• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

حل مشکل آلاینده های اطراف بهار، لنگ اراده قوی مسئولین است

  • کد خبر : 94668
  • 10 آذر 1399 - 10:33
حل مشکل آلاینده های اطراف بهار، لنگ اراده قوی مسئولین است

مشکل آلاینده های اطراف شهر بهار چندین سال است که حل نشده باقی مانده، اما امسال با ورود امام جمعه شهر بهار به این مسئله و طرح چندین باره آن در دفتر نماینده از حساسیت بیشتری برخوردار شد و جلسه کارشناسی حل این مشکل در سطح کارشناسان ادارات مربوطه شهرستان بهار در دفتر نماینده معین […]

مشکل آلاینده های اطراف شهر بهار چندین سال است که حل نشده باقی مانده، اما امسال با ورود امام جمعه شهر بهار به این مسئله و طرح چندین باره آن در دفتر نماینده از حساسیت بیشتری برخوردار شد و جلسه کارشناسی حل این مشکل در سطح کارشناسان ادارات مربوطه شهرستان بهار در دفتر نماینده معین برگزار شد.

به گزارش عصر همدان، در جلسه حل مشکل آلاینده های شهرک صنعتی بهاران که در دفتر حجت الاسلام فلاحی، نماینده معین بهار برگزار شد، نماینده دفتر امام جمعه بهار، نماینده شرکت شهرک های صنعتی، اداره صمت، اداره کار، اداره بهداشت، رئیس اداره محیط زیست و تعدادی از فعالین اجتماعی حضور داشتند و هر یک از ادارات به بیان موارد خواسته شده و وظایف خود در مواجهه با آلایندگی پرداختند.

در مورد آلاینده ها دو شکایت مردمی و کارخانجات آلاینده وجود دارد

طبق گزارشی که در ابتدا از سوی رئیس محیط زیست شهرستان مطرح شد، در حال حاضر فرصت سه ماهه دو کارخانه اسیدسازی و یک خارخانه کارتون سازی در شهرک صنعتی برای رفع آلایندگی به اتمام رسیده و به مراجع قضایی ازجاع داده خواهند شد.

زیوری، نماینده شبکه بهداشت بهار به وجود دو پرونده در این موضوع به صورت شکایات مردمی و شکایت کارفرمایان کارخانجات شهرک های صنعتی اشاره کرد و گفت: گویا این پرونده ها را به شورای حل اختلاف ارجاع داده اند و در آنجا منع تعقیب خورده اند.

وی در مورد وظیفه اداره بهداشت در مورد سلامت عمومی کارگران که از عوامل بیرونی کارخانه شکایت داشته باشند، گفت: اداره بهداشت تنها در مورد بهداشت محیط کار داخل هر کارخانه می تواند نظر دهد در مورد عوامل بیرونی آلایندگی که ممکن است بر سلامتی کارگران تاثیر بگذارد نمی توانیم اظهار نظر کنیم.

امکان تعطیلی یک شیفت از کارخانجات وجود ندارد

در ادامه خالدیان، بازرس اداره کار شهرستان نیز با تاکید بر نحوه کار کارخانجات مورد نظر اظهار داشت: امکان تعطیلی یک شیفت کاری اینها وجود ندارد، چرا که دستگاه از مدار خارج می شود، اما در مورد صیانت از نیروی کار نیز ما تنها در همان محیط کارخانه می توانیم نظر دهیم و موارد بیشتر باید بررسی شود.

پس از آن کیمیایی، نماینده شرکت شهرک های صنعتی از موضع دفاع از حق مردم و کارگران شاکی برآمد و گفت: تا وقتی حرف همه دستگاهها یکی نباشد نمی شود با این موضوع برخورد کرد، ما در حل این مشکل از چند شهرک صنعتی در قزوین، اراک و سمنان بازدید کردیم، در آنجا نیز چنین کارخانجاتی با حجم بالایی از تولید فعالیت می کنند اما چنین شکایاتی در موردشان وجود ندارد، ما نیز با تشکیل یک تیم و بازدید از محل به راحتی می توانیم این مشکل را حل کنیم.

تا وقتی همه دستگاهها یک صدا نشوند مشکل چند ساله آلاینده ها حل نمی شود

وی با استناد به جواب آزمایش آلایندگی محیط زیست از دودکش کارخانجات اسیدسازی که در مواردی میزان آلایندگی صفر ثبت شده این موضوع را جای شبهه دانست و گفت: قطعا این عدد نباید صفر باشد و این نشان دهنده دستکاری عمدی در خروجی دودکش های کارخانجات آلاینده است.

وی نصب دستگاه پایش آنلاین را راه حل مناسبی ندانست و اظهار داشت: این سیستم تنها مقدار آلایندگی را نشان می دهد که باز هم ممکن است دستکاری شود، اما استفاده از راه حل کارخانجات آلاینده دیگر استانها به نتیجه نزدیکتر است.

نماینده اداره صمت نیز در ادامه با بیان این مطلب که این ارگان ذاتا باید مدافع واحد تولیدی باشد اذعان کرد: در چنین شرایطی که فعالیت این واحدها باعث نارضایتی عمومی شود ما نیز راضی به تعطیلی واحدهای آلاینده هستیم و طبق قانون باید با این واحدها برخورد شود.

اراده قوی در این چند سال برای حل مشکل وجود نداشته است

در ادامه قهرمانی، رئیس دفتر نماینده معین به جمع بندی مطالب گفته شده پرداخت و اظهار داشت: اگر قرار بود این مسئله در فرمانداری حل شود طی این چند سال حل شده بود و دیگر کار به امام جمعه و دفتر نماینده معین نمی کشید، در این موضوع آنطور که به نظر می رسد اراده قوی در سطح بالا وجود نداشته ، به همین دلیل تاکنون بی سرانجام مانده است.

وی ادامه داد: دکتر فلاحی به دلیل حجم بالای مطالبات مردمی به این کار ورود کرد و تصمیم به برگزاری چنین جلسه ای گرفته شد تا اول در سطح کارشناسی و سپس در سطح مدیران کل مسئله دنبال شده و حل شود.

از کارخانجات مشابه در دیگر استانها بازدید کنید و راه حل مشابه برای آن پیدا کنید

قهرمانی در ادامه به اختلاف نظرهایی که بین کارشناسان هر اداره در مورد وظایف دیگر ارگان ها وجود دارد اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته تنها اداره محیط زیست در مورد این آلایندگی ها مورد اتهام بوده و فشار کار روی این ارگان قرار داشته در صورتی که دیگر ارگان ها مثل شبکه بهداشت و اداره کار نیز موظفند به طور مستقیم در مورد سلامت و بهداشت عمومی و سلامت کارگران به موضوع ورود کنند.

رئیس دفتر نماینده معین به حل مشکل شرکت صنعتی فرمهین در اراک در مورد مشابه اشاره کرد و ادامه داد: هر یک از دستگاهها موظف به ارائه راهکار علمی به همراه نکات قانونی و وظایف هر دستگاه برای برخورد با این مشکل هستند، گذشته از آن هر یک از دستگاه ها در مکاتبه ای که با دستگاه متناظر خود در شهرستان فراهان دارند باید از چگونگی برخورد با منبع آلودگی خارج از محیط کار که آسیب رسان به سلامت نیروهای کار است مطلع شوند.

قهرمانی همچنین از شرکت شهرک های صنعتی تقاضای ارائه گزارشی از چگونگی حل مشکل شهرک های صنعتی دیگر استانها کرد تا با پیاده سازی آن بتوان مشکل شهرک صنعتی را حل نمود.

انتهای پیام/ک

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=94668
  • دیدگاه‌ها برای حل مشکل آلاینده های اطراف بهار، لنگ اراده قوی مسئولین است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.