• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2

اثرگذاری منفی اخبار جعلی بر روان مردم/سواد رسانه‌ای، حلقه مفقوده فضای مجازی

  • کد خبر : 133600
  • 06 آبان 1400 - 9:54
اثرگذاری منفی اخبار جعلی بر روان مردم/سواد رسانه‌ای، حلقه مفقوده فضای مجازی

علی روزبهانی اظهار کرد: اطلاعاتی که از طریق شبکه های اجتماعی مبادله می شود شامل کلیپ ها و نقل قول هایی است که در مسری از ثانیه انتشار می یابند، اما تا صحت و سقم آنها مشخص شود، آنها تاثیرات منفی و مثبت خود را می گذارند که به مراتب تاثیرات منفی آن بیشتر است. […]

علی روزبهانی اظهار کرد: اطلاعاتی که از طریق شبکه های اجتماعی مبادله می شود شامل کلیپ ها و نقل قول هایی است که در مسری از ثانیه انتشار می یابند، اما تا صحت و سقم آنها مشخص شود، آنها تاثیرات منفی و مثبت خود را می گذارند که به مراتب تاثیرات منفی آن بیشتر است.

به گزارش عصرهمدان؛ علی روزبهانی، مدیر مرکز پایش و تحلیل اخبار سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان در گفتگو با خبرنگار صبح الوند، با اشاره به وسعت قلمرو فضای مجازیکه خواه ناخواه اغلب مردم امروزه از کاربران این فضا هستند، گفت: گسترش شبکه های اجتماعی و حضور میلیونها کاربر در این فضا سبب شده تا در کنار ایجاد فرصت برای استفاده از فضای مجازی، آسیب هایی نیز در کمین باشد.

وی افزود: با همه گیری ویروس کرونا کرونا، کاربران زیادی با سن و سال مختلف نیز وارد این فضا شدند، با تعطیلی مدارس و کوچ آموزشها از فضای حقیقی به مجازی، تعداد زیادی به جمع کاربران شبکه های اجتماعی اضافه شدند، فضایی که اگر آگاهی کافی و سواد رسانه ای نباشد می تواند مخاطب را در دریایی از آسیب ها و چالش ها غوطه ور کند.

روزبهانی عنوان کرد: استفاده درست از فضای مجازی می تواند به تسریع و سهولت تبادل اطلاعات، انجام بسیاری از کارها به صورت غیر حضوری، دسترسی سریع به اخبار را فراهم کند اما استفاده غیر اصولی و نامناسب از فضای مجازی باتلاقی از مشکلات را ایجاد می کند که هر لحظه ممکن است افکار و اذهان عمومی را درگیر کند.

مدیر مرکز پایش و تحلیل اخبار سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با اشاره به آسیب هایی که اخبار کذب در این فضا دارند، تصریح کرد:طلاعاتی که از طریق شبکه های اجتماعی مبادله می شود شامل کلیپ ها و نقل قول هایی است که در مسری از ثانیه انتشار می یابند، اما تا صحت و سقم آنها مشخص شود، آنها تاثیرات منفی و مثبت خود را می گذارند که به مراتب تاثیرات منفی آن بیشتر است.

وی عنوان کرد: وقتی خبر کذبی منتشر شود تا صحت و حقیقت آن تایید شود، ذهنیتی که می خواسته را در جامعه ایجاد می کند و به دلیل اینکه ابزارهای این انتشار متنوع و راه هایی که برای چرخش این اخبار وجود دارد، زیاد است نمی توان اثرات آن را کنترل کرد.

روزبهانی با بیان اینکه انتشار اخبار جعلی و کذب، حس امنیت را خدشه دار می کند، گفت: در یک محیط اجتماعی یک حس امنیت و یک امنیت وجود دارد، ایجاد امنیت توسط نیروی انتظامی و سایر ارگانها تامین می شود ولی حس امنیت از امنیت بالاتر است که از نظر روانی وقتی حس امنیت خدشه دار شود می تواند اثرات منفی را به دنبال داشته باشد

افزایش فالوور با نشر اطلاعات دروغ

مدیر مرکز پایش و تحلیل اخبار سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان در ادامه گفت: تعداد کابران فضای مجازی در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است و آنچه سبب مشکلات در این فضا شده عدم رعایت اخلاق است که سبب شده هر کسی هرآنچه را که می خواهد به هر شکل و شمایلی در این فضا منتشر نماید.

وی افزود: متاسفانه عده ای در این فضا با آبروی افراد بازی می کنند که انتشار اخبار غیر واقعی می تواند در فضای اجتماعی سبب شود تا این افراد دچار مشکل شوند، برخی تصور می کنند در فضای مجازی به دلیل اینکه دیده نمی شوند هر آنچه که می خواهند توهین کنند در صورتی که با این افراد برخوردهایی هم می شود اما لازم است رعایت اخلاق مد نظر همه کاربران قرار گیرد.

روزبهانی تاکید کرد: حجم مطالب در فضای مجازی بسیار زیاد است، مطالبی که راست یا دروغ بودن آنها مشخص نیست و لازم است تلاش کرد تا اخلاق و سواد رسانه ای در راستای استفاده از فضای مجازی افزایش یابد تا افراد نتوانند بدون هیچ ملاحظه ای اخبار کذب را انتشار دهند.

مدیر مرکز پایش و تحلیل اخبار سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با تاکید بر به اینکه برخی از کاربران سعی می کنند تا با هویت های مجازی و به صورت ناشناخته اخبار و تصاویری که ممکن است کذب باشد را انتشار دهند عنوان کرد: ضروری است مخاطبان و همه کاربران فضای مجازی آگاهی کافی را نسبت به فضای مجازی داشته باشند.

روزبهانی در پایان اشاره کرد: به هر حال لازم است دستگاه های فرهنگی برای افزایش سواد رسانه ای بیشتر تلاش کنند تا کاربران در این فضا با رعایت اخلاق و آگاهی از فرصت های فضای مجازی استفاده نمایند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=133600
  • دیدگاه‌ها برای اثرگذاری منفی اخبار جعلی بر روان مردم/سواد رسانه‌ای، حلقه مفقوده فضای مجازی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.