• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

آشنایی با برخی از اماکن گردشگری استان همدان/ از طبیعتی بکر تا سفر به اعماق تاریخ، همه در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین

  • کد خبر : 179762
  • 24 اسفند 1401 - 11:44
آشنایی با برخی از اماکن گردشگری استان همدان/ از طبیعتی بکر تا سفر به اعماق تاریخ، همه در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین

همیشه اولین‌ها، جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین‌ها هستند! استان همدان، مهد تاریخ و علم و فرهنگ و هنر، و شهر همدان، اولین پایتخت ایران و مکانی بود که مادها برای زندگی در فلات ایران آن را انتخاب کردند. پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، با طبیعتی بکر و پیشینه‌ای به بلندای نام ایران، همه ساله در […]

همیشه اولین‌ها، جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین‌ها هستند! استان همدان، مهد تاریخ و علم و فرهنگ و هنر، و شهر همدان، اولین پایتخت ایران و مکانی بود که مادها برای زندگی در فلات ایران آن را انتخاب کردند. پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، با طبیعتی بکر و پیشینه‌ای به بلندای نام ایران، همه ساله در ایام نوروز مقصد گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

علی روزبهانی- به گزارش عصرهمدان؛ استان همدان، یکی از استان‌های غربی کشورمان ایران است که به واسطه قرارگیری در میان رشته کوه‌های زاگرس و دامنه های شرقی آن، هم از نعمت کوه‌های سربه فلک کشیده همچون الوند و گرین بهره‌مند است، هم از دشت ها و غارها و چشمه‌های خروشان.

استان همدان که در نیمه غربی کشور آرام گرفته، ردپای فرهنگی اصیل را با حماسه‌ و دلاوری‌های فراوان به جان نقش کرده و یکی از متنوع‌ترین استان‌های ایران به لحاظ وجود اماکن تفریحی، تاریخی، طبیعی و گردشگری است.

مرکز این استان، شهر همدان است. استان همدان از لحاظ جمعیت، چهاردهمین و از لحاظ مساحت، بیست و سومین استان کشور محسوب می‌شود و برپایه آخرین سرشماری ها، کل استان جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر دارد.

استان همدان با ۲۰/۱۷۳ کیلومتر مربع وسعت، از سمت شمال به استان‌های زنجان و قزوین، از سمت جنوب به استان لرستان، از سمت شرق به استان مرکزی و از سمت غرب به استان‌های کردستان و کرمانشاه محدود می‌شود.

علاوه بر اماکن طبیعی، تاریخی، تولیدات مختلف کشاورزی و آب و هوای مطبوع، استان همدان از مناطقی است که فرآورده‌های دستی آن شهرت زیادی در سطح کشور دارد و حتی برخی از صنایع دستی آن مانند صنعت سفالگری در لالجین و مبل و منبت‌کاری در جوکار و ملایر و تویسرکان، اهمیت صادراتی و جهانی دارند.

این استان به‌لحاظ تنوع تولیدات صنایع دستی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده‌است.

هرچند که استان همدان از لحاظ تنوع اماکن گردشگری مختلف، بسیار غنی است و پرداختن به تمامی جاهای دیدنی آن، در یک مقاله و گزارش ممکن نیست، اما در این گزارش قصد داریم به تعدادی از مشهورترین اماکن دیدنی استان همدان بپردازیم.

پس اگر قصد سفر در ایام نوروز را دارید و تا به حال به تمامی نقاط استان همدان سفر نکرده اید با ما همراه باشید!

۱٫غار علیصدر، طولانی‌ترین غار آبی جهان

یکی از جاذبه‌های طبیعی و اعجاب‌آور استان همدان، غاری اسرارآمیز به نام علیصدر است که در شهرستان کبودرآهنگ و در روستایی به همین نام قرار دارد.

این غار از شگفتی‌ها و زیبایی‌های آفرینش بوده و تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی قابل قایقرآنی جهان است که طولانی‌ترین مسیر قایقرآنی را در دنیا دارد.

علیصدر همچنین یکی از بزر‌گ‌ترین غارهای آبی جهان نیز به شمار می‌رود و قدمت آن به حدود (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) بر‌می‌گردد.

درست است که عبور از دل کوه وهم انگیز است و ترسی در دل ما ایجاد می‌کند، اما وقتی به دیدن غار چندین میلیون ساله علیصدر می‌روید، بعد از مدتی متوجه می‌شوید که وهم و ترس جای خود را به لذت و هیجان داده است و در واقع سفری هیجان‌انگیز را به اعماق دنیایی ناشناخته و اسرار آمیز شروع کرده‌اید.

در این سفر ابتدا از دالان‌های پرپیچ‌و‌خم عبور می‌کنید و سپس ادامه مسیر را با قایق‌های پدالی در دالان‌های زیبا و دهلیزهای متعدد و چشم‌نواز ادامه می‌دهید.

از مجموعه رشته آب‌ها در درون غار علیصدر، دریاچه‌هایی به وجود آمده‌اند که طی کردن آن‌ها تنها با قایق میسر است. بازدید شما به دو صورت نیمه مسیر و تمام مسیر به مسافت‌های ۱۲۵۰ و ۴,۰۰۰ متر است.

طول غار بسیار زیاد است و ارتفاع آب در بعضی از قسمت‌های آن به ۵۰ متر هم می‌رسد!

دیدن غار علیصدر در هر فصلی ممکن است. فقط باید به این نکته توجه کنید که اختلاف دمای داخل غار با بیرون آن کاملاًًً قابل لمس است و برای بازدید، حتما باید لباس گرم همراه خود داشته باشید. پس جلیقه‌ی نجات را به تن کنید، سوار قایق‌ها شوید و جستجو در این غار آبی را آغاز کنید!

 

۲٫ دهکده توریستی گنجنامه، پیوند تاریخ و تفریح و طبیعت!

اگر به دیدن کتیبه‌های کهن و آبشار گنجنامه بروید، با دهکده‌ی توریستی زیبایی مواجه می‌شوید که علاوه بر طبیعت منحصر به فرد، امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری هم دارد.

رشته کوه‌های الوند دارای طبیعت بکر و زیبا هستند. حالا که زمان بازدید از همه‌ی این طبیعت را ندارید، فرصت دیدن آن‌ها را از ارتفاع زیاد از دست ندهید.

این منطقه با وجود تفریحات متنوعی مانند تله‌کابین، سورتمه ریلی، غار آکواریوم و شهربازی، یکی از اماکن دیدنی همدان برای گردش و تفریح شمار می‌رود.

 

جاذبه‌های مختلفی از سنگ‌نبشته‌های باستانی تا آبشار گنجنامه و دشت میشان در اطراف این دهکده قرار گرفته‌اند که قطعا ارزش بازدید دارند.

در نهایت نیز می‌توانید در ویلاهای کوهستانی یا سوییت‌های دهکده اقامتی به‌یادماندنی را تجربه کنید.

۳٫ تپه‌ هگمتانه، مهد تاریخ ایران

هَگمَتانَه، هَمَتان، همدان، به معنی «جایِ به‌هم‌آمدگان»، «جای گردآمدگان» پایتخت مادها، پایتخت تابستانی هخامنشیان، و ساتراپ‌نشین ماد از هخامنشیان تا ساسانیان بود.

یونانیان هگمتانه را اِکباتان می‌خواندند. این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران بوده و به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا و شوش در خوزستان، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم مانده‌است!

بعد از اینکه این تپه توسط گروه‌های مختلف باستان شناسی در دل شهر همدان کشف شد، بقایایی از حکومت‌های مختلف از دل خاک بیرون آورده شد که هرکدام روایت‌گر بخش عظیمی از فرهنگ و قدمت ایران بود.

باستان‌شناسان در دهه‌های گذشته توانستند بخش‌های بسیار کمی از این تمدن قدیمی را کشف کنند.

بالای ویرانه‌های شهر و روی داربست‌های لرزان، آلونک‌هایی سرپوشیده ساخته‌اند که می‌توانید درون آنها قدم بزنید. در نزدیکی تپه، موزه‌ای زیبا و دو کلیسای ارمنی هم هست که دیدن ان به شدت توصیه‌ می‌شود!

باید موزه هگمتانه را ببینید تا تصور شما از دوره‌های مختلف تاریخی به واقعیت نزدیک‌تر شود. یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه، مومیایی موبانا است که تاریخ شناسان احتمال می‌دهند متعلق به مادر کورورش کبیر باشد.

۴٫ آرامگاه ابوعلی سینا، دیداری چندمنظوره با علم، تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی!

در میان اماکن دیدنی همدان، آرامگاه بوعلی سینا جایگاه ویژه‌ای دارد. این مقبره با علم و فرهنگ شهر پیوند خورده و نماد شهر همدان به حساب می‌آید. بنای ابتدایی مقبره را قاجاریان ساختند و بنای جدید، در دهه ۴۰ بازسازی و رونمایی شد.

عمارت این آرامگاه، کاملاًًً شبیه به یک مداد است که انگار به آسمان اشاره می‌کند. بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران پس از اسلام است. در زیر این برج موزه‌ی علم طب احداث شده که دیدن آن خالی از لطف نیست.

در طراحی این مجموعه از عناصری از هنر معماری سنتی ایرانی استفاده شده‌است.

عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه‌ها متأثر از باغ‌های ایرانی، آب‌نماها الهام گرفته از حوض خانه‌های سنتی و نمائی با روکار سنگ‌های حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخ‌های باستانی ایرانیان است.

به گفتهٔ هوشنگ سیحون، طراح آرامگاه، در این عمارت، ۱۰ ستون ایوان نشانهٔ ده قرن پس از بوعلی ست (با توجه به اینکه ساخت این آرامگاه به مناسبت گرامیداشت هزاره بوعلی بود) و ۱۲ ستون برج نمادی از دوازده دانشی ست که بوعلی در روزگار خود بر همهٔ آنها چیره بود.

درحال حاضر تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیاء کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی کتابخانه‌ای مشتمل بر ۸۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه‌هایی مربوط به آثار بو علی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می‌شود.

مکمل این بنا بوستانی به شکل نیم دایره با فضای سبز است و نیز تندیس ابوعلی سینا در حالی که کتابی در دست دارد در ضلع شرقی میدان نصب شده‌است.

همچنین مدفن شاعر و آهنگ‌ساز مشهور ایرانی، عارف قزوینی هم در مجاورت بنای این آرامگاه قرار دارد که دیدن آن نیز به گردشگران توصیه می‌شود.

۵٫ گنبد علویان همدان، شاهکار معماری ایران پس از اسلام

گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله(ع) و در بافت سنتی شهر همدان قرار دارد.

از گنبد سبز علویان که متعلق به قرن دوازدهم است، جز خاطره‌ای در اشعار خاقانی چیزی باقی نمانده است. این گنبد زیبا مدت‌ها پیش از بین رفته و تنها برج آجری آن همچنان پابرجاست. گچ‌بری‌های پرنقش‌ونگار این برج که نشانگر هنر دوره‌ی ایلخانان مغول است، شهرت زیادی دارد.

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت گنبد علویان در میان دیگر جاهای دیدنی همدان، گچ‌بری و معماری بناست.

این بنا در ابتدا مسجد بود اما با گذشت زمان به مقبره تبدیل شد. گنبد آن به دلیل آسیب‌های که در طول زمان دیده بود فروریخت. اما هنوز در نام آن گنبد به عنوان نماد به کار می‌رود.

۶٫ موزه تاریخ طبیعی همدان، گنجینه‌ای گران‌بها از گونه‌های گیاهی و جانوری

موزه تاریخ طبیعی همدان در دانشگاه کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا، در انتهای بلوار آزادگان در شهر همدان و ابتدای جاده‌ی زیبای حیدره، در زیر بنای تقریبی ۲۰۰۰ مترمربع واقع است.

مجموعه‌ای کم‌نظیر از نمونه انواع گونه‌های حیوانی، گیاهی و طبیعی اقلیم ایران و اقصی نقاط کره خاکی است که تماشای آن ذهن هر بیننده‌ای را به گذشته و حال اعماق آب‌ها و فراز خاک‌ها می‌کشاند.

این موزه با دارا بود شش سالن اصلی، از موزه‌های مهم و اصلی برای پژوهش‌های علمی نیز به شمار می‌رود.

سالن‌های موزه شامل سالن صدف‌ها و مرجان‌ها، سالن زمین شناسی، سالن پستانداران و پرندگان، سالن آبزیان، سالن پروانه‌ها و حشرات و سالن خزندگان است که هر یک جذابیت ویژه خود را دارند و مورد توجه گردشگران واقع شده‌اند.

اگر به این دست موزه‌ها علاقه‌مندید، حتما از موزه تاریخ طبیعی شهر همدان دیدن کنید.

۷٫ سراب گاماسیاب نهاوند، بزرگترین سراب کشور

گاماسیاب یکی از بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های دائمی ایران، در ۲۰ کیلومتری شهرستان تاریخی نهاوند، معروف به شهر سراب‌های جوشان، واقع در جنوب استان همدان است که شاخه عمده و اصلی کرخه بوده و در طی مسیر خود و تلفیق با دیگر رودخانه‌ها در نهایت به تالاب هورالعظیم خلیج‌ همیشه فارس منتهی می‌شود.

این رود که از زیباترین و شگفت‌آورترین سراب‌های کشور است، حجم آب بسیار زیادی دارد که از دل زمین و زیر کوه جوشیده و جزو سراب‌های بزرگ کشور به حساب می‌آید.

معروف است که از شدت سرد بودن آب، بیشتر از چندثانیه نمی‌توانید دست خود را درون این رودخانه قرار دهید که آن‌هم به دلیل جوشیدن چشمه از دل یخچال‌های طبیعی کوهستان گرین است!

محوطه اطراف سراب با جنگل‌کاری‌های زیبا و درختان انبوه بلوط پر شده و در بالادست چشمه‌ها نیز غاری طبیعی دیده می‌شود که در نوع خودش تماشایی است.

سفر به نهاوند و بازدید از سراب بی‌نظیر و بکر گاماسیاب، بهترین سفر طبیعت‌گردی را برای شما رقم می‌زند که پیش از این‌ها تجربه نکرده‌اید.

برای رفتن به سراب گاماسیاب باید ۱۰ کیلومتر از شهر نهاوند را به طرف سه‌راهی نهاوند-ملایر-بروجرد بروید. بعد از اینکه به پاسگاه قلعه قباد رسیدید، یک مسیر آسفالته را طی کنید تا به جاده نورآباد برسید. جاده‌ خاکی سمت چپ‌تان را در سمت چپ طی کنید و بعد از آن می‌توانید سرچشمه سراب گاماسیاب را ببینید.

۸٫ آرامگاه باباطاهر همدانی، شاعر شوریده مدفون در زیر گنبد فیروزه‌ای!

آرامگاه باباطاهر، مدفن یکی از شعرای بزرگ ایران زمین در شهر همدان است که با گنبد فیروزه‌‌رنگش هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

باباطاهر را به خاطر سروده‌های روان و دوبیتی‌های شیرینش می‌شناسند. شاعری که به دلیل زندگی ساده و عارفانه‌اش به او لقب عریان داده‌اند.

آرامگاه باباطاهر عریان را می‌توان از نمونه‌های‌ ممتاز و بدیع معماری عصر حاضر دانست که از تلفیق معماری قرن هفتم و هشتم هجری تشکیل می‌شود.

این آرامگاه در میدانی مستطیلی‌شکل قرار گرفته است که زیربنای آن همراه با باغ به حدود ۸,۹۶۵ متر مربع می‌رسد و فضای سبز چشم‌نوازی دارد.

آرامگاه باباطاهر در شمال غرب همدان و بر بالای تپه‌ای قرار گرفته است. ستون‌های بلند و گنبد زیبای فیروزه‌ای بنا معماری کلی آن را می سازد. اما عاملی که این مقبره را به یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی همدان تبدیل کرده، کاشی‌کاری‌های قسمت داخلی گنبد است.

اطراف محوطه را دشتی سرسبز پوشانده که می‌تواند محل مناسبی برای تفریح گردشگران باشد. در اطراف میدان باباطاهر هم نیز کالسکه‌هایی وجود دارد که با اسب کشیده می‌شوند و سوار شدن بر آن‌ها هیجان خاصی برای خانواده‌ها به ارمغان می‌آورد.

نکته جالب توجه اینکه این محل تنها خانه ابدی باباطاهر نیست و محمد ابن عبدالعزیز از ادیبان سده سوم هجری، ابولفتح اسعد از فقهای سده ۶، میرزا علی نقی کوثر از دانشمندان سده ۱۳ و مفتون همدانی از شاعران سده ۱۴ در کنار باباطاهر مدفون هستند.

۹٫ روستای ورکانه همدان؛ رنسانسی در ایران!

ورکانه، از جمله روستاهای تاریخی و تماشایی همدان است که با قدمتی ۴۰۰ ساله، در ۲۰ کیلومتری این شهر واقع شده است.

روستای ورکانه همدان را با نام روستای سنگی نیز می‌شناسند و این نام‌گذاری بخاطر بناهای سنگی فراوان در آن است. اصلی‌ترین مصالحی که در ساخت بناها و خانه‌های این روستا به کار رفته، سنگ است و تصویری که پیش چشمتان نمایان می‌کند، شبیه به خانه‌های دوران رنسانس اروپا است!

در این روستا که بارها به عنوان لوکیشن فیلم‌ها وسریال‌ها از آن استفاده شده، می‌توانید کوچه‌های باریک و پر پیچ و خم با خانه‌های سنگی قهوه‌ای رنگ را ببینید.

معماری خاص و منحصر به فرد، باغ‌های انبوه و درختان میوه و گردو، چشمه‌های فراوان، نزدیکی به سد اکباتان و مردم مهربان و خونگرم ورکانه، همگی باعث شده‌اند که روز به روز تعداد گردشگران به این منطقه بیشتر شود.

اگر اهل سفر و روستاگردی هستید، برای بازدید از روستای ورکانه همدان نیز برنامه‌ریزی کنید.

۱۰٫ پارک مینی ورلد در ملایر، اولین پارک مینیاتوری غرب آسیا

مینی‌ورلدها که با نام پارک‌های مینیاتوری هم شناخته می‌شوند، در سال‌های اخیر توانسته‌اند توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کنند.

در میان پارک های منیاتوری، پارک هایی هستند که جاذبه های مختلف دنیا را در ابعاد کوچک‌تر به نمایش گذاشته‌اند و می‌توانید بدون متحمل شدن هزینه های سفر، جاذبه های مختلف دنیا را تماشا کنید.

اولین نمونه از این پارک‌ها در غرب آسیا، در شهر ملایر به نمایش گذاشته شده است!

با ورود به این پارک جذاب، تنها با یک نگاه می توانید ۱۳۸ اثر تاریخی و جاذبه مختلف دنیا را ببینید. این مینی ورلد تنها در ماکت جاذبه‌ها خلاصه نمی شود و امکانات رفاهی آن باعث ایجاد اوقاتی خوش در کنار جاذبه های دنیا خواهد شد.

بازدید از مینی ورلد در حال حاضر رایگان است و زمان بازدید از آن بدون محدودیت است. اما از آن جا که محل احداث این پارک کمی از شهر دور است، پیشنهاد می شود در ساعات اولیه روز به بازدید آن بروید.

۱۱٫ آرامگاه میر رضی‌الدین آرتیمانی؛ باشکوه در عین سادگی

از دیگر اماکن دیدنی استان همدان می‌توان به آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی اشاره کرد که در روستای آرتیمان شهرستان تویسرکان قرار دارد.

رضی‌الدین آرتیمانی از عارفان و شاعران دوره صفوی بوده که مقبره او، امروزه زیارتگاه عاشقان است.

ساختمان آرامگاه، یک چهار ضلعی مربع شکل است که هر یک از ضلع‌های آن با سه طاق بلند بنا شده‌اند. این ساختمان از نزدیک شکوه و بزرگی خاصی دارد که چشم را می‌نوازد.

تزئینات داخلی آرامگاه، ساده و همراه با تزئینات آجری است که این سادگی و زیبایی جلوه خاصی را به بنای مقبره بخشیده است.

اگر به استان همدان و شهر جهانی گردو، یعنی باغ‌شهر تویسرکان سفر کردید، حتما از این آرامگاه که در مکانی بسیار خوش آب و هوا نیز بنا شده هم دیدن کنید.

۱۲٫ لالجین،‌ شهر جهانی سفال

پیش از آنکه لالجین یکی از شهرهای استان همدان باشد، پایتخت سفال جهان محسوب می‌شود. لالجین فاصله کمی تا همدان دارد. به همین خاطر طبیعت و آب‌وهوای این شهر خیلی با همدان متفاوت نیست.

لالجین شهریست که به واسطه‌ی هنر سفالگری و خاک و گِل‌اش شهرت پیدا کرده. شهری که مردمان‌ش از دل گل بی‌جان آثاری زیبا و هنرمندانه خلق می‌کنند.

هنرمندان لالجین در زمینه تولید سفال استاد هستند. همچنین در نزدیکی این شهر، منابع کافی گل رس وجود دارد. به همین خاطر سفال‌های مردم این شهر، جزء بهترین سفال‌ها در سطح جهانی محسوب می‌شود.

به گفته‌ی باستان‌شناسان قدمت این صنعت در شهر لالجین به حدود ۷۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد! بیش‌از نیمی از جمعیت این شهر به شغل سفالگری مشغول‌اند و در کارگاه‎‌‌های سفال و سرامیک ظروف سفالی و سرامیکی تولید می‌کنند.

هر ساله بازدیدکنندگان زیادی برای خرید و تماشا به این شهر می‌آیند. ناگفته نماند دیزی لالجین هم بسیار معروف است!

سوغات لالجین همانند روز روشن است! خب از پایتخت سفال جهان، چه هدیه‌ای را باید سوغات بیاورید؟! قطعاً سفال! در هر گوشه از این شهر می‌توانید شاهد یک فروشگاه سفال باشید.

محصولات سفالی بسیار زیبا و البته باکیفیت هستند. همه این محصولات با گل رس همین شهر تولید شده‌اند. همچنین لازم به ذکر است که اصلاًً نباید قیمت این محصولات را با محصولات سفالی معمولی مقایسه کنید، زیرا این سفال‌ها کیفیت بسیار مطلوبی دارند و با ظرافت کامل تهیه شده‌اند.

۱۳٫ کاروانسرای مدوّر تاج‌آباد

کاروانسرای تاج آباد در روستای تاج‌آباد شهرستان بهار و در نزدیکی جاده همدان کرمانشاه قرار گرفته است. کاروان‌سرای تاج آباد بر خلاف سایر کارون‌سراهای ایران، ‌پلانی مدور دارد که اتاق‌ها دور تا دور حیاط قرار گرفته‌اند. این کاروان‌سرا به دستور بانو جهان قاجار، از نوادگان فتحعلی‌شاه، ساخته شد.

خوشبختانه این کاروانسرا به‌خوبی از گزند زوال متواری شده و آسیب کمی را متحمل شده است. پس بازدید از این کاروانسرا را اکیدا به گردشگران عزیز توصیه می‌کنیم.

۱۴٫ سراب و تپه گیان نهاوند، نمونه ای از جنگل‌های شمال ایران در غرب!

مهم‌ترین تفرجگاه‌های طبیعی در محدوده منابع آبی پدید آمده‌اند و طبیعت‌گردان حرفه‌ای یا حتی خانواده‌ها، این مکان‌ها را برای گشت‌و‌گذار ارجح می‌دانند.

یکی از این چشمه‌های پرآب و زیبا، سراب گیان نهاوند است که هم سرچشمه محسوب می‌شود و هم چشم‌اندازی خیال‌انگیز دارد.

دو طرف جاده سراب گیان مانند شمال ایران، پوشیده از درختان بلوط و پوشش گیاهی سبز است.

در مسیر این سراب، جنگل طبیعی و حفاظت‌شده به وسعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر وجود دارد که شامل بلوط، چنار، گردو، زالزالک، بید، گلابی و… است. بعضی از گردشگران به اندازه‌ای این جاده تماشایی را دوست دارند که آن را برای اقامت انتخاب می‌کنند تا از زیبایی‌ها و تصویر دل‌انگیز جاده نهایت بهره‌ را ببرند.

سراب گیان سی و یکمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.

در انتهای سراب گیان یک مسیر کوه نوردی به قلهٔ گاچال وجود دارد و یک جان پناه نیز در میانهٔ مسیر می‌باشد.

این سراب از جنوب به کوه‌های گرین و از غرب به روستاهای ظفر آباد و مهین آباد می‌رسد و تپهٔ باستانی گیان نیز در دو کیلومتری این سراب واقع شده استَ.

تپه گیان یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی قابل بازدید و تحقیق است. باستان‌شناسان قدمت تپه گیان را تا ۳,۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تخمین می‌زنند که وجود آن دلیلی بر اصالت و تاریخ کهن نهاوند و وجود اولین تمدن های بشری در این منطقه است.

۱۵٫ تالاب آبشینه همدان؛ میزبان پرندگان مهاجر

تالاب آبشینه همدان، وسعتی در حدود ۸۵ هکتار دارد که استراحت‌گاهی برای پرندگان مهاجر و بومی کشور به شمار می‌رود که هر ساله در فصل بهار از ایران عبور می‌کنند.

این تالاب دیدنی، زیستگاه مهم و غنی گیاهی و جانوری کشور شناخته می‌شود که به عنوان منطقه شکار ممنوع در این شهر قرار گرفته. در تالاب آبشینه همدان، می‌توانید پرندگان زیبایی همچون پلیکان، کشین، فلامینگو، اگرت، حواصیل خاکستری و چوبیا را ببینید که از آفریقا به این سمت سفر کرده و در تالاب استراحت می‌کنند.

در اطراف تالاب نیز گیاهان مهمی چون آفتابگردان، نعنا، چتریان، شب بو، گاو زبان، گندمیان، فرفیون و بقولات وجود دارند که بر زیبایی این منطقه افزوده است.

۱۶٫ روستای مَلحَمدره اسدآباد، ماسوله غرب کشور

ملحمدره یکی از روستاهای شهرستان اسدآباد است که از نظر تاریخی، قدمتی طولانی دارد و به سبب اینکه ساختار منازل این روستا حالت پلکانی دارند به عنوان “ماسوله غرب کشور” مشهور است.

روستای ملحمدره که در هفت کیلومتری شمال شهرستان اسدآباد واقع شده، دارای رودخانه‌ای بسیار زیبا و دیدنی است که از چهل چشمه سرچشمه می‌گیرد و دارای باغ‌های میوه و تاکستان‌های انگور است.

خانه‌های این روستا که ییلاق‌های بسیار با صفایی دارد به روی هم ساخته شده، طوری که پشت بام یک خانه حیاط خانه دیگر است و این زیبایی روستا را دو چندان کرده است و به سبب همین ساختار پلکانی این روستا به عنوان “ماسوله غرب کشور” مشهور شده است.

اگر به استان همدان سفر کردید، از این روستای زیبا و خوش آب و هوا نیز دیدن کنید.

۱۷٫ کلیسای گریگوری استفان همدان

کلیسای گریگوری استفان همدان، یکی از دیدنی‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌ای این شهر است که در محله قدیمی ارامنه و در قسمت شرقی تپه هگمتانه قرار دارد. این کلیسای تاریخی در زمان شاه سلیمان صفوی و به دست جمعی از ارامنه اصفهان، مهاجران و تجار ارمنی روسیه ساکن در همدان بنا شده. است.

داخل کلیسای گریگوری چهار ستون مدور وجود دارد که با قوس‌های جناغی به یکدیگر متصل شدند و منظره‌ای دل‌انگیز و بر گرفته از هنر مینیمال پدید آوردند.

اطراف محراب اصلی کلیسا با گچ یک دست سفید پوشیده شده است. نمای خارجی کلیسا با آجر پوشانده شده و در نمای بیرونی نیز خشت به کار رفته است.

بازدید از کلیسای گریگوری استفان تجربه‌ای متفاوت و منحصر به فرد است که می‌توانید آن را امتحان کنید.

۱۸٫ آب گرم رزن، درمانی برای بیماری‌های پوستی

برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید با سفر خود استان همدان همه‌ چیزهایی که حتی فکرش را هم نمی‌کنید در این استان خواهید دید!‌

چشمه‌ی آب گرم رزن از همین جاذبه‌های گردشگری است که در استان کوهستانی همدان مقصدی مهم برای گردشگران است. در شهرستان رزن چشمه‌های زیادی وجود دارد که یکی از این چشمه‌ها چشمه‌ی آب گرم قِینَرجه است.

این چشمه به‌خاطر املاحی که دارد برای بیماران پوستی دارای خواص درمانی است و پوست را نرم و لطیف می‌کند. همچنین از این آب در درمان بیماری‌هایی مثل پا درد و رماتیسم هم استفاده شده است.

 

۱۹٫ امامزاده کوه(محسن)، قطب گردشگری-مذهبی همدان

امامزاده محسن(ع) از امامزادگان واجب‌التکریم و یادگار دو امام معصوم امام مجتبی و امام سجاد (ع) است که در مدخل حرم نیز چند تن از صحابه پیامبر گرامی اسلام(ص) مدفون هستند.

این امامزاده همچون نگینی درخشان در شهر همدان می‌درخشد و به دلیل قرار گرفتن در انتهای دره سرسبز و منطقه بکر برفین به عنوان قطب فرهنگی و گردشگری مذهبی استان همدان شناخته شده و در تمام فصول سال زائران و گردشگران بسیاری را به سمت خود فرا می‌خواند.

دره امامزاده کوه که آن را با نام دره ماوشان رود نیز می‌شناسند، یکی از دره‌های زیبایی است که در کوهستان الوند قرار دارد.

دره امامزاده کوه در ۵ کیلومتری شهر همدان و شمال‌غرب الوند، درست در امتداد شرقی-غربی این کوه قرار دارد. طول این دره ۱۲ کیلومتر است و عرض آن در برخی مناطق به ۳ کیلومتر نیز می‌رسد. شهر مریانج همدان، دروازه ورودی این دره است.

سیر این منطقه نیز شهرت جهانی دارد! از طرفی منطقه جغرافیایی این بقعه متبرکه به لحاظ دارا بودن آب و هوای مطبوع و دره‌های مصفا، علاوه بر جذابیت زیارتی از جنبه سیاحتی و تفریجگاهی نیز برخوردار است.

 

۲۰٫ تپه عباس آباد همدان، مجموعه ای تفریحی-توریستی

مجموعه تفریحی توریستی تپه عباس آباد در محدوده شهری و در جنوب غربی همدان قرار گرفته است.

این منطقه خوش آب و هوا به خاطر اینکه به بالاترین نقطه شهر می‌رود به بام همدان نیز معروف شده است و منطقه‌ای که در آن وجود دارد دارای استخر و دریاچه بوده و در دیگر قسمت‌های عباس آباد پله‌هایی است که به بالای یک منطقه توریستی می‌رود و در آنجا کل شهر همدان زیر پای شماست و منظره ای دیدنی را تجربه خواهید کرد.

در این مکان دیدن منظره شهر همدان در شب که حول میدان امام خمینی با پلانی دایره‌ای شکل گسترش یافته است، از بالای این تپه بسیار دیدنی خواهد بود.

در گذشته تپه عباس آباد را به نام تپه نقاره خانه می‌شناختند، به این دلیل که اگر حاکمی جدید منصوب می‌شد با نواختن ساز و طبل این خبر بزرگ را از آنجا برای مردم شهر اعلام می‌کردند.

در این مجموعه امکانات تفریحی، رفاهی و اقامتی بسیار مناسبی فراهم شده است. در بالای تپه عباس آباد استخری بزرگ ساخته‌اند که رستورانی در میان آن جای دارد و اگر به دنبال متفاوت‌ترین‌ها هستید، اینجا انتخاب مناسبی خواهد بود.

بر بلندای تپه عباس آباد بایستید و از دیدن مناظر اطراف لذت ببرید، شهر همدان از یک سو و باغ‌های عباس آباد از سوی دیگر در زیر پای شماست!

به گزارش عصرهمدان؛ گوشه به گوشه استان همدان به لحاظ قرارگیری در منطقه‌ای منحصر به فرد از لحاظ جغرافیایی، طبیعی و بوم فرهنگی، پر است از اماکن تاریخی، فرهنگی، طبیعی، گردشگری و توریستی که قطعا در یک گزارش نمی‌توان به همه آن‌ها یکجا پرداخت.

از دیگر جاذبه های گردشگری در استان همدان می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

  • مجسمهٔ شیرسنگی همدان
  • برج قربان همدان
  • آرامگاه استر و مردخای در همدان
  • سد اکباتان
  • پیست اسکی تاریک دره
  • پارک سیفیه ملایر
  • ارگ باستانی نوشیجان
  • شهر زیر زمینی سامن
  • حمام حاج آقا تراب نهاوند
  • حمام تاریخی قلعه همدان
  • سراب ملوسان نهاوند
  • آرامگاه پیامبر بنی اسراییل حیقوق نبی در تویسرکان
  • کاروانسرای فرسفج
  • غار سوباشی کبودرآهنگ
  • قلعهٔ باشقورتاران کبودرآهنگ
  • کوهستان بوقاطی رزن
  • قلعهٔ طوراقیه
  • آرامگاه شیخ محمد بهاری در بهار
  • معبد لائودیسه نهاوند
  • درهٔ مرادبیگ همدان
  • سراب فارسبان نهاوند
  • تپه قزل ملادستجرد بهار
  • بازار سنتی همدان
  • چشمه فرشه همدان
  • امامزاده اظهر درگزین
  • تپه باستانی گونسپان تویسرکان
  • رشته کوه و دامنه‌های زیبای گرین نهاوند
  • موزه و خانه لطفعلیان ملایر
  • تالاب پیرسلمان اسدآباد
  • کتیبه آقاجانبلاغی اسدآباد
  • درخت گردوی ۷۰۰ساله ترخین آباد
  • روستای سیلوار همدان
  • رصدخانه ابن صلاح همدانی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=179762
  • دیدگاه‌ها برای آشنایی با برخی از اماکن گردشگری استان همدان/ از طبیعتی بکر تا سفر به اعماق تاریخ، همه در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.