• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4

کودتای نافرجام آمریکایی در پایگاه شهید نوژه همدان

  • کد خبر : 157807
  • 18 تیر 1401 - 10:14
کودتای نافرجام آمریکایی در پایگاه شهید نوژه همدان

کودتای نافرجام نقاب توسط آمریکا و به رهبری شاپور بختیار آخرین نخست وزیر رژیم منفور پهلوی در پایگاه شکاری نوژه همدان با هدف حمله هواپیماهای شکاری به مکان های مهم کشور طراحی شد. پایگاه سوم شکاری همدان به دلیل نزدیکی به تهران، خارج از شهر بودن و آشنایی پرسنل به منطقه برای این عملیات انتخاب […]

کودتای نافرجام نقاب توسط آمریکا و به رهبری شاپور بختیار آخرین نخست وزیر رژیم منفور پهلوی در پایگاه شکاری نوژه همدان با هدف حمله هواپیماهای شکاری به مکان های مهم کشور طراحی شد. پایگاه سوم شکاری همدان به دلیل نزدیکی به تهران، خارج از شهر بودن و آشنایی پرسنل به منطقه برای این عملیات انتخاب شد.

به گرارش عصرهمدان؛ پس از پیروزی نخستین نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در کشور، دشمنان قسم خورده ایران همچون آمریکا، انگلیس و.. همواره در صدد ضربه زدن به پیکره نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند.

کودتای نافرجام نقاب توسط آمریکا و به رهبری شاپور بختیار آخرین نخست وزیر رژیم منفور پهلوی در پایگاه شکاری نوژه همدان با هدف حمله هواپیماهای شکاری به مکان های مهم کشور طراحی گردید.

کودتای نقاب در تاریخ ۱۸ تیرماه ۱۳۵۹ با فرماندهی سپهبد سعید مهدیون فرمانده وقت نیروی هوایی ایران و با هدف قرار دادن و بمباران بیت امام (ره)، دفتر نخست وزیری، ستادهای مرکزی سپاه پاسداران و کمیته های انقلاب شکل گرفت.

پایگاه سوم شکاری نوژه به دلیل نزدیکی به تهران، خارج از شهر همدان بودن و آشنایی پرسنل به منطقه برای این عملیات انتخاب شد.

برای تصرف این پایگاه ۱۲ تیم از قبیل تکاوران نیروی ویژه هوابرد، تعدادی افراد فریب خورده ایل بختیاری و چندین نفر راهنما از داخل پایگاه به فرماندهی سرگرد کوروش آذرتاش وارد عمل شدند.

این عملیات با طرح پوششی با نام “دستور عملیاتی البرز” برای حمله احتمالی عراق به ایران بود که جزئی از امور عملیاتی پایگاه نوژه بود صورت گرفت.

لو رفتن کودتای نقاب

سه روز مانده به موعد کودتا یکی از خلبانانی که برای همکاری انتخاب شده بود در دیدار با سروان حمید نعمتی ملاقات میکند و پس از شنیدن صحبت های نعمتی در حالی که مشوش و نگران جان امام و مردم بی دفاع بوده است موضوع را به اطلاع حضرت آیت ا. خامنه ای می رساند.

حضرت آیت الله خامنه ای موضوع را با مقامات سپاه در میان می گذارد و بعد از بررسی اطلاعات، نقشه حمله به پایگاه نوژه و پارک لاله که محل تجمع ۴۰ تن از خلبانان کودتا بود، طراحی شد و عملیات خنثی سازی کودتا با حضور نیرو‌های سپاه پاسداران و عده‌ای از کارکنان ارتش آغاز شد و بدین ترتیب پس از محاصره پایگاه نوژه، نیرو‌ها وارد عمل شدند و همه افراد مظنون را دستگیر کردند.

امام خمینی پس از خنثی‌سازی کودتا طی سخنرانی خود در ۲۰ تیرماه سال ۱۳۵۹ در حسینیه جماران در جمع روحانیون و ائمه جماعات تهران درباره کودتای نقاب فرمودند: «توطئه‌ای که معلوم است چنانچه موفق به کشفش هم نشده بودیم و قیام هم کرده بودند مردم آن را خفه می‌کردند، این احمق‌ها نفهمیدند … این‌ها یک حماقتی است … این‌ها نمی‌فهمند که اگر چنانچه فرضا هم شما از پایگاه همدان پا شده بودید و آمده بودید، فرض کنید چند تا جا هم کوبیده بودید، شما بالاخره باید زمین هم بیایید، یا همان آسمان می‌مانید، ما از این امور نمی‌ترسیم.»

حضرت امام سه روز بعد در سخنرانی شان در جمع اعضاى جامعه اسلامى بانوان شمیران‌ با اشاره به این کودتای نافرجام فرمودند: «این اشخاصى که خیال کردند که یک کودتایى بکنیم و یک چند نفر را بکشیم و یک مثلاً جاهایى را بکوبیم این‌ها خیال مى‌ کنند که یک جاست مرکز، یک محله است مرکز یا چند محله است مرکز. اگر فرض کنیم آن محل، آن محل کوبیده بشود همان طور که در کودتاهاى دیگر وقتى آن رأس را مى ‌کوبیدند دیگر، دیگران کم کار داشتند یا کار نداشتند حالا هم این طورى است. حالا همه خانه‌‌ها مرکز است، همه افراد ملت ما سپاه اسلام هستند. مسئله، مسئله عقیدتى است نه مسئله مادى.»

انتهای پیام/ ط

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=157807
  • دیدگاه‌ها برای کودتای نافرجام آمریکایی در پایگاه شهید نوژه همدان بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.