• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

بیکاری و اعتیاد در چنارسفلی بیداد می‌کند/زانوی آسیب های اجتماعی بر گلوی استعدادهای نهفته

  • کد خبر : 159263
  • 04 مرداد 1401 - 4:35
بیکاری و اعتیاد در چنارسفلی بیداد می‌کند/زانوی آسیب های اجتماعی بر گلوی استعدادهای نهفته

چنارسفلی؛ بزرگترین روستای استان همدان، امروز با وجود استعدادهای نهفته به عنوان محروم‌ترین روستا غرق در آسیبهای اجتماعی چون اعتیاد و طلاق و… است و می طلبد تا آقای رئیس جمهور و هیأت دولت سیزدهم در سفرشان به استان همدان نیم نگاهی نیز به این روستای محروم داشته باشند. به گزارش عصرهمدان؛ چنارسفلی معروف به […]

چنارسفلی؛ بزرگترین روستای استان همدان، امروز با وجود استعدادهای نهفته به عنوان محروم‌ترین روستا غرق در آسیبهای اجتماعی چون اعتیاد و طلاق و… است و می طلبد تا آقای رئیس جمهور و هیأت دولت سیزدهم در سفرشان به استان همدان نیم نگاهی نیز به این روستای محروم داشته باشند.

به گزارش عصرهمدان؛ چنارسفلی معروف به چنارسفلی شیخ، یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان اسدآباد و به تبع در استان همدان در جنوب غربی بخش مرکزی این شهرستان واقع شده است و نزدیک به ۴ هزار نفر جمعیت دارد؛

آقای رئیس جمهور! چنارسفلی با استعدادهای نهفته بزرگترین اما محرومترین روستای استان همدان است

این روستا با وجود جمعیت حدود ۴ هزار نفری جوان با استعداد نهفته و پنهان به عنوان یکی از روستاهای بزرگ در عین حال محروم به شما می‌رود.

رشد افراد نخبه در چنارسفلی از دانشمند و پزشک گرفته تا معلم و گچکار و هنرمند

در این روستا علی رغم کمبود امکانات و رفاه اما استعدادهای درخشانی در حوزه‌های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی نهفته است و بعضا به دلیل همین ضعف کمبودها این روستا و شهرستان را رها کرده اند؛ از جمله این استعدادها را می‌توان به وجود یک دانشمند هسته ای، ۵ پزشک، ۴۰ معلم، ۵۰۰ گچکار هنرمند، و بیش از ۱۰۰ جوان تحصیلکرده بیکار و صدها دانش‌آموز با معدل عالی و استعدادهای درخشان نام برد.

حال با وجود این همه ظرفیت و پتانسیل موجود در میان مردمان این منطقه اما آنان از وجود آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد و بیکاری رنج می‌برند و با وجود این آسیبها قطع به یقین آمار آسیب‌های دیگری چون طلاق و عدم ازدواج و …در آن بیشتر خواهد بود و به همین گونه هم هست.

اهالی روستای چنارسفلی  با خلق وخوی مهربانانه اما مورد بی مهری

اینجاست که با همه خوی مهربانانه و گذشت و مهمان‌نوازی در آنان آسیب‌های اجتماعی در این جامعه رشد می‌کند و گلوی استعدادهای نهفته خواهد گرفت.

رئیس جمهور و هیأت دولت چنارسفلی را دریابید

حال از آنجایی که این هفته رئیس جمهور و هیأت دولت سیزدهم مقصد سفرشان به استان همدان است و قطعا” خیرات پربرکتی در این سفر رقم می‌خورد، خبرنگار ما فرصت را غنیمت شمرده و پای صحبت های تلخ و شیرین دهیار این منطقه که خود نیز هم زن است و هم فعال فرهنگی، نشست تا گوشه ای از ظرفیت و پتانسیل‌های موجود و آسیب و مشکلات این منطقه روستایی  را به گوش رئیس جمهور و هیأت همراهش برساند تا باری از دردها و آسیبهای این منطقه با بازدید و بررسی و توجه ویژه تر وزرا و نماینده دولت سیزدهم در این منطقه کم شود  و البته اگر رئیس جمهور هم قابل بداند، با بازدیدی از آنجا پای درد و دل مردمانش بنشینند و قدمی در راستای حل مشکلات و رفع آسیبها برادرند.

فرشته عباسی‌دادگر، دهیار روستای چنار سفلی از توابع بخش مرکزی اسدآباد در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به اینکه روستای چنارسفلی در ۱۴ کیلومتری جنوب غربی شهر اسدآباد واقع شده و دارای هزار و ۸۲ خانوار به تعداد ۳ هزار و ۸۴۳ نفر جمعیت است، اظهار کرد: این روستا به عنوان یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان و البته استان همدان مطرح است.

رشد دانشمند و نخبه ریاضی در چنارسفلی 

وی با اشاره به وجود افراد نخبه و تحصیل کرده که بعضا” از روستا و شهر و حتی استان هم مهاجرت کرده اند، گفت: نمونه ای از این افراد نخبه، آقای مرتضی کیمیایی با مدرک دکتری ریاضی کاربردی است که هم اکنون در اتریش مشغول تحصیل است، مهندس نادر مهری از دیگر نخبگان و دانشمندان هسته ای است که زاده این روستا است و هم اکنون در نیروگاه اتمی جنوب کشور مشغول خدمت است.

فعالیت ۵ پزشک در حوزه دندانپزشکی و چشم پزشکی

دهیار روستای چنار سفلی اسدآباد با بیان اینکه ۵ نفر از پزشکان استان همدان اصالتا اهل روستا چنارسفلی و بزرگ شده این منطقه روستا هستند، گفت: نمونه این پزشکان دکتر حسام‌الدین شاهرخی و بنیامین نوروزی، حاصلی و جواد بخشی به ترتیب به عنوان داندانپزشک و چشم پزشک فعالیت دارند.

۴۰ معلم و دو وکیل پرورش یافته از چنارسفلی

وی گفت: حدود ۴۰ نفر تحصیل کرده در حوزه آموزش پرورش مشغول کار هستند که می‌توان به آقایان سمیعی، مرسلی، بهمن متولی و.. اشاره کرد، البته در این روستا در حوزه وکالت هم دو نخبه و وکیل را پرورش یافته اند.

عباسی دادگر به وجود حدود ۵۰۰ گچ کار در این روستا اشاره کرد و گفت: این گچکاران برای داشتن درآمد و معیشت و گذران زندگی مجبور ترک روستا و به خارج از شهرستان کوچ کنند.

۱۲ شهید اسدآباد از چنارسفلی 

وی یادآور شد: اکثریت اشتغال اهالی روستا گچ بری و گچ کاری است البته در باغداری و کشاورزی هم حرف برای گفتن دارند.

دهیار روستای چنار سفلی اسدآباد با اشاره به نقش آفرینی مردم روستای چنارسفلی در دوران دفاع مقدس، گفت: این روستا در جبهه‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ۱۲ شهید تقدیم انقلاب کرده است.

وی به ظرفیت وجود بانوان و دستان هنرمندانه آنان هم گریزی زد و گفت: بانوان در زمینه های قالیبافی و خیاطی مهارت خوب و قابل تحسینی دارند که متأسفانه هیچ کارگاه تولیدی در این روستا فعال نیست و وجود ندارد.

عباسی دادگر روستای چنارسفلی به وجود یک درمانگاه در این روستا اشاره کرد و گفت: در این درمانگاه یک پزشک عمومی فعالیت دارد که و با وجود نزدیک به ۴ هزار جمعیت فاقد آزمایشگاه است و مردم مجبورند به شهر مراجعه کنند. البته دو  خانه بهداشت هم در این روستا وجود دارد.

وی با اشاره به وجود دو مدرسه دخترانه و پسرانه ابتدایی  ، گفت: در این مدارس ۱۶۴ دختر و بیش از ۱۷۰ پسر مشغول تحصیل هستند .

دهیار روستای چنار سفلی اسدآباد ادامه داد: در این روستا دختران برای ادامه تحصیل در روستا می‌توانند تنها رشته انسانی را انتخاب کنند درحالی استعدادهای زیادی را در رشته ای مخالف دارند، البته پسران برای ادامه تحصیل به دلیل نبود مدرسه مقاطع بالاتر از دبیرستان مجبورند به شهر تردد کنند که با وجود این کمبودها ترک تحصیل می‌کنند.

دانش‌آموزان پسر چنارسفلی به دلیل نبود دبیرستان بعداز راهنمایی از تحصیل باز می مانند 

وی با یادآوری این موضوع تلخ که مردم روستای چنارسفلی علی رغم وجود استعدادهای درخشان در بین فرزندانشان، به دلیل بیکاری و نبود شغل از وجود نعمتهای چون تحصیل باز می‌مانند، گفت:  این روستا به عنوان بزرگترین روستا اما محروم‌ترین روستا نه تنها در شهر بلکه در استان همدان مطرح است.

عباسی دادگر گفت: امسال از ۱۴ دانش آموز روستا در آزمون مدارس نمونه دولتی ۱۰ نفر قبول شدند و ۷ نفر از آنان به مدارس شهر رفتند، بیشترین آمار دانش آموزان نمونه دولتی از روستا چنارسفلی است.

بازسازی امامزاده هادی چنارسفلی نیمه کاره رها شده

یکی از ظرفیتهای فرهنگی این روستا را امامزاده هادی خواند و گفت: این امامزاده به دلیل تخریب برای بازسازی مجدد توسط اوقاف بیمه کاره رها شده است.

وی به آمار بالای اعتیاد در این روستا اشاره کرده و گفت: ۴۰۰ نفر معتاد به مواد مخدر و ۱۰۰ جوان تحصیلکرده بیکار با مدرک لیسانس و فوق لیسانس وجود دارد.

دهیار روستای چنار سفلی اسدآباد با اشاره به اینکه این روستا باوجود جمعیت بالای آن وضعیت شهر شدن را دارد اما نیاز به بهسازی و آسفالت معابر دارد، گفت: این روستا بن بست است و آرزوی و رؤیای مردم مظلوم و محروم این منطقه شده است و نیاز به توجه دارد.

وی با اشاره به ظرفیت و مهارت های ورزشی در نوجوانان و جوانان، گفت: متأسفانه مردم این روستا از نبود امکانات ورزشی  و رفاهی رنج می برد.

عباسی دادگر یکی از مشکلات حوزه بهداشتی این روستا را وجود کانالی دانست که در وسط روستا ایجاد شده، گفت: این کانال به دلیل سرپوشیده نبودن آن زباله های زیادی در آنجا تلنبار می‌شود و سلامتی مردم را به خطر می اندازد.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=159263
  • دیدگاه‌ها برای بیکاری و اعتیاد در چنارسفلی بیداد می‌کند/زانوی آسیب های اجتماعی بر گلوی استعدادهای نهفته بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.