• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5
پزشک واحد پیشگیری مرکز بهداشت نهاوند مطرح کرد:

توصیه‌هایی برای پیشگیری از پوکی استخوان

  • کد خبر : 202759
  • 10 آبان 1402 - 9:03
توصیه‌هایی برای پیشگیری از پوکی استخوان
پزشک واحد پیشگیری مرکز بهداشت نهاوند گفت: پوکی استخوان یک بیماری خاموش و خطرناک است که باعث بروز مشکلاتی برای افراد جامعه در سنین و جنسیت‌های مختلف می‌شود.‌

دکتر طیبه سیاوشی به مناسبت روز جهانی پیشگیری از پوکی استخوان در گفتگو با خبرنگار «عصر همدان» گفت: پوکی استخوان یا نازکی استخوان‌ها، باعث بروز شکستگی‌های دردناک در افراد می‌شود.

وی اظهار داشت: پوکی استخوان از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که افراد جامعه به آن مبتلا می‌شوند و استخوان‌ها را به‌نوعی پوک می‌کند و به‌عنوان یک بیماری خاموش شناخته می‌شود.

سیاوشی ادامه داد: در بیماری پوکی استخوان تراکم توده استخوانی کاهش می‌یابد. این بیماری به‌خصوص در میان خانم‌های سن بالا قابل‌مشاهده است که معمولاً بعد از سنین یائسگی ایجاد می‌شود.

وی افزود: به دلیل کاهش تراکم استخوانی، شکستگی‌ها در پوکی استخوان ایجاد می‌شوند که این شکستگی‌ها بیشتر در لگن، مچ دست، زانوها و ستون مهره‌ها ایجاد می‌شوند.

پزشک واحد پیشگیری مرکز بهداشت نهاوند گفت: حتی گاهی ممکن است در مراحل ابتدایی این بیماری علائمی هم نداشته باشد و در اثر بروز یک اتفاق ساده مانند یک عطسه ساده فرد متوجه پوکی استخوان شود و استخوان‌هایش بشکند.

وی اظهار داشت: درمان پوکی استخوان نیازمند مهارت بالایی است و لازم است بیمار قبل از این عمل با یک سری نکات مهم آشنا شود. سیاوشی افزود: بنابراین به دلیل اینکه گاهی این علائم خود را دیر نشان می‌دهند نیاز است تا افراد جامعه نسبت به این بیماری و روش‌های مقابله با آن آگاهی داشته باشند.

وی ادامه داد: نکته قابل‌توجه درباره این بیماری این است که پوکی استخوان قابل‌پیشگیری است و در صورت تشخیص به‌موقع می‌توان از بروز شکستگی‌ها در اثر آن جلوگیری کرد.

پزشک واحد پیشگیری مرکز بهداشت نهاوند گفت: عوامل مؤثر در پوکی استخوان عبارت‌اند از؛ سن بالا، کمبود وزن و داشتن جثه ریز و لاغر، یائسگی، مصرف بعضی داروها، سیگار کشیدن، زن بودن، سابقه خانوادگی و ژنتیکی، سابقه شکستگی‌های استخوانی، سفیدپوستان و نژادهای آسیایی، کمبود هورمون‌های جنسی در مردان وزنان، کسانی که در رژیم غذایی خود کلسیم ویتامین D به مقدار کافی مصرف نمی‌کنند و کسانی که تحرک کافی ندارند زیرا حدود ۹۰ درصد تراکم استخوانی در دختران تا سن ۱۸ سالگی و در پسران تا سن ۲۰ سالگی رخ می‌دهد.

سیاوشی در بخش پایانی به عوامل پیشگیری از پوکی استخوان نیز اشاره کرد و اعلام کرد این علائم عبارت‌اند از؛ از رژیم‌های غذایی نامناسب لاغری دوری‌کنید. دوری از رژیم‌هایی که بدون نظر پزشک و کارشناس تغذیه گرفته شود. در رژیم لاغری مصرف لبنیات را قطع نکنید. یک رژیم غذایی مناسب شامل کلسیم کافی برای داشتن استخوان‌های محکم است.

از سبزی‌ها و میوه‌جات تازه استفاده کنید. از مواد غذایی مضر برای استخوان به‌خصوص نوشابه‌های گازدار دوری‌کنید و به‌جای آن‌ها دوغ بنوشید. از کشیدن سیگار یا هم‌نشینی با افراد سیگاری اجتناب کنید. سحرخیز باشید و صبح زود حداقل ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید صبحگاهی قرار بگیرید. مصرف چای و قهوه را کاهش دهید و در عوض یک لیوان شیر بنوشید. سیر و پیاز را فراموش نکنید. مصرف آن‌ها به دلیل داشتن سولفور به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. به بعضی از غذاها مانند سوپ، شیر را اضافه کنید. در تهیه بعضی از غذاها به‌جای خامه و سس مایونز به سراغ ماست بروید چون کلسیم بیشتری دارد. سویا را به رژیم غذایی اضافه کنید چون کلسیم و استروژن خوبی دارد و نقش بسیار زیادی در پیشگیری از پوکی استخوان دارد.

 

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=202759
  • دیدگاه‌ها برای توصیه‌هایی برای پیشگیری از پوکی استخوان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.