست آثار ملی به ثبت رسید؛ طی یک تا دو ماه آینده شماره ثبت آثار برای ما ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/ک

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=40545
  • دیدگاه‌ها برای دو اثر شهرستان بهار در فهرست آثار ملی ثبت شد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.