• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

کتاب «در روشنای دانش» به چاپ رسید/گذری بر احوال و آثار استاد علیرضا ذکاوتی‌قراگزلو+ فیلم

  • کد خبر : 90675
  • 11 آبان 1399 - 11:27
کتاب «در روشنای دانش» به چاپ رسید/گذری بر احوال و آثار استاد علیرضا ذکاوتی‌قراگزلو+ فیلم

کتاب «در روشنای دانش» بیست و یکمین اثر مکتوب دانش نامه استان همدان، با موضوع زندگی نامه، آثار و احوال استاد علیرضا ذکاوتی قراگزلو، فرهیخته همدانی به چاپ رسید. به گزارش عصر همدان، معاون فرهنگی حوزه هنری استان همدان با اشاره به شخصیت ممتاز و چندوجهی استاد ذکاوتی، وی را از سرمایه های ارزشمند استان […]

کتاب «در روشنای دانش» بیست و یکمین اثر مکتوب دانش نامه استان همدان، با موضوع زندگی نامه، آثار و احوال استاد علیرضا ذکاوتی قراگزلو، فرهیخته همدانی به چاپ رسید.

به گزارش عصر همدان، معاون فرهنگی حوزه هنری استان همدان با اشاره به شخصیت ممتاز و چندوجهی استاد ذکاوتی، وی را از سرمایه های ارزشمند استان دانست و گفت: نگاه انتقادی استاد، برجستگی خاصی به آثار و آرای وی بخشیده؛ از جمله نقد استاد بر اشعار حافظ و آرای نویسندگان و اندیشمندان بزرگ که به دور از تعصب مطرح شده است. حیطه‌ های کمتر شناخته‌شده نظیر آنچه دربارۀ نُقطَویان و حروفیه گفته‌، از علاقه‌مندی‌های استاد است که در این کتاب نیز بدان پرداخته‌ شده.

تیمور آقامحمدی با اشاره به حافظه قدرتمند استاد ذکاوتی در یادآوری خاطرات، تبیین نظرات و آرا گفت: کتاب «در روشنای دانش» در چهار فصل تنظیم شده است؛ بخش اول «زیست‌نامه» که به زندگی، تحصیل و شرح احوال خاندان استاد ذکاوتی اختصاص دارد؛ بخش دوم «آثار» که به معرفی تألیف و ترجمه‌های ارزشمند استاد اختصاص یافته و نکات ارزنده‌ای را دربارۀ انگیزۀ تألیف یا ترجمه و محتوای آثار در بر دارد. بخش سوم «دیدگاه‌ها و نکته ‌ها» که در پنج بخش شامل: مباحث قرآنی، حدیثی، فرق و مذاهب و اندیشه‌ورزان، مباحث فقهی و ادبی و تاریخی- اجتماعی و بالاخره کتاب و پژوهش تدوین شده است و در بخش چهارم «خاطرات استاد» از همدان قدیم و ایام انقلاب و مسائل دیگر را در بر می گیرد.

وی با اشاره به اینکه کتاب «در روشنای دانش» به سیره پیامبر اسلام (پیامبر رحمت و مهربانی) در ابعاد مختلف مانند احترام به والدین، گذشت حتی نسبت به دشمنان، احترام به ادیان دیگر در زمان حکومتشان، اخذ تصمیم های مشورتی و… پرداخته است افزود: در کتاب آمده است که فتوحات اسلام بعد از رحلت ایشان بوده است و از جنگ های پیامبر جداست. در زمان حضرت محمد(ص) سی و هفت جنگ به وقوع می پیوندد که سی غزوه آن دفاعی بوده و پیامبر مورد حمله قرار گرفته است.

آقامحمدی کتاب «در روشنای دانش» را تصویری واضح از استاد ذکاوتی، آثار و آرای ایشان با تنوع موضوعی بالا دانست و افزود: کتاب حاوی ضمائم ارزشمندی از جمله سخنرانی علیرضا ذکاوتی در جلسۀ بزرگداشت مرحوم آیت ا… آخوند ملاعلی است و همچنین کارنامۀ علمی و ادبی استاد به همراه فهرست آثار وی  نیز در این بخش درج شده است.

دبیر دانشنامه استان همدان، جواد محقق و علیرضا کمری را بازخوان های نهایی این اثر اعلام کرد و افزود: کتاب «در روشنای دانش» از مجموعه دانشنامه همدان، به همت حوزه هنری استان به چاپ رسیده است که مصاحبه ها و گردآوری مطالب را سعید پورعظیمی و ویراستاری اثر را مصطفی قهرمانی ارشد عهده دار بوده­ اند و محمد قنبری نیز موضوع بندی (تدوین دوباره و نهایی تمام کتاب بر اساس موضوعات) و نگارش پانویس ها را انجام داده است.

این کتاب در ۵۱۲ صفحه در قطع وزیری با جلد سخت و صحافی دوخت، چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام/د

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=90675
  • دیدگاه‌ها برای کتاب «در روشنای دانش» به چاپ رسید/گذری بر احوال و آثار استاد علیرضا ذکاوتی‌قراگزلو+ فیلم بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.