• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

حنابندان بهاری ها در شب عید قربان

  • کد خبر : 14788
  • 21 مرداد 1398 - 23:20
حنابندان بهاری ها در شب عید قربان

یکی از سنت های دیرین مردم شهر بهار در شب عید قربان رفتن به مسجد و پخش شیرینی و شکلات و شربت و حنا بستن به دستان است. به گزارش عصرهمدان، شب گذشته ، شب عید قربان بود و مردم شهر بهار به رسم دیرین در مسجد حاج فضلعلی جمع شده و عید را به […]

یکی از سنت های دیرین مردم شهر بهار در شب عید قربان رفتن به مسجد و پخش شیرینی و شکلات و شربت و حنا بستن به دستان است.

به گزارش عصرهمدان، شب گذشته ، شب عید قربان بود و مردم شهر بهار به رسم دیرین در مسجد حاج فضلعلی جمع شده و عید را به یکدیگر تبریک گفتند.

مسجد حاج فضلعلی یکی از مساجد قدیمی شهر بهار است که در آن در شب عید قربان به روی بانوان باز بوده و بانوان در این شب با پخش شرینی و شربت عید را به هم تبریک می گویند.

مردم در این شب حنا به دستان می بندند

با یکی از بانوان حاضر در این مسجد هم کلام شدیم و از رسومات مردم بهار در این شب جویا شدیم. وی گفت: روشن کردن شمع و حنا بستن به دستها از رسوم قدیمی مردم در این شب است. بانوان از نقاط دور و نزدیک به این مسجد آمده و شب عید قربان را جشن میگیرند.

این شب یکی از شب های پر تردد در شهر است که گاهی در مقابل برخی مساجد علی الخصوص مسجد حاج فضلعلی که در یکی از محلات قدیمی شهر واقع است شاهد ترافیک و ازدحام جمعیت هستیم.

یکی دیگر از بانوان حاضر در این مسجد گفت: خانم ها با نیت حاجت روا شدن به مساجد سر زده و آجیل مشکل گشا میل می کنند و عده ای هم که حاجتشان برآورده شده به ادای نذر خود پرداخته و بین جمعیت حنا، شکلات و شیرینی پخش می کنند یا حتی شمع روشن می کنند.

تاب سواری در منزل حاجیان

یکی از دیگر رسوم مردم بهار در شب عید قربان سر زدن به منزل حاجیان است. معصومه که زنی ۷۰ ساله است درمورد این رسم گفت: در این شب درب منزل حاجیان به روی همه باز است و تابی از در آویزان می کنند و همسایه ها و فامیل به منزل حاجیان رفته و به نیتی سوار بر تاب شده و با پخش شیرینی و شربت عید را به هم تبریک گفته و به خنده و شادی می پردازند تا خداوند جمع را به فیض حج نائل کند.

شوشمه لوغ رسم قدیمی مردم بهار در شب عید قربان

از دیگر رسوم قدیمی مردم در این شب به زبان ترکی “شوشمه لوغ” است که به معنای همان فال گرفتن یا فالگوش ایستادن است. یکی دیگر از زنان کهن سال شهر بهار که اعتقاد قلبی به “شوشمه لوغ” دارد گفت: شوشمه لوغ به این شکل است که هر فردی که حاجتمند است نیت کرده و ساکت می نشیند تا صحبت رهگذران را بشنود و متناسب با صحبت رهگذران نتیجه نیت خود را برداشت می کند.

وی ادامه داد: هر شخصی به هر نیتی این کار را میکند، یکی به نیت ازدواج ، یکی به نیت فرزند ، دیگری به نیت شغل.این زن مسن گفت: به این سبب اکثر مردم سعی می کنند در این شب صحبت امیدوارکننده و مثبت با همدیگر داشته باشند و در حال گذر از معابر گاهی به زبان ترکی جمله “خدا حاجتتان را برآورده کند” بر زبان می آوردند تا شاید ندای حاجت روایی دیگر رهگذران باشند.

معصومه همچنین آب را در این شب متبرک دانست و گفت: مردم اعتقاد دارند که در این شب آب متبرک است و در این شب مقداری آب برداشته و در ظرفی نگه میدارند تا از آن برای “مونجوق درآوردن” استفاده کنند.

او ادامه داد: عده ای این رسم را در همین شب و عده ای در شب های دیگر که همه اهل فامیل و خانواده دور هم جمع شدند اجرا می کنند و آن هم مثل فال گرفتن است.

به گزارش خبرنگار عصر همدان یکی از میراث کهن هر شهر و دیار سنت های قدیمی آن شهر است که در کنار حفظ آثار باستانی باید توجه ویژه ای به این سنت ها کرد. علی الخصوص در دنیای کنونی که وارد دنیای دیجیتال شده ایم، به تدریج سنت های قدیمی با برچسب خرافه پرستی و خرافه گویی در حال فراموش شدن است؛ غافل از اینکه همین سنت های قدیمی میراث فرهنگی و هویت ماست و باید در حفظ و نگهداری آن تلاش شود.

مرضیه کریمی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=14788
  • دیدگاه‌ها برای حنابندان بهاری ها در شب عید قربان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.