• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6

بیش از ۵۰ دلیل برای کاهش فرزندآوری در کشور/ اقتصاد تنها دلیل نیست

  • کد خبر : 193171
  • 21 مرداد 1402 - 9:25
بیش از ۵۰ دلیل برای کاهش فرزندآوری در کشور/ اقتصاد تنها دلیل نیست
در کشور برای کاهش باروری بیش از ۵۰ دلیل احصاء شده و اقتصاد تنها دلیل این معضل اجتماعی نمی‌باشد.
به گزارش عصر همدان؛ فرزندآوری یکی از عوامل مهم در علم جمعیت است و ازجمله موضوعاتی است که در تمام حوزه‌ها علی‌الخصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی اهمیت بسزایی دارد.
استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، تمایل زوج‌ها به تنظیم خانواده، تمایل به تحصیلات بالاتر، مرتفع‌کردن مشکلات اقتصادی، رواج فردگرایی، افزایش سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، افزایش، شاغل بودن زنان، تغییرات ارزش‌های فرهنگی و میزان دینداری از جمله عواملی است که در کاهش باروری دخیل هستند.
امروزه هرم سنی جمعیت ایران در حال انتقال از جوانی به سال‌خوردگی است.اگر به همین طریق پیش برویم، وضعیت کشور وارد مرحله‌ای بحرانی خواهد.  ازجمله خطرات کاهش باروری در کشور می‌توان به تغییر نظام‌های تربیتی و مفاهیم اخلاقی، کاهش نشاط اجتماعی و اقتصادی، کاهش اقتدار سیاسی و تغییر در ترکیب‌های دینی اشاره کرد، بنابراین می‌طلبد برای رفع چالشی به نام کاهش جمعیت برنامه‌ریزی‌های دقیقی داشته باشیم.
بیش از ۵۰ دلیل برای کاهش فرزندآوری در کشور میلاد صالحی، رئیس شورای اندیش‌ورز خانواده و جمعیت همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، عنوان کرد: بیش از ۵۰ دلیل در عامل کاهش فرزندآوری افراد، احصاء شده است که فقط یک چهارم آنها اقتصادی بوده است.
صالحی افزود: مسائل فردی، رفاه طلبی، ارزش‌های فرهنگی وارداتی، عدم پذیرش اجتماعی از خانواده‌های پرفرزند توسط جامعه، آپارتمان‌نشینی، اشتغال بانوان ،ناباروری اولیه و ثانویه، مهاجرت و…. از دیگر دلایل دخیل در این امر می‌باشند.
نماینده تشکل‌های مردمی خانواده استاندارد ی با بیان اینکه موانع اقتصادی هم  می‌تواند در این مسئله تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: اما منطبق بر انصاف و احصای مطالعات پژوهشی‌میدانی ، ضریب تاثیرگذاری آن بیش از یک چهارم نمی‌باشد.
این پژوهشگر عرصه خانواده و جمعیت اذعان داشت: نقش‌آفرینی بیش از ۱۲ دستگاه اقتصادی، از جمله بانک مرکزی، ستاد هدفمندی یارانه‌ها، برنامه و بودجه و نیز تصویب۱۲ همت بودجه ،تصریح ۱۰ ماده قانونی منطبق بر مسائل و مشوق‌های مالی در قانون جوانی جمعیت، شاهدی بر اهمیت پرداختن به جنبه اقتصادی این مسئله است.
صالحی با برشمردن دیگر مشوق‌های اقتصادی قانون جوانی جمعیت، خاطرنشان کرد: اختصاص وام ۲۰۰میلیونی به زوج‌های جوان، فروش بدون قرعه‌کشی خودرو به مادران دارای فرزند دوم، افزایش۱۰۰ درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی عائله‌مندی، معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی به ازای فرزند سوم، افزایش ۳ برابری یارانه فرزندان در دهک‌های ۱-۴، افزایش ۲۵ درصدی تسهیلات مسکن و پرداخت کارانه به کارکنان نظام سلامت و…. نیز از دیگر مشوق‌های اقتصادی قانون جوانی جمعیت است که البته مطالبه‌گری در راستای اجرای درست آن وظیفه نخبگان جامعه و نظارت نمایندگان مجلس نیز می‌باشد.
رئیس شورای اندیش‌ورز خانواده و جمعیت همدان با بیان اینکه فراموش نکنیم  که در جنگ جهانی جمعیت، منطبق بر راهبرد «هزینه سازش بیشتر از مقاومت است» هزینه «کم فرزندی» بیش‌تر از «جامعه سالمند» در سال ۱۴۳۰ خواهد بود.
این پژوهشگر عرصه خانواده و جمعیت با تاکید بر نگاه چند منظوره بر این مسئله، تصریح کرد: در بوجود آمدن مسئله کاهش جمعیت نباید تنها نظام اقتصادی را دخیل دانست چراکه در این امر سایر عوامل هم نقش پررنگی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند.
صالحی همچنین یادآورشد: در جنگ شناختی، بزرگترین هنر و حربه دشمن، پررنگ نشان‌دادن لبه درگیری که کاملاً برای مردم  ملموس است یعنی عامل اقتصاد، و کمرنگ نشان دادن سایر تبعات عمق درگیری است.
وی همچنین اذعان داشت: در سال ۱۴۰۱ بودجه حمایت از قانون جوانی جمعیت حدود ۱۲ همت  بود که این بودجه در برنامه سال ۱۴۰۲ با کاهش ۳۰ درصدی به ۷و نیم همت رسید!
رئیس شورای اندیش‌ورز خانواده و جمعیت همدان در پایان خاطرنشان کرد:امیدوارم فقط همین یک جمله مقام معظم رهبری برای جهاد ما کفایت کند: تنها چیزی که تن انسان را می‌لرزاند، همین مسئله پیری جمعیت است!
هماهنگی همه نهادهای تاثیرگذار در کاهش فرزندآوری در شرایط کنونی نیز برای اصلاح این روند و هر گونه برنامه‌‌ریزی و سیاست‌گذاری برای افزایش جمعیت، نیازمند فعالیت یک‌پارچه و هماهنگی همه‌ی نهادها و عوامل تاثیرگذار است.

بنابراین ضروری است که برای حل مسئله‌ی کاهش فرزندآوری دولت برنامه‌‌ریزی‌های لازم را انجام داده تا این مسئله تبدیل به بحران نگردد. از طرفی باید سیاست‌گذاری‌‌هایی در سطح کلان صورت گیرد و در سطح خانواده‌‌ها نیز نیازمندفرهنگ‌سازی درست هستیم.

دولت نیز باید با اجرای سیاست‌‌گذاری و تنظیم قوانین امر فرزندآوری را تسهیل کرده به نحوی که با وجود تحولات صورت‌گرفته، زمینه‌ی تسهیل فرزندآوری فراهم شود تا چالش پیش‌آمده تبدیل به بحران نشود.
انتهای پیام/ سا
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=193171
  • دیدگاه‌ها برای بیش از ۵۰ دلیل برای کاهش فرزندآوری در کشور/ اقتصاد تنها دلیل نیست بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.