• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

جلوگیری از کشت دوم در مزارع کشاورزی نهاوند با قدرت اجرا شود/ برخورد با چاه‌های غیرمجاز؛ از مطالبات به‌حق مردم

  • کد خبر : 182844
  • 09 اردیبهشت 1402 - 11:20
جلوگیری از کشت دوم در مزارع کشاورزی نهاوند با قدرت اجرا شود/ برخورد با چاه‌های غیرمجاز؛ از مطالبات به‌حق مردم

فرماندار نهاوند گفت: استفاده از کنتورهای هوشمند و ترویج سیستم‌های آبیاری نوین در کنار جلوگیری از کشت دوم در شهرستان باعث جلوگیری از اضافه برداشت از منابع آبی می‌شود. به گزارش عصرهمدان؛ شهرستان نهاوند به عنوان پرآب ترین شهر استان، در سال زراعی گذشته چالش‌هایی در حوزه تامین آب کشاورزی داشت که باعث بروز مشکلاتی […]

فرماندار نهاوند گفت: استفاده از کنتورهای هوشمند و ترویج سیستم‌های آبیاری نوین در کنار جلوگیری از کشت دوم در شهرستان باعث جلوگیری از اضافه برداشت از منابع آبی می‌شود.

به گزارش عصرهمدان؛ شهرستان نهاوند به عنوان پرآب ترین شهر استان، در سال زراعی گذشته چالش‌هایی در حوزه تامین آب کشاورزی داشت که باعث بروز مشکلاتی شد.

هرچند بارندگی های مناسب امسال که حدود ۳۰ درصد از سال گذشته بیشتر است ولی نسبت به بلند مدت همچنان شاهد کاهش بارش ها هستیم و نباید بارشهای اخیر موجب بی خیالی در خصوص کمبود آب کشاورزی شود.

زمین های کشاورزی نهاوند علاوه بر رودخانه ها و خصوصا رودخانه گاماسیاب از طریق چاه های عمیق مشروب می شوند و باید تدابیری اندیشه شود تا در فصل تابستان چالشی برای تامین آب در شهرستان نداشته باشیم.

وجود چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت از چاه های مجاز به همراه کشت محصولات پر آب بر و کشت دوم از جمله مهمترین‌ معضلاتی است که تامین آب کشاورزی نهاوند را در ماه های گرم با چالش مواجه می کند و باید برای آن فکری شود.

ضرغام احمدوند فرماندار نهاوند در این خصوص بر ضرورت اجرای پر قدرت طرح جلوگیری از کشت دوم با هدف ذخیره و مدیریت منابع آب تأکید کرد و گفت: شهرستان نهاوند از دیرباز یکی از مناطق خوش‌آب‌ و هوا مستعد برای کشت انواع بذور کشاورزی بوده است.

وی ادامه داد: اما متأسفانه به سبب عدم بهره‌گیری از الگوی کشت مناسب و استفاده از ارقام پر آب بر در سال‌های اخیر در فصول گرم شاهد مشکل کمبود آب در حوزه کشاورزی هستیم.

فرماندار نهاوند افزود: امروز باید با همراهی و همکاری کشاورزان فهیم شهرستان ضمن بهره‌گیری از کشت‌های کم آب و پر بازده نسبت به‌ صرفه‌جویی و استفاده هدفمند از منابع آب اقدام شود.

وی گفت: وظیفه راهبری اصلی در این حوزه متوجه جهاد کشاورزی است تا با اقناع‌سازی هرچه بیشتر، کشاورزان را به این مهم سوق دهند.

احمدوند افزود: استفاده از کنتورهای هوشمند و همچنین ترویج سیستم‌های آبیاری نوین در دو بخش زراعی و باغات از دیگری عوامل مهم در مدیریت مصرف منابع است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: دولت در این حوزه سیاست‌های تشویقی خوبی در دست اجرا دارد که باید در حوزه کشاورزی شهرستان از آن بهره برد.

به گزارش عصرهمدان، مردم نهاوند نگران اضافه برداشت از چاه های مجاز و برداشت غیر قانونی از چاه های غیر مجاز هستند و مسئولان باید برای حل این مشکل چاره ای بیندیشند.

به نظر می‌رسد نصب کنتورهای هوشمند برای چاه های مجاز و مسدود کردن و برخورد شدید قانونی با صاحبان چاه های غیر مجاز راهکار حل این موضوع و مطالبه مردم از مسئولان است.

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=182844
  • دیدگاه‌ها برای جلوگیری از کشت دوم در مزارع کشاورزی نهاوند با قدرت اجرا شود/ برخورد با چاه‌های غیرمجاز؛ از مطالبات به‌حق مردم بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.