• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6
در نشست تخصصی نقش زنان در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مطرح شد:

بانوان ایرانی در دوران دفاع مقدس جهاد تعالی یافتند

  • کد خبر : 200729
  • 20 مهر 1402 - 10:26
بانوان ایرانی در دوران دفاع مقدس جهاد تعالی یافتند
نویسنده همدانی در حوزه دفاع مقدس با بیان اینکه بانوان ایرانی در زمان دفاع مقدس مدیریت بحران می‌کردند گفت: بانوان در روزهایی که امکانات نداشتیم و در دل بحران‌ها بودیم جهاد تعالی پیدا کرده و در پشت جبهه‌ها هرکاری برای رسیدن به پیروزی می‌کردند.
به گزارش عصر همدان؛ نشست تخصصی اجتماعی نقش زنان در تاریخ انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس در محل برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در همدان برگزار شد.
در این نشست مونا اسکندری نویسنده همدانی با اشاره به اینکه زنان، قبل از انقلاب در بن بست قرار داشتند و اجازه حضور آزادانه در عرصه اجتماع به آن‌ها داده نمی‌شد گفت: انقلاب اسلامی زن را از بن بست رها کرد و با توجه به شأن و جایگاهی که داشت، برای او نقش‌آفرینی کرد.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در گام نخست انقلاب نقش ویژه‌ای به زنان داد افزود: ایشان نقش زن را باور پذیر کرد تا در جایگاه خود قرار گیرد و تبلور زنان در دوران دفاع مقدس به اوج خود رسید.
این نویسنده همدانی ادامه داد: یکی از بانوانی که توانست در دوران دفاع مقدس نقش آفرینی کند خانم دباغ است که مصداق بارز زن انقلابی هستند.
اسکندری با تاکید براینکه ابعاد شخصیتی خانم دباغ بسیار متفاوت است گفت: این بانو در عصر حاضر یک سر و گردن از بقیه بلندتر است و باید به‌عنوان یک الگوی بی‌نظیر معرفی شود.
وی با بیان اینکه خانم دباغ ابعاد مختلف شخصیتی دارند تصریح کرد: او برای کسب علم، دانش و دانایی در راه روشن شدن مسیرشان تلاش زیادی کردند.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس ادامه داد: خانم دباغ همیشه به دنبال پرسشگری و دریافت پاسخ بودند و افراد بزرگی از جمله آیت الله سعیدی و شهید خوانساری می شوند. اسکندری با بیان اینکه خانم دباغ به پرورش روح خود اهمیت می‌داد افزود: ایشان همیشه توسل و ایمان داشتند و روح خود را در این راستا تقویت می‌کردند.
وی خاطرنشان کرد: هرگاه برای مصاحبه به منزل ایشان می‌رفتم درحال مطالعه چندین باره نهج‌البلاغه بودند و می‌خواستند یک موضوع تحقیقی جدید انجام دهند.
این نویسنده همدانی با تاکید براینکه روح بزرگ و معنویت قوی خانم دباغ باعث شد مقابل شکنجه‌های ساواک توان پیدا کند گفت: من زمانی که به موزه عبرت رفته و ابزار شکنجه را دیدم گفتم اگر من یک سیلی بخورم به همه چیز اعتراف می‌کنم اما ایشان زیر این شکنجه‌ها، کلمه‌ای سخن نگفتند.
اسکندری با اشاره به اینکه خانم دباغ فقط چریک نبود اظهار کرد: او در جایگاه مادری بسیار خوب بود، در جایگاه همسری نقش پررنگی ایفا می‌کرد و فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت کرده بود که در غیاب او از یکدیگر مراقبت کنند.
وی ادامه داد: ویژگی که شخصیت خانم دباغ را متمایز می‌کند، تشخیص وظیفه خود در مواقع حساس است؛ ایشان با توجه تزکیه نفسی که داشتند، خداوند شناختی به او داد تا بتواند در زمان خود مادر باشد، مبارز باشد و از بچه‌هایش دل بکند، کوچ کند، محافظ بیت امام شود، نماینده مجلس بشود و در زمانی بخاطر آموزش چریکی و نظامی که در لبنان و سوریه دیده بود فرماندهی سپاه همدان را قبول کند‌.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس خاطرنشان کرد: مجاهدت ایشان موقع سالمندی نیز قابل توجه است، او به مقام معظم رهبری گفته بودند من هرکاری کردم برای انقلاب بوده و اگر اجازه دهید این بدن فرتوت در عملیات استشهادی تقدیم انقلاب شود، و حضرت آقا در پاسخ به ایشان فرمودند جامعه به نفس شما نیاز دارد. اسکندری گفت: سخن رهبر معظم انقلاب خطاب به خانم دباغ نشان از آن دارد که او به مقامی رسیده بود که لایق شنیدن آن عبارت از سوی ولی فقیه خود را دارد و امروز نسل جوان باید ایشان را بهتر بشناسند.
وی با بیان اینکه بانوان ما در دوران دفاع مقدس متبلور شدند تصریح کرد: زمانی بود که بانوان در قامت همسر، مادر و خواهر توانستند از عزیزان خود دل بکنند و آن‌ها را تشویق کنند به راهی که آینده ای معلوم نداشت.
این نویسنده همدانی ادامه داد: بانوان ایرانی در زمان دفاع مقدس مدیریت بحران می‌کردند، روزهایی که امکانات نداشتیم و در دل بحران‌ها خلاقیت و جهاد تعالی پیدا کرده و در پشت جبهه‌ها هرکاری که می‌توانستند می‌کردند.
زنان در دوران دفاع مقدس در کنار همسرانشان با دشمن می‌جنگیدند خانم ضرابی زاده دیگر نویسنده همدانی در حوزه دفاع مقدس نیز در این نشست با تاکید بر اینکه خانم پناهی همیشه برای او سنبل زنان دهه ۶۰ و نوعروس این دهه است گفت: ایشان همسر شهید چیت‌سازیان هستند و در زمان خواستگاری متوجه میشوند که همسرشان از فرماندهان بزرگ است.

وی ادامه داد: همسر شهید چیت‌سازیان در ابتدا برایشان سخت می‌شود و به این فکر می‌کنند که زندگی با آن مرد چقدر دشواری دارد و اما چه درس های بزرگی هم دارد.

انتهای پیام/سع
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=200729
  • دیدگاه‌ها برای بانوان ایرانی در دوران دفاع مقدس جهاد تعالی یافتند بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.