• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

جریان شناسی انتخابات پارلمان عراق

  • کد خبر : 131746
  • 17 مهر 1400 - 9:03
جریان شناسی انتخابات پارلمان عراق

در یک تقسیم بندی کلی جریان های سیاسی عراق در سه شاخه ی شیعه، سنی و کرد خلاصه می شود که عمدتا در قالب ائتلاف های مختلف وارد رقابت انتخابات پارلمان شدند اما در این بین نزدیک به ۸۰۰ کاندید به صورت مستقل و خارج از ائتلاف های مرسوم به رقابت می پردازند. به گزارش […]

در یک تقسیم بندی کلی جریان های سیاسی عراق در سه شاخه ی شیعه، سنی و کرد خلاصه می شود که عمدتا در قالب ائتلاف های مختلف وارد رقابت انتخابات پارلمان شدند اما در این بین نزدیک به ۸۰۰ کاندید به صورت مستقل و خارج از ائتلاف های مرسوم به رقابت می پردازند.

به گزارش عصرهمدان؛ انتخابات عراق ۱۸ مهرماه در سراسر عراق برگزار خواهد شد و ۳۲۴۳ کاندید برای ۳۲۹کرسی در سراسر عراق رقابت خواهند کرد ، ۲۵ میلیون نفر از مردم عراق واجد شرایط حضور در انتخابات این کشور هستند

در یک تقسیم بندی کلی جریان های سیاسی عراق در سه شاخه ی شیعه، سنی و کرد خلاصه می شود که عمدتا در قالب ائتلاف های مختلف وارد رقابت انتخابات پارلمان شدند اما در این بین نزدیک به ۸۰۰ کاندید به صورت مستقل و خارج از ائتلاف های مرسوم به رقابت می پردازند.

‌جریان های شیعه در انتخابات پارلمان عراق

♦️ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری ، این ائتلاف از جریان مجلس اعلای اسلامی به ریاست همام حمودی، جریان صادقون به رهبری قیس الخزعلی، حرکه الجهاد و البناء به رهبری حسن الساری، سازمان بدر به رهبری هادی العامری و تجمع السند به ریاست أحمد الأسدی تشکیل می شود؛ این ائتلاف با۷۳ کاندید وارد رقابت انتخابات پارلمان شده است.

♦️دولت قانون، این حزب به ریاست نوری مالکی وارد انتخابات شده است و از جریان هایی نظیر حزب الدعوه الإسلامیه، حرکه البشائر و الاتحاد الإسلامی لترکمان العراق و حرکه إراده و حرکه بدایه تشکیل شده است؛ ائتلاف دولت قانون با ۷۲ کاندید وارد انتخابات شده است.

♦️جریان سائرون به رهبری مقتدی صدر است، جریان صدر هیچ جنبشی را در خود مشارکت نداده است و با ۹۵ کاندید وارد انتخابات شده است.

♦️ائتلاف قوی الدوله الوطنیه، به ریاست عمار حکیم رئیس جریان حکمت و حیدر العبادی رئیس جریان نصر و اصلاح تشکیل شده است؛ جریان هایی نظیر وطنیون، المد العراقی و المؤتمر الوطنی نیز در این ائتلاف مشارکت دارند، ائتلاف قوی الدوله الوطنیه با ۷۸ کاندید وارد انتخابات شده است.

♦️ائتلاف العقد الوطنی به رهبری فالح الفیاض رئیس حشد الشعبی عراق و با ائتللف حرکه عطاء با ریاست فالح الفیاض با جریان های حزب الإسلامی العراقی، حزب الثبات العراقی، جریان الإصلاح الوطنی، تجمع رجال العراق، حزب الوارثون الإسلامی و الحزم الوطنی تشکیل و با ۸۰ کاندید در انتخابات عراق مشارکت خواهند کرد.

♦️قادمون للتغییر: به رهبری حسین الرماحی تشکیل شده است، هیچ جریان یا حزبی در این ائتلاف مشارکت نداشته است، این جریان با۱۸۲ کاندید وارد انتخابات شده است.

♦️حرکه حقوق : حرکت حقوق به رهبری حسین مونس(ابو علی العسکری رئیس دفتر امنیتی کتائب حزب الله) از رهبران کتائب حزب الله وارد انتخابات شده است.
این جریان سیاسی با ۳۲ کاندید وارد انتخابات پارلمان عراق شده است.

از میان جریان های شیعی سه ائتلاف فتح، دولت قانون و حرکه حقوق در بسیاری از شاخص های سیاسی در حوزه ی داخلی عراق و در سطح بین الملل و مسئله ی دفاع از محور مقاومت و تمایل به روابط با شرق اشتراک نظر دارند.

پیش بینی می شود این سه جریان برسر تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان با یکدیگر ائتلاف کنند.

جریان العقد الوطنی به رهبری فالح الفیاض رئیس حشد الشعبی که در انتخابات سابق از جریان نصر به رهبری حیدرالعبادی منشق شد نیز دربرخی موضوعات با جریان سیاسی مقاومت از اشتراکات سیاسی برخوردار هستند.

ائتلاف قوی الدوله الوطنیه به رهبری عمار حکیم و حیدر العبادی و ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر درصورتی که با فراکسیون اشتراکی فتح، حرکه حقوق و دولت قانون روبه رو شوند با یکدیگر ائتلاف خواهند کرد.

به نظر می رسد رقابت اصلی برسر کرسی های پارلمان میان جریان های شیعی بین ائتلاف فتح و سائرون خواهد بود، برخی صاحب نظران عراقی بر این باور هستند که حرکه حقوق بازوی دیگر ائتلاف فتح عراق در انتخابات پارلمان عراق است و این ائتلاف عزم خود را برای تصاحب اکثریت کرسی های پارلمان جزم کرده است.

براساس پیش بینی ها ائتلاف فتح و حرکه حقوق موفق به کسب بیشترین کرسی ها در انتخابات پارلمان خواهند شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=131746
  • دیدگاه‌ها برای جریان شناسی انتخابات پارلمان عراق بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.