• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

افزایش تماس ها با خط «۱۴۸۰» به معنای افزایش «اختلاف زوجین» نیست/ شماره ۱۴۸۰ مربوط به انواع مسائل و مشکلات است

  • کد خبر : 60099
  • 26 فروردین 1399 - 13:21
افزایش تماس ها با خط «۱۴۸۰» به معنای افزایش «اختلاف زوجین» نیست/ شماره ۱۴۸۰ مربوط به انواع مسائل و مشکلات است

سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان گفت: خبری که قبل تر در برخی  رسانه ها مبنی بر افزایش تماس ها با خط ۱۴۸۰ منتشر شده مربوط به مشاوره در کلیه حوزه ها است و این شماره یک خط مشاوره ای و مربوط به حوزه های متعدد و انواع مسائل و مشکلات است. به گزارش عصر […]

سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان گفت: خبری که قبل تر در برخی  رسانه ها مبنی بر افزایش تماس ها با خط ۱۴۸۰ منتشر شده مربوط به مشاوره در کلیه حوزه ها است و این شماره یک خط مشاوره ای و مربوط به حوزه های متعدد و انواع مسائل و مشکلات است.

به گزارش عصر همدان؛ چندی پیش بود که خبری از قول امیر کوکائیان، معاون پیشگیری بهزیستی همدان مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی آمار اختلافات بین زوجین در استان در دوران کرونا و قرنطینه در برخی رسانه ها منتشر شد که قابل تامل بود و البته جای بررسی داشت.

کوکائیان گفته بود که میزان تماس‌های زوجین مربوط به اختلافات خانوادگی در دوران قرنطینه و کرونا با صدای مشاور بهزیستی با شماره ۱۴۸۰ نشان می‌دهد آمارهای اختلافات بین زوجین در استان نسبت به ماه گذشته، ۲۰ درصد افزایش یافته است اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا افزایش تماس ها با خط ۱۴۸۰ به معنای افزایش اختلافات خانودگی زوجین است یا خیر؟

برای بررسی صحت و سقم این خبر و کنکاشی در میزان تماس های خانواده ها و زوجین با شماره ۱۴۸۰ و همچنین دقت صحت سنجی این تماس ها گفتگویی با سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان انجام دادیم که در ادامه می خوانیم.

زهره بختیاری در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: خبری که قبل تر در رسانه ها مبنی بر افزایش تماس ها با خط ۱۴۸۰ منتشر شده مربوط به مشاوره در کلیه حوزه ها است و این شماره یک خط مشاوره ای و مربوط به حوزه های متعدد و انواع مسائل و مشکلات است.

 همسر آزاری و کودک آزاری مربوط به اورژانس اجتماعی و خط ۱۲۳ است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای کوک آزاری و همسرآزاری از طریق خط ۱۴۸۰ پیگیری می کنند، افزود: مقوله همسر آزاری و کودک آزاری مربوط به اورژانس اجتماعی و خط ۱۲۳ است و با خطوط ۱۴۸۰ متفاوت است اما برخی مواقع در آمار ها با همدیگر تداخل دارند.

سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان عنوان کرد: برای مثال یک روز پس از اعلام خط ۱۲۳،  ۱۳۹ نفر تماس گرفتند و از این تعداد تماس،  ۵۰ مورد مشاجره خانوادگی، ۵۰ مورد آن سایر مسائل و مشکلات بوده یعنی به بحث زنان و کودکان ارتباطی نداشته و ۳۹ تماس هم کاملاً غیر مرتبط بوده است.

بختیاری با اشاره به قوانین موجود در حوزه کودک آزاری و همسرآزاری گفت: در صورت حاد نبودن بحران هایی همچون کودک آزاری و خشونت خانوادگی این مشکلات به صورت مشاوره غیرحضوری انجام می شود اما اگر این مشکلات حاد باشد مداخلات به صورت مستقیم و حضوری در محل انجام می گردد.

متن پیامک با هماهنگی در سطوح بهزیستی بود

وی با بیان اینکه در مشکلات حاد کودک آزاری و خشونت خانوادگی در صورت نیاز این مسائل تا مداخلات حقوقی و قضایی نیز پیش می رود، گفت: در صورتی که خانواده صلاحیت لازم در نگهداری کودک یا همسر که منجر به خشونت شده را نداشته باشد ضابط قضایی می تواند با هماهنگی مقام قضایی اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان در خصوص ارسال پیامک وزارت بهداشت برای رجوع مشکلات خانوادگی مردم در دوران قرنطینه به خط ۱۲۳ نیز بیان کرد: این اقدام منجر به این شده که سازمان بهزیستی حجم خطوط را فعال تر و ترافیک این تماس ها را بهتر مدیریت کند

بختیاری در پاسخ به اینکه نوع نوشتار پیامک از طرف وزارت بهداشت بزرگ نمایی و حاد بودن موضوع کوک آزاری یا همسر آزاری را القا می کند، گفت:  متن پیامک از نظر ما مشکلی نداشت و در سطوح بهزیستی هماهنگ شده بود و برای ارتقای کیفیت مهارت های زندگی و آموزش ها این فوریت انجام شده است.

در ادامه با گوهری کارشناس امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان همدان نیز گفتگویی انجام دادیم.

لیلا گوهری با بیان اینکه پس از ارسال پیامک وزارت بهداشت آمار تماس ها با خط ۱۲۳ بیشتر شده اظهار کرد: این افزایش تماس ها به معنای آن نیست که کودک آزاری یا همسرآزاری در جامعه افزایش یافته بلکه بیشتر تماس ها نیازمند ارجاع به شبکه برون و درون سازمانی است.

 افزایش تماس با ۱۴۸۰ به معنای افزایش همسر آزاری در استان نیست

وی ادامه داد: روز گذشته ۲۱۱ مورد تماس با اورژانس اجتماعی داشته ایم که ۲۰۰ مورد آن مرتبط با جامعه هدف و ۱۰ مورد مربوط به همسر آزاری بوده و هیچ مورد تماس در زمینه کودک آزاری نداشته ایم و از زمان شیوع کرونا به تفکیک آماری از کودک آزاری و همسرآزاری اعلام نشده است.

کارشناس امورآسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان با اشاره به افزایش تماس ها با شماره ۱۴۸۰ بیان کرد: این افزایش به معنای افزایش همسر آزاری در استان نیست بلکه به معنای افزایش تعداد پذیرش ها به دلیل بالا رفتن آگاهی مردم و اطلاع رسانی بیشتر توسط خوروهای سیار اجتماعی در سطح شهر بخصوص مناطق آسیب دیده است.

افزایش ۲۰ درصدی در مدت یکساله سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ است

گوهری اضافه کرد: این افزایش ۲۰ درصدی در مدت یکساله سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ است که از طریق تماس با خطوط ۱۲۳، خود معرفی و یا ارجاع از سازمان های مربوطه مانند نیروی انتظامی انجام شده است.

به گزارش عصر همدان؛ برخی از رسانه های داخلی و غربی با پیگیری خط خبری همسرآزاری و بالا بردن آمار اختلافات زوجین در دوران قرنطینه در صدد القای این نکته بوند که نشان دهند در جامعه ایرانی میزان خشونت های خانوادگی و اختلافات زوجین بیشتر است این درحالیست که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دوران قرنطینه خانگی باعث ارتقای مهارت خانوادگی افراد و انس و مودت بین خانواده شده است و به گفته کارشناس سازمان بهزیستی استان افزایش تماس ها با خط ۱۴۸۰ به معنای افزایش همسر آزاری در استان نیست و این افزایش ۲۰ درصدی در مدت یکساله سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ است.

انتهای پیام/ف

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=60099
  • دیدگاه‌ها برای افزایش تماس ها با خط «۱۴۸۰» به معنای افزایش «اختلاف زوجین» نیست/ شماره ۱۴۸۰ مربوط به انواع مسائل و مشکلات است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.