• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
0

جنگ روایت ها در اتفاقات آبان ۹۸ 

  • کد خبر : 92562
  • 26 آبان 1399 - 11:27
جنگ روایت ها در اتفاقات آبان ۹۸ 

حضور حداکثری مردم در شبکه های اجتماعی خارجی بدون داشتن سواد رسانه و تحلیل پیام ها و اخبار و اطلاعات، یک زنگ خطر بزرگ برای کشور در جنگ های رسانه ای است. در چنین شرایطی مردم عادی هم می توانند کاملاً جاهلانه به عنوان سربازان دشمن در جنگ روایت ها ایفای نقش کنند. به گزارش […]

حضور حداکثری مردم در شبکه های اجتماعی خارجی بدون داشتن سواد رسانه و تحلیل پیام ها و اخبار و اطلاعات، یک زنگ خطر بزرگ برای کشور در جنگ های رسانه ای است. در چنین شرایطی مردم عادی هم می توانند کاملاً جاهلانه به عنوان سربازان دشمن در جنگ روایت ها ایفای نقش کنند.

به گزارش عصر همدان، عصر حاضر دنیای رسانه هاست و در این دنیا قدرت دست کسی است که رسانه قوی تری دارد؛ زیرا در حوزه های مختلف هر رسانه روایت خود را که هم سو با سیاست ها و اهداف خاصی است با شیوه های اقناعی بیان کرده و اذهان عمومی را به سمتی که میخواهد هدایت می کند.

در این دوران روایتگری برای پیروزی در جنگ رسانه ای اصل بسیار مهمی است.

آبان ماه ۹۸ در کشور فتنه ای آغاز شد که از چند جهت می توان آن را با رسانه ها مرتبط دانست.

نخستین جرقه های  این فتنه از یک عملکرد نادرست دولت و گرانی یک شبه بنزین زده شد.

اعتراض مردم به گرانی بنزین و جهت دهی این اعتراضات از سوی شبکه های اجتماعی موجب بالا گرفتن اعتراضات و تبدیل آن به اغتشاشی بزرگ بود.

کم کم اعتراضات ساده مردم رنگ ضدیت با حکومت به خود گرفت و زیان های مادی و معنوی بسیار بر جای گذاشت.

فارغ از اینکه گرانی یک شبه بنزین بعد از اطمینان دادن رئیس جمهور به مردم در خصوص گران نشدن سوخت تا پایان سال، از بی تدبیری دولت تدبیر و امید بود یا تدبیری واژگونه داشت، اما از آغاز این موضوع موج های سهمگین اغتشاش و براندازی در  شبکه های اجتماعی و پلتفرمهای خارجی شکل گرفت و هر روز در یک نقطه از کشور شاهد سوار شدن دشمنان بر موج گرانی بنزین بودیم.

اعتراضاتی که ظرف چند روز به صحنه های زد و خرد و تخریب اموال عمومی تبدیل شد.

نقش رسانه های بیگانه و شبکه های اجتماعی در این ماجرا اینقدر واضح است که نیازی به اثبات آن نیست.

شبکه های ماهواره ای از اولین لحظات اعتراضات روایت های خود را با تحلیلهای ضد حاکمیت ایران روانه افکار عمومی مردم کردند و صدا و سیمای ما به عنوان رسانه ملی نه روایتگر خوبی بود و نه تحلیگر خوبی.

صدا و سیما مثل گذشته تنها به تهیه چند گزارش و تصویر آن هم بعد از بی بی سی و رسانه های خارجی  به عنوان راوی دست چندم وارد میدان شد غافل از اینکه در جنگ روایتها کسی پیروز است که اولین روایت و تحلیل خوب را داشته باشد.

در کارزار جنگ روایتها رسانه های داخلی مغلوب رسانه های خارجی و مردم که آشنا با شیوه های اقناعی روایتگران خارجی نبودند ، نیز مغلوب روایت های ساختگی این رسانه ها شدند.

نباید این نکته را فراموش کنیم که حضور حداکثری مردم در شبکه های اجتماعی خارجی بدون داشتن سواد رسانه و سواد تحلیل پیامهای رسانه ای یک زنگ خطر بزرگ برای ما در جنگهای رسانه ای است.

در چنین شرایطی مردم عادی هم میتوانند کاملاً جاهلانه به عنوان سربازان دشمن در جنگ روایتها ایفای نقش کنند.

وقتی بستر امن ارتباطی در اختیار مردم نیست و آنها را در زمین پر از خطر دشمن رها کرده ایم  خبرهای ساختگی و مهندسی شده که از سوی دشمنان در شبکه های اجتماعی منتشر میشود به آسانی توسط مردم دست به دست شده و هر فرد میتواند با نا آگاهی خود به عاملان فتنه کمک کند. و تجربه فتنه ۹۸ این موضوع را به خوبی اثبات کرد.

آتش اغتشاشات آبان ۹۸ با قطع اینترنت جهانی و از دسترس خارج شدن شبکه های اجتماعی خارجی خاموش شد اما دود آن که حاصل بی تدبیری دولت و بی توجهی به خطر جنگ های رسانه ای و هیبریدی و اجرا نکردن شبکه ملی اطلاعات و اینترنت بومی بود بر چشم همه مردم و مسئولان کشور رفت.

حاصل این بی توجهی ها ۱۵ هزار میلیار تومان خسارت مالی ، تخریب ۵۹ پمپ بنزین و ۲۵۶ بانک در سراسر کشور و مهم تر از آن کشته شدن تعدادی از هموطنان مان بود که بخشی از انها نیروهای مدافع امنیت و مردم عادی بودند و با عناصر معاند هیچ سر و سرُی نداشتند.

این تجربه تلخ موجب شد اهمیت آموزش سواد رسانه به آحاد مردم و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به عنوان بستری امن و سریع برای ارتباطات مجازی مردم بیش از پیش بر همگان آشکار شود از این رو باید از مسئولان بپرسیم تا چه حد برای امنیت مردم در شبکه های اجتماعی تلاش کرده اند و برای تحقق شبکه ملی اطلاعات و بو می سازی خدمات چه برنامه ای دارند.

سمیه نوش آبادی

دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی در همدان

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=92562
  • دیدگاه‌ها برای جنگ روایت ها در اتفاقات آبان ۹۸  بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.