• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
0

خط و نشان کشیدن بی نتیجه باستانی کاران در هیات مذهبی و ورزشی

  • کد خبر : 71179
  • 26 خرداد 1399 - 11:28
خط و نشان کشیدن بی نتیجه باستانی کاران در هیات مذهبی و ورزشی

زورخانه پوریای ولی شهرستان بهار یکی از مراکز قدیمی ورزشی در این شهر است که چند سالی است ورزشکاران این رشته دچار اختلافاتی در این مجموعه شده اند تا جایی که سال گذشته به دلیل بالا گرفتن این اختلافات و همچنین استعفای رئیس هیئت، درب مجموعه ورزشی به روی ورزشکاران بسته شد. به گزارش عصر […]

زورخانه پوریای ولی شهرستان بهار یکی از مراکز قدیمی ورزشی در این شهر است که چند سالی است ورزشکاران این رشته دچار اختلافاتی در این مجموعه شده اند تا جایی که سال گذشته به دلیل بالا گرفتن این اختلافات و همچنین استعفای رئیس هیئت، درب مجموعه ورزشی به روی ورزشکاران بسته شد.

به گزارش عصر همدان؛ سید عبدالله مصطفوی رئیس هیئت باستانی شهرستان در گفتگویی که پیش از این با خبرنگار ما داشت دلیل اصلی اختلافات را وجود هیئت مذهبی در کنار این هیئت ورزشی اعلام کرده و گفته بود که حجم گسترده فعالیت های هیئت مذهبی باعث به حاشیه رفتن ورزش در این مجموعه ورزشی شده و به همین دلیل اختلافات این مجموعه بالا گرفته است.

حامد وزیری یکی از ورزشکاران و باستانی کاران قدیمی این ورزش در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ در اعلام پیشینه ایجاد هیئت ورزش باستانی و همچنین هیئت مذهبی، پدرش علی وزیری را از پیشکسوتان این ورزش خطاب کرد که از ابتدا ریاست هیات ورزش باستانی را عهده دار بوده است.

وی اظهار داشت: در سال ۸۶ زورخانه پوریای ولی در اختیار گروه na قرار گرفت تا آنها جلسات خود را در این مکان برگزار کنند؛ اما این مسئله که حدود یک سال و نیم ادامه داشت، باعث شد تا دیدگاه مردم نسبت به ورزشکاران باستانی کار تغییر کند.

فعالیت هیئت ورزشی و مذهبی هیچ منافاتی با هم نداشت

وزیری ادامه داد: پس از نامه نگاری ها و تلاش فراوان زورخانه پوریای ولی یک بار دیگر در اختیار ورزشکاران قرار گرفت؛ اما بازهم مردم دیدگاه خوبی نسبت به افرادی که به این زورخانه وارد می شدند نداشتند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که یک هیئت مذهبی در قالب هیئت باستانی راه‌اندازی کنیم تا دیدگاه مردم نسبت به ورزشکاران باستانی تغییر کند و چنین نیز شد.

وی ادامه افزود: در سال ۸۸ هیئت مذهبی غلامان آل حیدر در زورخانه پوریای ولی تشکیل و در اداره تبلیعات اسلامی شهرستان ثبت شد و فعالیت های بسیار خوبی در این سال ها از برگزاری کلاس های قرآن و احکام گرفته تا برگزاری اردوهای مشهد و قم و راهیان نور داشتیم و ماحصل آن جوانی به نام شهید سید میلاد مصطفوی است که جان خود را برای دفاع از حرم فدا کرد.

این باستانی کار قدیمی انتخاب سید عبدالله مصطفوی به عنوان رئیس هیئت باستانی را آغاز اختلافات دانست و گفت: مدتی بعد از تشکیل این هیئت سید عبدالله مصطفوی ریاست هیئت ورزشی را بر عهده گرفت و بعد از آن اختلافات شکل گرفت در صورتی که جوانان و نوجوانان زیادی از طریق هیئت مذهبی به سمت هیات ورزشی هدایت می شدند و فعالیت این دو کنار هم هیچ منافاتی با هم نداشت.

وی به اختلافات زمستان ۹۶ در تعمیر زورخانه، هزینه ۴۰ میلیون تومانی هیئت مذهبی در تعمیر آن، استعفای رئیس هیات و متعاقب آن تعطیلی زورخانه در این سال اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته دومین مرتبه ای بود که درب زورخانه به روی ورزشکاران بسته می شد.

وزیری گفت: در سال ۹۶ طی جلسه ای توافق کردیم که قسمت اداری و حسینیه این مجموعه در اختیار هیئت مذهبی قرار گیرد و همچنین روزهای فرد سانس ورزشی ویژه هیت مذهبی تعیین شد و مقرر شد در روزهای شهادت و دهه اول محرم نیز که فعالیت ورزشی صورت نمی گیرد، مجموعه در اختیار این هیئت قرار گیرد.

 شروع دوباره اختلافات با وقف یک منزل مسکونی به زورخانه

حامد وزیری وقف منزلی به زورخانه پوریای ولی در سال ۹۷ را شروع دوباره اختلافات در این هیئت دانست و گفت: در سال ۹۷ خبرادر شدیم که یک منزل مسکونی به زورخانه وقف شده و رئیس هیئت بدون اطلاع اداره ورزش و جوانان اقدام به فروش آن کرده تا هزینه آن را برای تعمیر زورخانه ببرد، ورزشکاران که از این قضیه مطلع شده بودند خواستار جوابگویی رئیس هیئت در مورد جزئیات آن شدند و همین مسئله باعث ایجاد دوباره اختلافات گردید به همین دلیل رئیس هیئت استعفا داد و بار دیگر اداره ورزش زورخانه را تعطیل کرد.

وزیری گفت: پس از مدتی یک بار دیگر هیئت باستانی استان، مصطفوی را در مقام خود ابقا کرد و درب مجموعه ورزشی باز شد؛ اما از آن موقع به ما اجازه ورود به این مجموعه ورزشی را ندادند و ما مجبوریم در محیط هایی جداگانه به انجام فعالیت های مذهبی و ورزشی خود بپردازیم.

در ادامه گفتگویی با علیرضا صفی زاده رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان بهار داشتیم که در ادامه می خوانید.

وی در این باره گفت: از زمانی که من وارد اداره ورزش و جوانان شهرستان بهار شده‌ام با این مسئله درگیر بوده و زمان و انرژی زیادی را برای حل این مسئله گذاشته ام، بارها با این افراد جلسه داشتم تا اختلافات موجود بین افراد را حل کنیم اما این اختلافات بسیار ریشه‌ای است و امیدوارم به زودی این اختلافات حل شود.

تعطیلی زورخانه تنها به دلیل استعفای آقای مصطفوی بود

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان بهار در ادامه با اشاره به اینکه اداره ورزش و جوانان مخالف کار فرهنگی در زورخانه نیست؛ ادامه داد: هیات غلامان آل حیدر از هیات های فعال و شناخته شده شهرستان و حتی استان است برخی سو تفاهمات و حواشی ایجاد شده موجب شد برخی تصور کنند ما با این هیات مشکل داریم اما این تصور اشتباه بود.

صفی زاده افزود: طبق قانون اگر این عزیزان قصد فعالیت در مجموعه زورخانه را دارند باید مقید به قوانین زورخانه و هیئت ورزشی باشند و زمان فعالیتشان مشخص باشد چون مکان یک مکان کاملاً ورزشی است و در این زمینه محدودیت هایی وجود دارد.

وی با اشاره به تعطیلی زورخانه در یک مقطع گفت: بر اساس قانون هر مکان ورزشی باید دارای یک مسئول باشد و در آن مقطع با توجه به استعفای آقای مصطفوی این مکان فاقد مسئول بود و تصمیم گرفته شد تا زمان انتخاب رئیس جدید؛ زورخانه تعطیل شود که متاسفانه برخی این موضوع را به فعالیت هیئت غلامان آل حیدر ربط دادند و متاسفانه بدون اطلاع از موضوع مقابل درب زورخانه تجمع کردند در صورتی که تعطیلی زورخانه تنها به دلیل استعفای آقای مصطفوی بود.

هیات باستانی استان ناگزیر به انتخاب مجدد مصطفوی شد

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان بهار در مورد ابقای رئیس هیات باستانی گفت: زمانی که سید عبدالله مصطفوی از ریاست هیات استعفا داد به دلیل اختلافات هیچ کس حاضر به پذیرفتن ریاست هیات باستانی نشد، حتی پیشنهاد ریاست این هیات به رئیس شورای شهر شد تا مسئله حل شود ولی ایشان نیز ظرف مدت دو ساعت استعفا دادند و بسیاری از افراد شناخته شده شهرستان نیز حاضر به قبول این مسئولیت نشدند و هیات باستانی استان ناگزیر به انتخاب مجدد مصطفوی شد.

صفی زاده گفت: متاسفانه هیچ کسی حاضر به قبول مسئولیت نمی شود و اگر هم کسی پیش قدم شود با مخالفت این دو گروه مواجه می شود ضمن اینکه آقای مصطفوی نیز برای این مجموعه زحمت کشیده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان بهار افزود: این مشکل و اختلافات در سالیان اخیر نه تنها نتیجه ای نداشته است بلکه باعث از بین رفتن استعداد ها و سرمایه های انسانی شده است.

صفی زاده در پایان افزود: باستانی شهرستان بهار پیشکسوتان بزرگی چون آقایان صفرعلی وزیری؛ حسین برزگر؛ حافظ‌ شالبافیان؛ سید عبدالله مصطفوی و بسیاری دیگر از بزرگان این ورزش را دل خود دارد و حیف است با مسائل حاشیه ای این رشته قدیمی و کهن کشور دچار افت شود.

انتهای پیام/ک

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=71179
  • دیدگاه‌ها برای خط و نشان کشیدن بی نتیجه باستانی کاران در هیات مذهبی و ورزشی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.