• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6
عصر همدان گزارش می‌دهد:

برگزاری نمایشگاه کتاب و ضرورت بازشناسی نقاط ضعف آن

  • کد خبر : 200973
  • 23 مهر 1402 - 7:54
برگزاری نمایشگاه کتاب و ضرورت بازشناسی نقاط ضعف آن
اقدامات خوبی همچون نشست‌های تخصصی کتاب با حضور ناشران و نویسندگان در حاشیه نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت و رونمایی از چند کتاب ملی بسیار قابل توجه بود اما استقبال کمرنگ دوستداران کتاب نیازمند بررسی آسیب‌ها و نقاط ضعف است.

به گزارش عصر همدان دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت در همدان همزمان با دومین کنگره ۸ هزار شهید استان همدان برگزار شد.

ه گفته مسئولان بیش از ۱۰۰ انتشارات از سراسر کشور در این نمایشگاه حضور داشتند و کتاب‌های فاخر و ارزشمندی را در معرض دید علاقمندان قرار دادند.

موضوعی که در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب ملی دفاع مقدس و مقاومت با آن مواجه بودیم استقبال نه چندان پررنگ همدانی‌ها از این نمایشگاه بود؛ با وجود زحمات فراوانی که برای برگزاری نمایشگاه کشیده شده بود اما تنها در روز پایانی آن شاهد حضور بیشتر مردم بودیم.

البته برگزاری این نمایشگاه همزمان با کنگره شهدای استان همدان نیز موجب شد مسؤلین مربوطه تمرکز کمتری بر تبلیغات نمایشگاه کتاب داشته باشند و زمانی که با مردم شهر درباره نمایشگاه سخن می‌گفتیم به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از آن‌ها از وجود چنین نمایشگاهی اطلاع ندارند!

هرچند می‌شد با اقداماتی همچون برپایی نمایشگاه در محل برگزاری کنگره شهدا و یا محلی نزدیک‌تر به مرکز شهر کاری کرد تا مردم دسترسی آسان‌تری به کتاب‌های فاخر داشته باشند اما این موضوع آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته بود.

کتاب‌های جدیدی در نمایشگاه عرضه شد

یکی از افراد حاضر در نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه اکثر کتاب‌های موجود در نمایشگاه جدید بودند گفت: چند کتاب که متناسب با حوزه دفاع مقدس بود انتخاب کردیم و قیمت کتاب ها نیز مناسب بود.

وی با انتقاد به محل برگزاری نمایشگاه افزود: به نظر من باید این نمایشگاه در مکان مناسب‌تری دایر می‌شد چرا که محل برگزاری نمایشگاه بین المللی همدان فاصله زیادی تا مرکز شهر دارد و از همه مهم‌تر وسیله نقلیه برای رفت و آمد در نظر گرفته نشده بود.

خلوت بودن نمایشگاه ملی کتاب انتظارات نویسندگان را برآورده نکرد یکی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس نیز که در این نمایشگاه حضور داشت با اشاره به اینکه نمایشگاه نسبت به اینکه به صورت ملی برگزار می‌شد اما مورد استقبال قرار نگرفت خاطرنشان کرد: نمایشگاه کتاب خیلی خلوت بود و به نظر من تحت تأثیر برنامه‌های کنگره شهدا قرار گرفته بود.

مونا اسکندری با اشاره به اینکه خلوت بودن نمایشگاه باعث شد غرفه‌داران از این وضعیت ناامید بشوند تصریح کرد: بسیاری از نویسندگان تلاش کردند کتاب‌های جدید خود را به این نمایشگاه برسانند و مخاطبین کتاب‌ها را ببینند اما انتظاری که از مردم داشتند برآورده نشد.

وی با تاکید براینکه مسافت دور نمایشگاه یکی از آسیب‌های قابل توجه بود افزود: با استقبال کم‌رنگ همدانی‌ها از نمایشگاه کتاب، بعید می‌دانم غرفه داران برای سال‌های آینده همدان را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کنند.

لزوم ارائه کتاب با قیمت مناسب

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت در همدان گفت: نمایشگاه کتاب بسیار خوب بود اما این امکان وجود داشت که از آن استفاده بهتری شود.

حمیدرضا حاجی بابایی با تاکید براینکه تغییر جایگاه برگزاری این نمایشگاه موجب می‌شد پربیننده‌تر باشد تصریح کرد: در مجموع کارهای بزرگ و خوبی انجام شده که قابل تقدیر کنیم است.

وی با بیان اینکه باید کتاب‌های دفاع مقدس راحت‌تر در معرض دید عموم مردم قرار گیرند افزود: هر اقدامی که برای افزایش فروشگاه کتاب در استان لازم است انجام می‌دهیم تا ارائه کتاب به مردم بهتر انجام شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز بزرگترین مشکل ما چاپ کتاب نیست بلکه ارائه کتاب مخصوصا با وجود قیمت بالایی که دارند مشکل و ضعفی است که باید برطرف شود.

برگزاری نمایشگاه کتاب و ضرورت بازشناسی نقاط ضعف آن

اقدامات خوبی همچون نشست‌های تخصصی کتاب با حضور ناشران و نویسندگان در حاشیه این نمایشگاه و رونمایی از چند کتاب ملی بسیار قابل توجه بود اما استقبال کمرنگ دوستداران کتاب نیازمند بررسی آسیب‌ها و نقاط ضعف است.

وقتی محل برگزاری نمایشگاه در منطقه ‌ای دور از مرکز شهر است بهتر بود که حداقل برای رفت و آمد مردم، تمهیداتی همچون استقرار اتوبوس ‌و تاکسی نیز درنظر گرفته می‌شد.

وجود چنین نمایشگاهی در همدان قطعا برکات فرهنگی فراوانی خواهد داشت و امیدواریم در آینده بازهم شاهد برگزاری اینچنین نمایشگاه‌ها، البته با برطرف کردن نقاط ضعف که تجربه آفرین بودند باشیم.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=200973
  • دیدگاه‌ها برای برگزاری نمایشگاه کتاب و ضرورت بازشناسی نقاط ضعف آن بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.