• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

ارمغان FATF واکسن کرونا یا سلطه ی کامل اجنبی؟/تا قبل از رسیدن واکسن وارداتی به تولید انبوه داخلی می رسیم

  • کد خبر : 97759
  • 03 دی 1399 - 11:28
ارمغان FATF واکسن کرونا یا سلطه ی کامل اجنبی؟/تا قبل از رسیدن واکسن وارداتی به تولید انبوه داخلی می رسیم

دلیل کشور هایی که زیر بار معاهده FATF نرفته اند تنها این بوده که بتوانند از استقلال مالی و نظامی خود حراست کنند. واقعیت این است که خرید واکسن هیچ ربطی به  FATF ندارد گره زدن مشکل اپیدمی به مسائل سیاسی تنها حربه ای است جهت اقوا و همراه کردن افکار عمومی برای باز کردن […]

دلیل کشور هایی که زیر بار معاهده FATF نرفته اند تنها این بوده که بتوانند از استقلال مالی و نظامی خود حراست کنند. واقعیت این است که خرید واکسن هیچ ربطی به  FATF ندارد گره زدن مشکل اپیدمی به مسائل سیاسی تنها حربه ای است جهت اقوا و همراه کردن افکار عمومی برای باز کردن روزنه ی تازه ای برای مذاکره.

به گزارش عصر همدان، چند گاهی است جریانی تحت عنوان «واکسن بخرید» در فضای مجازی به راه افتاده است و این موضوع که خرید واکسن وابسته به پذیرش قرار داد FATF است در صفحات اجتماعی دست به دست می شود. اما واقعیت چیست؟ آیا تهیه واکسن وFATF در کنار هم قابل جمع شدن است؟ آیا این فقط حربه ای برای بازگرداندن افکار عمومی به سمت ادامه مذاکرات و رقم زدن آسیب های جبران ناپذیری چون برجام ۲ و برجام ۳ نیست؟

پشت پرده FATF چه می گذرد؟

حقیقت FATFچیست؟ این قرار داد چه قصدی دارد؟ نظر جامعه جهانی در خصوص پذیرفتن این قرار داد چگونه است؟ آیا عقل سلیم پذیرای همچین قراردادی برای هر کشوری هست؟ پاسخ را از زبان جعفر قناد باشی کارشناس مسائل سیاسی و امور بین الملل شنیدیم.

قناد باشی با بیان اینکه FATFیک نوع کنوانسیون و توافق نامه است برای کنترل مالی کشور ها گفت: البته برخی به دروغ می گویند که بیشتر کشور ها این توافق نامه را امضا کرده اند در صورتی که تعداد کشور هایی که با این معاهده موافقت نکردند کم نیست ماهم مثل بقیه کشور هایی که با این قرار داد همراه نشده اند به هیچ وجه نباید مشمول هیچ تحریم و مجازاتی شویم.

وی با بیان اینکه دلیل کشور هایی که زیر بار این معاهده نرفته اند تنها این بوده که بتوانند از استقلال مالی و نظامی خود حراست کنند افزود: کشوری مستقل است که از مرز هایش دفاع می کند این دفاع تنها به مرز های جغرافیایی محدود نمی شود بلکه مرز های سیاسی اقتصادی و نظامی را هم در بر می گیرد. با امضای این معاهده زمینه برای مداخله ی کشور های خارجی در مسائل شخصی و داخلی کشور فراهم می آید. البته ظاهر این قرار داد، مبارزه با پولشویی و فساد های مالی، تولید سلاح های هسته ای و کشتار جمعی و کمک به تروریسم است. اما در عمل برای کشور های پذیرنده ۲مسئله فراتر از آنچه ظاهر FATF جریان دارد پیگیری می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی باطن کنوانسیون FATF را در دو موضوع طرح کرد: یکی مداخله در بودجه هایی که برای مسائل نظامی ما در نظر گرفته می شود وجلوگیری از اختصاص بودجه هایی که برای تقویت بنیه نظامی کشور هزینه می کنیم به طور مثال ایجاد اختلال در بحث دفاع موشکی یا دفاع جمعی منطقه ای به نام جلوگیری از کمک تروریسم و دیگری مسئله ی اقتصاد است که با نام جلوگیری از تخلف به جزئیات این موضوع پی خواهند برد و امکان رخنه در این زمینه و شکستن اقتصاد کشور برای آنها فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه همه ی نگرانی مخالفان این قرار داد به دلیل در خطر قرار گرفتن استقلال تصمیم گیری برای مسائل مهم کشور است گفت: به همین دلیل است که مجلس رای به عدم امضای این توافق نامه داده است. وگرنه اگر FATF همانی باشد که در ظاهرش می گویند ایران از هر کشوری برای مبارزه با پول شویی و تروریسم جلو تر و آماده تر است و هر ساله در این راه خون جوانان برومندش را اهدا کرده و می کند.

واقعیت این است که خرید واکسن هیچ ربطی به  FATF ندارد گره زدن مشکل اپیدمی به مسائل سیاسی تنها حربه ای است جهت اقوا و همراه کردن افکار عمومی برای باز کردن روزنه ی تازه ای برای مذاکره.

امروز نماینده مجلس علی مطهری میگوید «به خاطر این که در لیست سیاه FATFقرار داریم نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد» اما چگونه می توانیم به این دست حرف ها اطمینان کنیم؟مگر نگفتید اگر برجام تصویب شود همه تحریم ها برداشته خواهد شد؟ حتی آب آشامیدنی تهران هم با امضای برجام به ناگاه زلال خواهد شد؟! این چه برجامی است که حتی با آمدن بایدن عرضه ی تهیه واکسن راهم ندارد؟ واکسنی که با همان حقوق بشر غربی نباید به هیچ وجه مشمول هیچ تحریمی شود؟ گفتند برجام را امضا کنیم راه هموار می شود رفتند و امضا کردند و بسیار ی از دست آورد ها را باختیم و نشد اینبار می گویند  FATF را امضا کنیم حل می شود؟ تا کی باید امضا کنیم و ببازیم؟ آیا دست از زانوی خود گرفتن، نفی رفتار های سازش کارانه و خود کفایی در این سالها پاسخ قابل قبول تری را به ما نداده است؟

رهبر انقلاب در مورد واکسن خارجی فرمودند: شما آمریکایی‌ها متّهمید به اینکه این ویروس را شما تولید کرده‌اید؛ من نمیدانم چقدر این اتّهام حقیقی است، امّا وقتی این اتّهام وجود دارد کدام عاقلی به شما اعتماد می کند که شما بیایید برای او دارو بیاورید؛ ممکن است داروی شما یک وسیله‌ای باشد برای اینکه این بیماری را بیشتر گسترش بدهد. هیچ اعتباری ندارید؛ به شما اعتمادی نیست. ممکن است یک دارویی را شماها تجویز کنید، یا وارد کشور بکنید که این ویروس را ماندگار کند و مانع تمام شدنش بشود؛ یعنی اگر چنانچه این تهمت درست باشد و شما این ویروس را به وجود آورده باشید، این کارها از شماها بر می‌آید.

تا قبل از رسیدن واکسن‌های خریداری‌شده واکسن کرونای ایرانی به تولید انبوه می‌رسد

به گفته ی مینو محرز،‌ عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا طی چند روز اخیر انگلیس تزریق گسترده واکسن‌های فایزر را شروع کرده است. تا کنون واکسن‌های تایید شده کاملاً برای درمان کرونا موثر بوده است اما متاسفانه به دلیل مشکلات حمل‌ونقل ما نمی‌توانیم این واکسن را وارد کنیم. وی با بیان اینکه به طور کلی واکسن مدرنا و فایزر اصلاً به ایران نمی‌رسد که این افراد نگران هستند افرود: واکسن فایزر نیاز به یخچال منفی ۷۰ درجه و مدرنا هم به یخچال منفی ۲۰ دارد. در هر دو صورت ما اصلاً توانایی ورود این واکسن‌ها را نداریم. بنابراین این دو واکسن فقط برای آمریکا و کشورهای اروپایی است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه تعدادی واکسن پیش‌خرید کردیم بیان کرد: دیروز هم وزارت بهداشت اعلام کرد تعدادی واکسن پیش‌خرید کردیم اما مدرنا و فایزر نیست. احتمالاً چینی یا روسی خواهد بود. گرچه به امیدخدا تا قبل از رسیدن واکسن‌های خریداری‌شده، واکسن کرونای ایرانی به تولید انبوه می‌رسد.

واکسن کرونا در کشورهای مختلف به روش‌های مختلفی در حال تولید است. برخی از این واکسن‌ها ویروس ضعیف‌شده کروناست و برخی دیگر با استفاده از تکنولوژی پیشرفته MRNA و کددار کردن پروتئین ویروسی تولید می‌شود. واکسن‌های تولیدشده به روش‌های مختلف به طور عمده برای ایجاد ایمنی در بدن افراد به دو نوبت تزریق با فاصله نیاز دارند. میزان مصونیت برخی از واکسن‌های تولید شده بر اساس اعلام شرکت‌های تولیدکننده بالای ۹۰ درصد است. آزمایش فاز انسانی اولین واکسن ایرانی کرونا که موفق به کد اخلاق از کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت شده، آغاز شده و داوطلبان باید سن ۱۸ تا ۵۰ سال داشته باشند و از دیگر شرایط داوطلبان، عدم ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و عدم سابقه ابتلا به کووید۱۹ است. نحوه مشارکت داوطلبان در این طرح بزرگ ملی به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود اما پیش‌بینی می‌شود تعداد داوطلبان برای انجام این آزمایش، زیاد باشد.

یماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۶۷ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. در ایران نیز تاکنون بر اساس اعلام وزارت بهداشت بیش از یک میلیون نفر به طور قطعی به این بیماری مبتلا و شناسایی شده‌اند و از این تعداد حدود ۵۱ هزار نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروسیدحیدر محمدی با اشاره به تلاش های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به منظور تامین واکسن مورد نیاز مردم کشور، اظهار کرد: ۶ شرکت داخلی در حال انجام مطالعات بر روی تولید واکسن کرونا هستند که مطالعات آزمایشگاهی آن ها به پایان رسیده است و برخی از آن ها در فاز مطالعات حیوانی هستند و برخی درخواست مجوز ورود به فاز مطالعات انسانی را به سازمان غذا و دارو ارائه داده اند.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام که از نهادهای اقتصادی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است، روز شنبه از تزریق نخستین تست انسانی واکسن کرونای ایرانی در هفته اول دی‌ماه خبر داد.

وی افزود: مطالعات دو شرکت داخلی ظرف هفته آینده وارد فاز انسانی می شوند و امیدواریم در ماه های ابتدایی  سال ۱۴۰۰ بتوانند این واکسن را تولید کنند.

ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران با رد سخنان رئیس بانک مرکزی گفت که «هیچ مشکلی» برای انتقال ارز به منظور تهیه واکسن کرونا و دیگر اقلام دارویی از خارج به ایران وجود ندارد. مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم گفته است ایران از کشورهای چین و هند قصد خرید واکسن ندارد ولی برای تولید مشترک واکسن با یک شرکت دیگر برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش عصر همدان عامل کرونا متهم است به ایجاد ترور بیولوژیکی در سطح جهان مقصر اصلی هم هنوز مشخص نیست. خرید واکسن از کشور های قابل اعتماد امرری ضروری است اما بیشترین اعتماد هنوز بر واکسن تولید داخل است. ابتلا و از دست رفتن هر روزه ی هم میهنان قلب همه ایرانیان را به درد می آورد اما آیا این می تواند مجوزی برای امتحان دوباره ی طناب پوسیده ی کسانی باشد که در ۴۰ سال گذشته بارها سعی در پرتاب جمهوری اسلامی به قعر چاه را داشته اند؟

گزارش از ف.رضاییان

انتهای پیام/ رض

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=97759
  • دیدگاه‌ها برای ارمغان FATF واکسن کرونا یا سلطه ی کامل اجنبی؟/تا قبل از رسیدن واکسن وارداتی به تولید انبوه داخلی می رسیم بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.