• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
1

ابنیه تاریخی در محاصره برج ها

  • کد خبر : 90858
  • 12 آبان 1399 - 12:06
ابنیه تاریخی در محاصره برج ها

توسعه، قسمت‌های زیادی از بافت تاریخی شهرها را درو کرده و حالا خانه‌های تاریخی با در‌های بسته و شرایط متروکه در محاصره برج ها و ساخت و سازهای غیرمجاز قرار گرفته اند و در این میان نه عرصه ای برای آنها باقی مانده و نه حریمی رعایت می شود. به گزارش عصر همدان، عمارت تاریخی […]

توسعه، قسمت‌های زیادی از بافت تاریخی شهرها را درو کرده و حالا خانه‌های تاریخی با در‌های بسته و شرایط متروکه در محاصره برج ها و ساخت و سازهای غیرمجاز قرار گرفته اند و در این میان نه عرصه ای برای آنها باقی مانده و نه حریمی رعایت می شود.

به گزارش عصر همدان، عمارت تاریخی نورمهال بنایی در دو طبقه با سقف شیروانی و دارای ستون‌هایی در چهار طرف است که یکی از خانه باغ‌های زیبای همدان محسوب می‌شود.

این بنا محل سکونت سربازان امریکایی در مهمترین جنگ نظامی بشریت یعنی جنگ جهانی دوم بوده و آجر به آجر آن شاهد اتفاقات زیادی در این مرز و بوم بوده است و عمارت نورمهال یا همان خانه آمریکایی‌ها در تاریخ ۲۷آبان۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ازسال ۹۰ این عمارت دستخوش تغییراتی از سوی ارگان ها وسازمان های دولتی شده و بنای دو برج در اطراف آن در نظر گرفته شده است که هر از چند گاهی کار پی ریزی را شروع و لودرها صف می کشند و بعد از اعتراض مردم و فعالان فرهنگی و گردشگری مدتی کار متوقف می شود .

در همین زمینه محمد سوزنچی، فعال گردشگری و فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه در استان همدان تصمیمات پشت درب اناق های بسته گرفته می شود و زمانی رسانه ها و مردم متوجه می شوند که کار از کار گذشته است.

وی افزود: نور مهال و امثال آن در این شهر کم نیستند که گرد فراموشی روی آنها نشسته است و هر روز تصمیمی جدید در مورد آنها گرفته می شود .

این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه عمارت های قدیمی هویت ملت ماست گفت: نباید اجازه دهیم هویت یک شهر از بین برود تا برای آیندگان بماند و حداقل با بناها و معماری گذشتگان آشنا شویم.

وی با بیان اینکه باید هر چه زودتر برای عمارت نورمهال چاره ای اندیشیده شود گفت: ساخت و ساز در کنار عمارت های قدیمی و تاریخی اثرات زیان باری بدون شک بر گردشگری و بنا خواهد داشت.

این فعال فرهنگی عنوان کرد: هر عمارت تاریخی یک عرصه و حریم دارد که در مورد عمارت نور مهال حریم برای آن هنوز تعیین نشده است و باید میراث ابتدا حریم این عمارت را مشخص کند و بعد در موردش تصمیم بگیرند.

وی افزود: آثار تاریخی سند هویتی ماست و نباید آن ها را مدفون کنیم بلکه باید در معرض دید و نمایش قرار دهیم.

سوزنچی عنوان کرد: درست است که مالکیت زمینی که این روزها صحبتش است با کمیته امداد است اما مالکیت معنوی عمارت تاریخی نور محال متعلق به همه مردم ایران است و ساخت‌وساز در محوطه آن تجاوز به حقوق همه مردم ایران محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ آ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=90858
  • دیدگاه‌ها برای ابنیه تاریخی در محاصره برج ها بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.