• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

اجرای طرح ملی مسکن با اختصاص زمین در همدان کلید خورد/طرح طبق زمان‌بندی به اتمام می‌رسد؟

  • کد خبر : 40342
  • 11 دی 1398 - 7:50
اجرای طرح ملی مسکن با اختصاص زمین در همدان کلید خورد/طرح طبق زمان‌بندی به اتمام می‌رسد؟

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان در حالی از اختصاص زمین به اجرای طرح ملی مسکن و آغاز ساخت آنها از ابتدای فصل کاری سال آینده و تحویل آنها تا پایان سال آینده خبر می‌دهد که از دید یک کارشناس شهرسازی انجام این کار در این بازه زمانی و در این شرایط امکان پذیر […]

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان در حالی از اختصاص زمین به اجرای طرح ملی مسکن و آغاز ساخت آنها از ابتدای فصل کاری سال آینده و تحویل آنها تا پایان سال آینده خبر می‌دهد که از دید یک کارشناس شهرسازی انجام این کار در این بازه زمانی و در این شرایط امکان پذیر نیست.

به گزارش پایگاه خبری عصر همدان، غفلت مدیران جامعه از تامین مسکن برای جمعیت رو به رشد سه دهه اخیر باعث انباشت تقاضای مسکن مخصوصا از طرف جوانان طی سال‌های اخیر شد و دولتمردان را بر آن داشت تا برای رفع این مشکل ملی به تامین حجم زیادی از مسکن روی آورند.

این موضوع موجب شکل‌گیری برنامه هایی همانند انبوه سازی مسکن، مسکن مهر و اخیرا طرح ملی مسکن در کشور شده که به‌رغم جذابیت‌های ظاهری، این طرح‌ها در عمل با چالش‌های متعددی مواجه بوده و هستند.

مهمترین چالش این طرح‌ها تغییر جایگاه دولت از مدیریت، نظارت و تولی‌گری به اجرا بوده و هست؛ با توجه به درگیر شدن دولت در اجرا و ساخت و ساز طرح، وظیفه مهم دولت که همان نظارت و مدیریت بوده به فراموشی سپرده شد که این امر در کاهش کیفیت مساکن ساخته شده مؤثر است.

استان‌ها و مراکز بزرگ به عنوان کانون‌های سرمایه و قدرت معمولا سهم بیشتری از طرح‌ها و اعتبارات ملی را جذب می‌کنند و طرح‌های مرتبط با مسکن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیستند وشاهد این ادعا ساخت حجم بسیار بالایی از مسکن مهر در شهرهای بزرگ و بارزترین مصداق آن شکل گیری شهر جدید پرند با ده‌ها هزار واحد در استان تهران است؛ البته این مسئله در استان‌ها نیز مشهود بوده و سهم مراکز استان‌ها به مراتب بیش از شهرستان‌ها و مناطق محروم بوده است.

در هر حال این امر موجب سرازیر شدن انبوه جمعیت به سوی شهرهای بزرگ شده که با سیاست کلی نظام مبنی بر تمرکز زدایی و جلوگیری از بزرگ شدن بی رویه شهرها مغایرت دارد؛ البته این طرح‌ها از نظر فنی و رعایت استاندارد دهای ساخت مسکن نیز با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

با توجه به حجم بالای این طرح‌ها و حضور پیمانکاران متعدد و عدم امکان نظارت‌های دقیق از سوی دولت، برخی استاندارد دهای لازم و ضروری از قبیل استحکام، رعایت نقشه‌های مهندسی، عایق‌بندی و تاسیسات داخلی در آنها رعایت نشده است.

همچنین طرح‌های مسکن با فقدان یا نقص زیرساخت‌های لازم از قبیل شبکه‌های انتقال برق، گاز، آب آشامیدنی و تلفن، مراکز آموزشی، فرهنگی، تفریحی، تجاری و اداری و خدماتی و شبکه حمل و نقل شهری مواجه هستند.

اما اکنون که طرح جدیدی با عنوان طرح ملی مسکن تصویب و مراحل ابتدایی اجرای آن آغاز شده انتظار می‌رود که دست‌ اندرکاران طرح با استفاده از تجارب گذشته نواقص طرح را به حداقل برسانند تا منجر به هدر رفت سرمایه مردمی که با هزاران امید تمام اندوخته خود را برای صاحب‌خانه شدن در این طرح اختصاص داده‌اند، نشوند.

هر چند که این طرح نیز در همین مراحل ابتدایی با چالش‌های زودرس مواجه همچون عدم اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق از ابعاد مختلف طرح و سردرگمی مردم و متقاضیان است و در حالی که هنوز آجری روی آجر گذاشته نشده این طرح عرصه تاخت و تاز دلالان و سودجویان شده که با خرید و فروش امتیاز متقاضیان موجب اخلال در اجرای طرح خواهند شد.

چالش عمده و سوال برانگیز دیگر اینکه دست‌اندرکاران طرح در حالی که از وضعیت اقتصادی مردم به ویژه جوانان متقاضی طرح با خبر هستند، آیا تعیین ۱۵۰ میلیون تومان به عنوان آورده و اقساط سنگین بازپرداخت وام را منطقی می‌دانند؟

ساخت ۱۲۶۰ واحد مسکن ملی تا پایان سال آینده در همدان

برای اطلاع از وضعیت استان همدان در اجرای طرح ملی مسکن، مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان در خصوص اجرای این طرح، گفت: برای همدان دو قطعه زمین ۹۹ ساله و قیمت روز اجاره ۵ ساله، جنب دانشگاه پیام نور همدان و شهرک بهشتی برای ساخت در نظر گرفته شده است.

داریوش حسینی با بیان اینکه قرار بر ساخت یک هزار و ۲۶۰ واحد در این زمین‌هاست، اظهار کرد: ۵۶۰ واحد در زمین جنب دانشگاه پیام نور و ۷۰۰ واحد در شهرک بهشتی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کل استان باید ۳ هزار و ۵۶۰ واحد مسکن در طرح ملی مسکن ساخته شود، افزود: در شهرستان نهاوند محدودیت ساخت نداریم و در شهرستان ملایر نیز سایت هایی برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده است.

ساخت ۳۵۶۰ واحد در طرح ملی مسکن استان همدان

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان با تاکید بر اینکه برنامه دولت ساخت این مساکن تا پایان سال ۹۹ است، بیان کرد: در برنامه کلی ابتدا پولی از متقاضی در این طرح گرفته نمی‌شود اما در صورت توانایی متقاضی در پرداخت پول نقد، می‌تواند این پول را پرداخت کند.

وی ادامه داد: این مساکن قرار است طبق تفاهم‌نامه اداره کل راه و شهرسازی برای ساخت با ستاد اجرایی، بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفین منعقد شود.

حسینی با بیان اینکه مساکن پس از ساخته شدن به اقشار ثبت نام کننده واگذار می شود، تصریح کرد: آورده هر متقاضی برای تحویل باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان باشد چرا که این واحدها پس از ساخت ارزش بالایی دارند.

وی به انجام صدور پروانه، اخذ مجوز و کلنگ زنی این مساکن تا پایان امسال اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدای فصل کاری سال آینده این مساکن ساخته و تا پایان سال تحویل متقاضیان مسکن می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به وجود تعداد بالای متقاضی مسکن در طرح ملی مسکن زیاد، خاطرنشان کرد: باید دولت زمین برای ساخت داشته باشد.

وی با اشاره به چگونگی تسهیلات در این طرح، گفت: تسهیلات این مساکن با سود ۱۸ درصد و ۱۲ سال زمان بازگرداندن اقساط مساکن خریداری شده است.

حسینی با بیان اینکه اداره راه و شهرسازی در این طرح تامین کننده زمین برای ساخت است، اظهار کرد: برای اقشار ضعیف اجاره ۹۹ ساله و برای اقشار دیگر نیز به قیمت کارشناسی روز اقساط ۵ ساله با محاسبه قیمت زمین در نظر گرفته می‌شود.

ساخت طرح ملی مسکن در بازه زمانی مشخص شده ممکن نیست

یک کارشناس شهرسازی در خصوص طرح ملی مسکن با بیان اینکه این طرح ادامه مسکن مهر است و فقط نام آن تغییر یافته است، یادآور شد: در ساخت این مسکن مشکلاتی همچون تملک زمین وجود دارد.

فریدون کلهر با تأکید بر اینکه ساخت این مساکن با توجه به واگذاری به بخش خصوصی، موجب افزایش هزینه و قیمت مسکن می شود، بیان کرد: قوانین و آیین نامه این طرح باید قبل از شروع ثبت نام برای مردم دقیق و شفاف بیان می شد.

وی افزود: پالایش و ارزیابی دوباره تاکنون نشان داده که ۶۰ درصد افراد ثبت نامی در این طرح دارای خانه هستند که باید از این طرح حذف شوند.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: متاسفانه در اینگونه طرح ها قطعات زمین به دلیل تمام شدن هزینه  کمتر کوچک تر ساخته شده اما به متقاضی به همان مقدار زمین قبل فروخته شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه شرکت های سودجو در زمان ساخت این مساکن از کیفیت کار برای سود بیشتر خود کم می‌کنند، ادامه داد: این اقدام در حالی است که این مساکن باید با حداقل هزینه و با کیفیت بالا ساخته شود.

کلهر در دسترس بودن زمین ارزان در محدوده شهری را راهکار مشکلات در اجرای طرح های مسکن دانست و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم زمین های زیادی برای احداث این مساکن برای خانه دار کردن مردم داشته باشیم باید قیمت زمین را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه هرچند قیمت مصالح ساختمان نیز با وجود تحریم ها افزایش داشته است، یادآور شد: نباید قیمت بالای مصالح به این دلیل بر روی ملک اثرگذار باشد.

این کارشناس شهرسازی در پاسخ به این سئوال که آیا طرح ملی مسکن می تواند موفق باشد، اظهار کرد: این طرح آن گونه که دولت گفته تا پایان سال آینده نمی تواند به اتمام برسد چراکه ساخت یک ساختمان دارای پروانه ساخت و زمین ایده آل تا دو سال به طول می انجامد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز زمین های طرح ملی مسکن تملک نیافته و مجوزهای لازم را برای ساخت ندارد، گفت: از دید کارشناسی انجام این کار در این بازه زمانی در این شرایط امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/ف

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=40342
  • دیدگاه‌ها برای اجرای طرح ملی مسکن با اختصاص زمین در همدان کلید خورد/طرح طبق زمان‌بندی به اتمام می‌رسد؟ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.