• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

حلیم پزان چهل دیگ بهار تعطیل شد

  • کد خبر : 80418
  • 03 شهریور 1399 - 9:00
حلیم پزان چهل دیگ بهار تعطیل شد

حلیم پزان چهل دیگ حضرت ابوالفضل شهر بهار یکی از قدیمی ترین هیئت های شهر بهار است که هر ساله با پخت حلیم همه مردم شهر را میهمان سفره اباعبدالله الحسین می کند. به گزارش عصر همدان، حلیم پزان چهل دیگ یا در اصطلاح مردم شهر بهار«قرخ قازان» از سال ۶۵ به دست شخصی به […]

حلیم پزان چهل دیگ حضرت ابوالفضل شهر بهار یکی از قدیمی ترین هیئت های شهر بهار است که هر ساله با پخت حلیم همه مردم شهر را میهمان سفره اباعبدالله الحسین می کند.

به گزارش عصر همدان، حلیم پزان چهل دیگ یا در اصطلاح مردم شهر بهار«قرخ قازان» از سال ۶۵ به دست شخصی به نام حاج ابراهیم عبداللهی که در زمان جنگ به شهر بهار مهاجرت کرده و صاحب یک چلوکبابی در محله حسن آباد بهار بود شکل گرفت و از یک دیگ شروع شد تا به ۴۰ رسید و امروزه به نام حلیم پزان چهل دیگ معروف است.

امسال به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا به دلیل ازدحام در زمان توزیع، هیئت امنای حلیم پزان طی اطلاعیه ای اعلام کردند که امسال پخت حلیم ندارند.

گفتگویی با هادی فیروزی مداح و عضو هیات امنای حلیم پزان داشتیم. او که متولد ۱۳۵۵ بوده و یکی از اعضای قدیمی این هیات است تعداد دیگ های حلیم سال قبل را ۴۵ دیگ برشمرد و اظهار داشت: این حلیم از نذورات مردمی و کمک نقدی و غیر نقدی مردم تهیه می شود، کمک های غیر نقدی شامل گوسفند زنده ، گوشت قربانی ، شیره انگور ، بلغور ، روغن ، قند ، چای و دیگر اقلام مصرفی است و مقدار آن را محاسبه نمی کنیم، کمک های نقدی نیز هر سال متفاوت است به طوریکه سال گذشته حدود ۲۵ میلیون تومان کمک نقدی داشتیم.

فیروزی تعداد ۱۰الی ۱۵ دیگ از این چهل دیگ را متعلق به نذورات مردمی دانست و گفت: بعضی از افراد که به دلیل برخی مشکلات قادر نیستند در خانه پخت انجام دهند دیگ و مواد حلیم را به ما می دهند تا در قالب چهل دیگ این حلیم پخت شود.

۹۰ نفر به طور ثابت مسئولیت دیگ های حلیم را برعهده می گیرند

وی ادامه داد: اکثر اعضای هیات جوانان بالای ۱۸ تا ۴۰ سال هستند و با شور و حرارت خاصی از روزهای اول محرم شروع به کار می کنند به طوریکه روزهای اول کمک ها و نذورات جمع می شود و پس از آن شروع به شستشوی دیگ ها می کنیم، سپس در محل پخت داربست زده و چادر روی آن می کشیم ، بعد بلغور را آماده و پاک می کنیم، خلاصه هر روز به کاری مشغولیم تا صبح روز تاسوعا کوره ها را آماده کرده و از عصر روز تاسوعا زیر دیگ ها روشن می شود تا پخت حلیم آغاز شود.

عضو هیات امنای حلیم پزان اذان صبح روز عاشورا را زمان کامل شدن پخت حلیم ها و توزیع آن اعلام کرد و بیان داشت: برای هر دیگ دو نفر مسئول قرار می دهیم که از ابتدای کار مراقب دیگ ها هستند و از ساعات پایانی شب تعداد قابل توجهی جمعیت برای هم زدن حلیم و گرفتن حاجت به ما می پیوندند و تا ساعت سه شب رفت و آمد جمعیت حدود دوهزار نفری را داریم تا اینکه حلیم ها در ساعات ۵ صبح آماده شده و بلافاصله توزیع می شود.

فیروزی در ادامه اذعان کرد: حدود ۹۰ نفر به طور مستقیم در پخت دخیل هستند که حدود ۴۰ الی ۵۰ نفر آنها عضو هیات و مابقی افراد داوطلب یا کارگران روزمزدند که از ابتدا تا انتهای کار را برعهده می گیرند.

۱۱ تن حلیم در عرض ۳۵ دقیقه توزیع می شود

وی در مورد نحوه توزیع حلیم افزود: سالهای قبل چند دیگ را برای توزیع در پادگان قهرمان، زندان ها، بیمارستان و سایر مراکز کنار می گذاشتیم؛ اما در سالهای اخیر آنقدر استقبال مردمی زیاد بود که در عرض ۳۵ دقیقه کل حلیم این ۴۵ دیگ که سال قبل حدود ۱۱ تن بود، بین مردم توزیع می شد و چیزی برای ارسال به این مراکز نمی ماند، به طوریکه حتی افرادی از همدان، اسدآباد، ملایر و حتی سایر استانها مثل کرمانشاه به اینجا می آیند تا از حلیم نذری ببرند.

این مداح اهل بیت که ارادت خود به خاندان امام حسین را هر ساله با کمک در پخت حلیم چهل دیگ نشان می دهد با آرزوی سلامتی برای همه هموطنان گفت: امسال به دلیل جلوگیری از شلوغی و ازدحام در توزیع حلیم ستاد شهرستانی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که این هیات امسال تعطیل شود و ما نیز از آن تکمین کردیم تا ان شاء الله در فرصتی دیگر همچون ماه صفر یا سال بعد اقدام به پخت و توزیع حلیم بین مردم کنیم تا همه مردم ما از برکت سفره اباعبدالله الحسین بهره مند شوند.

 

انتهای پیام/ک

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=80418
  • دیدگاه‌ها برای حلیم پزان چهل دیگ بهار تعطیل شد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.