• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
0

گره کور سرمایه‌گذار بر پروژه میدان میوه و تره‌بار همدان/ قرارداد منعقد شده فوق‌العاده ضعیف و به ضرر شهرداری است

  • کد خبر : 41113
  • 15 دی 1398 - 8:31
گره کور سرمایه‌گذار بر پروژه میدان میوه و تره‌بار همدان/ قرارداد منعقد شده فوق‌العاده ضعیف و به ضرر شهرداری است

با وجود گذشتن چند سال از انعقاد قرارداد پروژه میدان میوه و تره‌بار همدان، هنوز این پروژه به سرانجام نرسیده و بهره‌برادری آن طولانی‌تر از جدول زمان‌بندی شده به گونه‌ای که حتی برخی اعضای شورای شهر نیز در این خصوص ابراز نگرانی کرده‌اند و این پروژه اکنون علاوه بر مشکلات قراردادی، مشکلاتی نیز از سوی […]

با وجود گذشتن چند سال از انعقاد قرارداد پروژه میدان میوه و تره‌بار همدان، هنوز این پروژه به سرانجام نرسیده و بهره‌برادری آن طولانی‌تر از جدول زمان‌بندی شده به گونه‌ای که حتی برخی اعضای شورای شهر نیز در این خصوص ابراز نگرانی کرده‌اند و این پروژه اکنون علاوه بر مشکلات قراردادی، مشکلاتی نیز از سوی سرمایه‌گذار دارد که به همین دلیل موضوع این پروژه بارها در صحن شورا مطرح شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان؛ پروژه میدان میوه و تره‌بار همدان از جمله پروژه‌های بزرگی است که گویا قرار نیست به سرانجام برسد و بهره‌برادری آن طولانی‌تر از جدول زمان‌بندی شده به گونه‌ای که حتی برخی اعضای شورای شهر نیز در این خصوص ابراز نگرانی کرده‌اند؛ با توجه به اهمیت این پروژه مسئولان زمانی مانور بسیاری بر آن داشتند اما اکنون علاوه بر مشکلات قراردادی، مشکلاتی نیز از سوی سرمایه‌گذار دارد که به همین دلیل موضوع این پروژه بارها در صحن شورا مطرح شده است.

مقرر بود پروژه در دو فاز به بهره‌برادری برسد که متأسفانه این امر محقق نشده و میدان میوه و تره‌بار لنگ اقدامات سرمایه‌گذار است؛ با نگاهی به مصاحبه‌های مسئولان شهری طی سال‌های گذشته در این خصوص، اظهارات متفاوتی را می‌بینیم که گویای سردرگمی در این پروژه است.

چندی پیش کامران گردان در جایگاه نائب رئیسی شورای شهر همدان در خصوص پروژه میدان میوه و تره‌بار جدید اینگونه اظهار نظر کرد که شهرداری بیخیال پروژه میدان میوه و تره‌بار جدید شده است و باید رفع موانع و تکمیل پروژه مورد توجه قرار گیرد.

اما اظهارات سیدمصطفی رسولی شهردار وقت همدان در زمان آغاز اجرای پروژه حاکی از هزینه پیش‌بینی شده ۱۷۵ میلیارد تومانی برای اجرای بود که از این میزان ۱۲۵ میلیارد تومان سهم سرمایه‌گذار و مابقی سهم شهرداری تعریف شده بود تا این پروژه در زمینی با زیربنای ۹۳ هزار مترمربع در بازه زمانی ۴۲ ماهه به بهره‌برادری برسد.

طبق اظهارات رسولی نقشه طراحی شده شامل ۱۷۰ غرفه یک ماشینه تا چهار ماشینه با دو سردخانه هر یک به مساحت ۳ هزار و ۶۰۰ و ۶۰۰ مترمربع بود؛ البته مقرر شده بود در این پروژه، صنایع تبدیلی با ۲ هزار و ۵۰۰ متر زیربنا، سایت اداری، پمپ بنزین، مسجد، خدمات رفاهی و غرفه‌های ویژه دستفروشان در کنار سایت اصلی در نظر گرفته شود.

شهردار همدان همچنین در مصاحبه‌ای از بهره‌برادری فاز اول میدان میوه و تره‌بار مرکزی همدان تا نیمه سال ۹۷ خبر داده بود که با وجود پشت سر گذاشتن سال ۹۷ همچنان شهروندان همدانی منتظر بهره‌برادری از فاز اول این پروژه هستند.

علی رحیمی‌فر رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر نیز در گفتگویی از پیشرفت پروژه میدان میوه و تره‌بار همدان ابراز نگرانی کرده بود.

اما به منظور آگاهی از وضعیت کنونی پروژه نایب رئیس شورای شهر همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان در این خصوص اظهار کرد: چند سال پیش قرارداد سرمایه‌گذاری در یک شرکت متشکل از دو و یا سه شرکت دیگر برای این پروژه منعقد شد.

قرارداد میدان میوه‌ و تره‌بار کاملاًًً یک طرفه بوده است

حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه قراداد منعقد شده با شهرداری فوق‌العاده ضعیف و به ضرر شهرداری است، گفت: اینکه مسببان عقد این قرارداد چه کسانی بودند و به چه شکلی اتفاق افتاده، بماند.

وی با تأکید بر اینکه شرکت طرف قراداد نیز افراد ذی نفوذ کشوری هستند، بیان کرد: این امر جای تحقیق دارد که آیا از نفوذ خود استفاده کرده‌اند یا نه اما وضع موجود نشان دهنده این است که قرارداد کاملاًًً یک طرفه بوده است.

نایب رئیس شورای شهر همدان افزود: انعقاد این قرارداد به ضرر شهرداری بوده است و با این اوصاف کار هم در این پروژه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه یک زمین ۵۰ هکتاری در این پروژه در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده‌ایم، تصریح کرد: سهم پروانه‌های صادره و میزان آن مشخص نیست و قیمت‌ها کارشناسی نشده است.

صرفاً یک قرارداد در پروژه میدان میوه و تره‌بار منعقد شده است

بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه در پروژه میدان میوه و تره‌بار صرفاً یک قرارداد منعقد شده است، ادامه داد: در این قرارداد مشخص شده ۷۵ درصد سهم سرمایه‌گذار و ۲۵ درصد سهم شهرداری، بدون اینکه فکر کنند این سهم بر چه منطق و اساسی بسته شده است.

وی با بیان اینکه موارد عنوان شده، ابهاماتی است و ما هم که در شورا هستیم هنوز این مسائل را نفهمیده‌ایم، خاطرنشان کرد: چند ماه پیش سرمایه‌گذار بهانه‌های مختلفی از جمله عدم اطمینان از فروش غرفه‌ها داشت اما اینها ریسک سرمایه‌گذاری است.

نایب رئیس شورای شهر همدان یادآور شد: همین بهانه سرمایه‌گذار باعث شد چندین بار به شورا رفت و آمد کردند و در شورا نیز تعدادی از دوستان کمک کردند که آئین‌نامه پیش‌فروش غرفه‌ها به منظور سهولت در امر سرمایه‌گذار تصویب شود.

وی با تأکید بر اینکه آئین نامه پیش فروش غرفه‌ها به منظور کمک و اجرای پروژه تصویب شد، اظهار کرد: با تصویب این آئین‌نامه در نظر داشتیم اجرای پروژه سریع‌تر پیش برود اما گویا هر چه جلوتر می‌رویم با وجود دادن امتیاز به سرمایه‌گذار، این سرمایه‌گذار اقدامی نمی‌کند؛ مگر ساختن چند غرفه چقدر زمان می‌برد؟

تأخیر در اجرای پروژه‌، ظلم در حق شهروندان است

بادامی‌نجات تأخیر در اجرای پروژه‌، ظلم در حق شهروندان است، گفت: کاری که تاکنون در این پروژه انجام شده نیز از سوی پیمانکاران خوش‌نام همدانی بوده و این موضوع جای سئوال و تعجب است.

وی با تأکید بر اینکه از سرمایه‌گذار حمایت می‌کنیم که منافع آن به شهرداری برسد، بیان کرد: این درست نیست که زمین، پروانه و حمایت به سرمایه‌گذار بدهیم اما کاری انجام نشود.

نایب رئیس شورای شهر همدان افزود: از نظر بنده شاید مکان اجرای این پروژه نیز درست جایابی نشده و فاقد تأسیسات و راه دسترسی بوده است.

میدان میوه و تره‌بار کنونی دیگر پاسخگوی شهر نیست

وی با تأکید بر اینکه میدان میوه و تره‌بار کنونی دیگر پاسخگوی شهر نیست، تصریح کرد: میوه‌فروش‌ها برای تهیه بار مورد نیاز خود مجبور هستند ساعت‌ها در نوبت بمانند و اجرای این پروژه به منظور رفع مشکلات شهروندان بوده است.

بادامی‌نجات در پاسخ به این سئوال که آیا این پروژه پیوست مطالعاتی نداشته است، گفت: ما در این پروژه پیوست مطالعاتی، مطالعات جانمایی، ارزیابی اقتصادی و بحث‌های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی را ندیدیم.

وی در پایان با بیان اینکه از ابتدا با دستورالعمل پیش فروش غرفه‌ها مخالف بودم و مخالفت خود را نیز اعلام کردم، خاطرنشان کرد: معتقد بودم صلاح نیست با این کار پول مردم را بگیریم و به دست افرادی که نمی‌شناسیم بسپاریم و با توجهه به نگرانی در خصوص ساخت پروژه به طرح پیش‌فروش غرفه‌ها رأی منفی دادم.

انتهای پیام/ذ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=41113
  • دیدگاه‌ها برای گره کور سرمایه‌گذار بر پروژه میدان میوه و تره‌بار همدان/ قرارداد منعقد شده فوق‌العاده ضعیف و به ضرر شهرداری است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.