• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
2
روایت ضرباهنگ منظم دفتین ها بر دار قالی و پچ‌پچ های زنانه؛

ایجاد ۲۰ فرصت شغلی برای زنان سرپرست خانوار در ابرو

  • کد خبر : 209788
  • 01 بهمن 1402 - 9:52
ایجاد ۲۰ فرصت شغلی برای زنان سرپرست خانوار در ابرو
وقتی می‌نشستم پای دار قالی، انگار همهٔ ناراحتی‌ها و خیالات می‌شد به اندازهٔ یک گرهٔ قالی و دوخته می‌شد لای ریسمان‌ها، قالی‌هایی که بعد از متولد شدن در کارگاههای فرش راهی خانه‌ها شده و سالیان درازی را همراه مردم این سرزمین شاهد داستان زندگی آدم ها می‌شوند،شاهدانی خاموش، آرامش‌بخش و وفادار.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ روزی زنان این سرزمین هر نوع غم و ناراحتی خود را پشت گره های قالی پنهان می کردند هنری که این روزها مورد بی مهری دولتمردان و سیاست گذاری های غلط قرار گرفته است.

سرزمینی که جوانانش از بیکاری و نبود شغل می نالند، تحریمهای ظالمانه ای که در چند سال اخیر کمر خانواده های جوان را خم کرد ، اما با اندکی تامل و استفاده از ذخایر موجود می توان آنها را به ارز تبدیل کرد.

پشم هایی که در دامن های کوهستان الوند از بز و گوشفندهای طبیعی تولید و بهترین دارهای قالی را می توانند بیافریند حالا راهی زباله دان می شوند یا در کیسه های بزرگ روی پشت بام روستائیان بلا استفاده قرار گرفته اند.

 

به گفته مسئولین در استان همدان بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس گوسفند وجود دارد اما بعد از کشتار، پشم آنها دور ریخته می‌شود، آن هم در شرایطی که شاهد واردات بی‌رویه پشم از نیوزلند، فرانسه و امارات هستیم.

حمیدرضا فروزان‌احسن رئیس انجمن فرش دستبافت همدان گفت: کشور ما از لحاظ میزان و مرغوبیت پشم طبیعی دام سبک جزو ۶ کشور برتر جهان است بنابراین استفاده از این پشم‌های طبیعی از لحاظ مرغوبیت مقرون به صرفه خواهد بود؛ با این حال در صنعت فرآوری ورود نکردیم.

طبق آماری که از سازمان دامپزشکی گرفته شده در استان بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس گوسفند وجود دارد اما بعد از کشتار، پشم این گوسفندان دور ریخته می‌شود.

از بین رفتن پشم دام ها، مصداق بارز خام فروشی است و متاسفانه به دلیل اینکه استفاده از منابع طبیعی در تولید بسیاری از منسوجات و فرش مثل پشم بالا رفته مورد توجه نیستند و استفاده از الیاف طبیعی در مقابل الیاف مصنوعی بسیار مفید است.

در همین راستا بسیج سازندگی همدان به همت حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت نسبت به رفع بیکاری جوانان و زنان سرپرست خانوار اقدام کرده است و از این رو  کارگاه قالیبافی با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در روستای ابرو شهرستان همدان افتتاح گردید.

 

این کارگاه که در راستای تفاهم نامه اشتغالزایی فی مابین بسیج سازندگی و کمیته امداد افتتاح شد, باعث اشتغالزایی و آموزش بیش از ۲۰ نفر از زنان سرپرست خانوار شده است.

گفتنی است: روستای ابرو در نقطه‌ای کوهپایه‌ای قرار داره، دارای بافت یکپارچه سنگی و معماری پله ای، کوچه های باریک و تنگ و حمام بسیار قدیمی با خزینه ست و یکی از زیباترین نقاط گردشگری استان همدانن است.

بافت سنگی خانه‌های این روستا که به خاطر شرایط محیطی همه رو به خورشید ساخته شدن و معماری خاصش واقعاً ارزش دیدن دارد.

سراب های این منطقه بافت جذابی دارند و یکی از بهترین و زیباترین و پرآب ترین سراب‌های استان محسوب می‌شوند.

رودخانه بزرگی به نام سیمین رود از جنوب شرق روستا می گذره که به سد اکباتان می ریزد و در آخر اینکه قدمت این روستا به زمان قاجار می رسد و در تاریخ ۲۳/۶/ ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسیده است.

عکاس: بهنام سحاب

انتهای خبر/ ت

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=209788
  • دیدگاه‌ها برای ایجاد ۲۰ فرصت شغلی برای زنان سرپرست خانوار در ابرو بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.