• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

کمک به معیشت مردم یا کمک به کسری بودجه؟!/چرا دولت به جای مذاکرات بی فرجام به دنبال پیمان های دوجانبه پولی نمی رود؟

  • کد خبر : 110556
  • 02 اردیبهشت 1400 - 8:38
کمک به معیشت مردم یا کمک به کسری بودجه؟!/چرا دولت به جای مذاکرات بی فرجام به دنبال پیمان های دوجانبه پولی نمی رود؟

جریمه‌ای که دولت بابت گران‌فروشی دریافت می‌کند، قسمتی از کسری بودجه دولت‌ها را جبران می‌کند و به هیچ وجه کمکی برای معیشت مردم نخواهد بود. بنابراین اجرای اعمال حکم کم‌فروشی ایرادی ندارد، به‌شرط آنکه ابتدا سرچشمه‌های تورم را بخشکانیم. به گزارش عصر همدان، وقتی اجناس به‌یک‌باره گران می‌شوند، خبر پرتکرار تلویزیون هم می‌شود جریمه گران‌فروشان؛ […]

جریمه‌ای که دولت بابت گران‌فروشی دریافت می‌کند، قسمتی از کسری بودجه دولت‌ها را جبران می‌کند و به هیچ وجه کمکی برای معیشت مردم نخواهد بود. بنابراین اجرای اعمال حکم کم‌فروشی ایرادی ندارد، به‌شرط آنکه ابتدا سرچشمه‌های تورم را بخشکانیم.

به گزارش عصر همدان، وقتی اجناس به‌یک‌باره گران می‌شوند، خبر پرتکرار تلویزیون هم می‌شود جریمه گران‌فروشان؛ هر بار هم گفته می‌شود جای نهادهای نظارتی خالی است و مردم هم خواهان برخورد با گران‌فروشان هستند، مسئولین وعده برخورد با گران‌فروشان را با جریمه می‌دهند.

اما هر بار از خود می‌پرسیم خب که چه؟ مغازه‌دار یا تولیدکننده‌ای به جرم گران‌فروشی جریمه می‌شود، جریمه دادن به دولت یا همان نهادهای نظارتی چه دردی از مردم درمان می‌کند؟ کدام بخش از ضررهای مالی مردم جبران می‌شود؟

پولی که به‌حساب خزانه واریز می‌شود و صدالبته باید برای مردم هزینه شود که همه می‌دانیم این پول‌ها می‌رود تا قسمتی از کسری بودجه دولت‌ها را جبران کند و نه کمکی باشد برای معیشت مردم.

شاید گفته شود این جریمه‌ها حکم بازدارندگی دارند که دیده‌ایم ندارند و همه خوب می‌دانیم گران‌فروشانی که جریمه می‌دهند، با هزاران ترفند مبلغ آن جریمه را هم از جیب مردم پرداخت می‌کنند.

و متأسفانه هیچ راه‌کاری برای جبران خسارت مردم زیان‌دیده به شکل عمومی در قانون تعبیه نشده است، مگر اینکه هر شهروندی به‌شخصه برای هر کالای گرانی که خریداری می‌کند، شکایت‌نامه تنظیم کند و راه پرپیچ‌وخم دادگاه را در پیش بگیرد و چند برابر نرخ گران خریده را صرف کند تا به مبلغ موردنظر برسد یا نرسد.

حال سؤالمان از مسئولین این است که جریمه گران‌فروشان و متخلفان چگونه ضررهای مارا جبران می‌کند؟ آیا این جریمه کردن‌ها جزیی از سیاست‌های درآمدزایی دولت‌ها نیست؟

دراین‌باره عبدالمجید شیخی، یک اقتصاددان به خبرنگار عصر همدان، اظهار کرد: بهشت سزای نیکوکاران و جهنم هم برای آنانی است که جرم می‌کنند را خداوند تعیین کرده، این کار شرط لازم برای جلوگیری از تخلف است اما مهم آن است که با ایجاد بسترهای ثبات ارزش پول و عمل به تثبیت قیمت‌ها مانع انجام کار خلاف و غیرقانونی افراد شویم.

وی با تأکید بر اینکه اگر به شیوه آبخیزداری و با روش‌های کشت گیاهان تثبیت‌کننده خاک و آب، بندهای گابیونی، سدهای کوچک، متوسط و نیمه متوسط در بالادست و در سرچشمه‌ها مانع ایجاد می‌شد تا جلوی طغیان آب در پایین‌دست گرفته شود، هیچ‌وقت در پایین‌دست سیل نمی‌آمد، افزود: گران‌فروشی هم همین حکم را دارد اگر از بالادست جلوی آن را بگیریم، گرانی و گران‌فروشی اتفاق نمی‌افتد ولی اگر از آن پایین‌دست مچ مجرمین را بگیریم مشکل به این راحتی حل نمی‌شود، باید جلوی پرونده‌سازی جرم‌گرفته شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به قرآن کریم که سخن از برقراری عدالت، برچیدن تبعیض، تکافل، تأمین و توازن اجتماعی می‌کند، گفت: ما دستورات قرآن را عمل نمی‌کنیم، بعد مانند ایام عید دولت مردم را به استقبال کرونا(مرگ) می‌فرستد و پس از گرفتار کردن مردم آن‌وقت می‌خواهد جلوگیری کند.( نوشدارو بعد از مرگ سهراب!) حال نتیجه سوء مدیریت همین افتادن کل کشور در دامن قرمز و نارنجی است.

وی تصریح کرد: در طی ۱۵ روز فروردین که مردم کاروکاسبی خود را تعطیل می‌کنند و چطور می‌شود که دولت جلوی سفر را نمی‌گیرد الآن که همه از سفر برگشتند می‌گوید که ضوابط کرونا را رعایت کنید. باید گفت که خود دولت غلط کرده و این بلا را سر مردم آورده است و تاوان را باید آنان بدهند.

شیخی با بیان اینکه این گرانی هم ناشی از عملکرد و سؤمدیریت دولت در اقتصاد است، افزود: دولت گرانی را به وجود آورده و می‌خواهد سدی در آن پایین‌دست بزند و آن پایین‌دست هرکسی گران‌فروشی می‌کند جلوی آن را بگیرد.

وی خطاب به دولت تدبیر و امید، گفت: مسئولان دولتی پاسخ دهند چرا نرخ ارز را تغییر دادید؟ ۱۸ میلیارد ارز ۴۲۰۰ را به خورد کدام رانت‌خواران وابسته خود دادید؟ باید توضیح دهید.

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: ما به التفاوت آن در جیب چه کسانی رفت؟ برادر رئیس‌جمهور، برادر معاون اول، و یا کدام هم باند و هم‌حزب و زالوصفتان دلال خود…؟

وی گفت: آقای دولت رئیس بانک مرکزی ۴۰ سال پیش اعلام کرد من‌بعد ریال ارتباطش با دلار قطع می‌شود پس چرا ارتباط بین آن‌ها قطع نشده است هنوز کشور را وام‌دار و مرهون دلار و یورو نگه‌داشته‌ای!؟

دلار با ما بازی می‌کند! دلار و یورو بر اقتصاد ما سلطه دارند با مذاکره بی فرجام چه گلی می‌خواهی به سر مردم بزنی؟ تا کی باید خسارت بدهیم؟

شیخی خطاب به دولت چند سؤال را مطرح کرد که چرا دولت دنبال معاملات کالا در مقابل طلا یا قراردادهای پولی دوجانبه و چندجانبه نمی‌رود؟ چرا پیمان‌های منطقه‌ای را میدان نمی‌دهد؟

وی بابیان اینکه ایران دبیرخانه مرکزی اتحادیه پایاپای اقتصادی آسیا است، خطاب به رئیس بانک مرکزی گفت: این دبیرخانه در اختیار شماست چرا امثال این پیمان‌ها را فعال نمی‌کنید ؟ چرا دنبال پیمان اکو نمی‌روید؟ چرا دنبال پیمان دوجانبه پولی با ترکیه و دیگر شرکای تجاری نرفتید؟ چرا سند با چین را ۸ سال پیش‌امضا نکردید؟ چرا خائنانه دوباره اقتصاد و معیشت مردم را با فرسایش مذاکرات(و نه مذاکرات فرسایشی) گرفتار می‌کنید. هنوز نفهمیدید که کلاه گشادی سرتان قبلاً” گذاشتند؟

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: چرا جلوی قاچاق را نمی‌گیرید ؟ چرا مناطق آزاد را مانند قیف با دهنه گشاد به بیرون بازکرده‌اید و یواشکی کالای قاچاق را چمدانی وارد کشور می‌کنید؟ چرا در این ۸ سال به تولید توجهی نکردید و نمی‌کنید؟ چرا بایستی رئیس قوه قضائیه در این دو سال نزدیک به دو هزار کارخانه که توسط شما تعطیل‌شده را احیاء کند؟ چرا حدود بیش از ۵ هزار کارگاه و کارخانه زیر ظرفیت کار می‌کند؟ چرا کسب‌وکار کساد شده ؟ چرا ما رتبه ۱۲۷ کسب‌وکار را در شاخص بانک جهانی داریم؟

وی به کارت زرد وزیر اقتصاد از مجلس هم اشاره‌ای کرد و گفت: این‌ها از عدم توجه دولت به اقتصاد است و دولت اقتصاد را رها کرده و دنبال وابسته کردن آن به آمریکا و کشورهای اروپایی بوده است.همچنان تا دم مرگ خود و باند افساد طلبش اقتصاد را می‌خواهد شرطی نگه دارد.مصداق درجا زدن و عقب‌گرد کردن خودرو،. همچنان مردم را سردرگم نگه‌داشته و از خدا و مردم حیا نمی‌کند.

شیخی بابیان اینکه دولت تدبیر با دروغ‌گویی بر سرکار آمد با دروغ‌گویی هم به‌صورت زیرآبی با آمریکا مذاکره می‌کنند و مذاکرات فرسایشی راه انداخته و می‌خواهند آبروی ریخته شده خود را با دروغی دیگر برگردانند.، افزود: دولت افسار شتر اقتصاد را به دم خر اروپا و آمریکا بسته و اقتصاد کشور را ضایع کرده است.

وی با اشاره به اینکه در قرآن می‌فرماید که متجاوزین به عنف را شلاق بزنید، گفت: دستور قرآن را درباره کم‌فروشی که روی دیگر گران‌فروشی است، ویل للمطففین!) را اجرا کنیم، اشکالی ندارد، به‌شرط آنکه سرچشمه‌های تورم را اول باید بخشکانیم.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: ساختار لازم را برای عدم وقوع تورم ایجاد کنیم آن‌وقت فضای مناسبی و ثبات اقتصادی ایجاد شد و نرخ تورم یک‌درصدی شد، بعد گران‌فروشان را جریمه کنیم حتی شلاق هم بزنیم. سنت خدا هم همین است.

وی بابیان اینکه به‌شرط آنکه این جریمه کردن بهانه‌ای برای جبران هزینه‌های استقراض کنونی دولت نباشد تا بازهم از جان مردم بستاند و برادرد و مانند پیامک تبریک عید خرج خود کند.! بلکه خرج تأمین و حمایت از تولید کند، این مبالغ باید صرف خرید تضمینی گندم، جو و دیگر محصولات اساسی شود، افزود: نه اینکه هزینه تشریفاتی آقای روحانی شود که حدود ۱۰ میلیارد تومان خرج می‌کند در اول فروردین یک پیام تبریک بی‌ارزش برای مردم می‌فرستد.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=110556
  • دیدگاه‌ها برای کمک به معیشت مردم یا کمک به کسری بودجه؟!/چرا دولت به جای مذاکرات بی فرجام به دنبال پیمان های دوجانبه پولی نمی رود؟ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.