• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6

کاشت کلزا گامی در خودکفایی تولید روغن/ استان همدان مستعد کشت دانه‌های روغنی

  • کد خبر : 189736
  • 19 تیر 1402 - 9:02
کاشت کلزا گامی در خودکفایی تولید روغن/ استان همدان مستعد کشت دانه‌های روغنی
کشت دانه‌های روغنی با توجه به اهمیت تولید روغن کشور و کاهش واردات از اولویت‌های دولت در بخش کشاورزی است و برای تشویق کشاورزان نیازمند حمایت مسئولان در تأمین نهاده‌ها و خرید تضمینی است.
به گزارش عصر همدان، طبق گفته مسئولان بیش از ۸۰ درصد روغن موردنیاز کشور از طریق واردات انجام می‌شود و بخش کوچکی از این محصول از داخل کشور تأمین می‌شود که باعث خارج شدن ارز بسیار زیادی از کشور است. چند سالی است که کشت دانه‌های روغنی مانند سویا، آفتابگردان و کلزا جز سیاست‌های اصلی بخش کشاورزی کشور است تا هم از خروج ارز جلوگیری شود و هم نیاز روغن کشور تأمین شود.
با حمایت مسئولان از کشاورزان و عملی کردن وعده‌ها، کشاورزان به کشت این‌گونه دانه‌ها تشویق می‌شوند و هم تولید افزایش پیدا می‌کند و هم زمینه توسعه صنایع تبدیلی مانند کارخانه‌های روغن‌کشی فراهم می‌شود.
گیاه کلزا یکی از دانه‌های مهم روغنی است که با توجه کم آب‌بر بودن بسیار موردتوجه است و در کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی کشورمان سهم به سزایی دارد.
در استان همدان و شهرستان نهاوند چندین سال است که کاشت کلزا رواج پیداکرده است و هر وقت حمایت دولت مناسب بوده سطح زیر کشت این محصول افزایش‌یافته است.
خانم سیفی از کارشناسان جهاد کشاورزی نهاوند در خصوص مزایای کشت کلزا به خبرنگار ما می‌گوید: این محصول در تناوب زراعی با گندم و جو دیگر محصولات کشت می‌شود و بسیار کم آب بر است.
وی ادامه می‌دهد: بیش از ۸۰ درصد نیاز روغن کشور از طریق واردات انجام می‌شود که کشت کلزا می‌تواند این نیاز را کاهش دهد.
کلزا کم آب‌بر و سودآور/ وجود کارخانه روغن در نهاوند ظرفیتی کم‌نظیر
سیفی بیان می‌کند: کلزا دانه روغنی و محصولی استراتژیک و مهم برای کشاورزان است و حدود ۴۵ درصد از هر دانه، روغن به دست می‌آید و بسیار روغن ارزشمندی هم دارد.
وی می‌گوید: افزایش درآمد در واحد سطح و کنترل آفات و بیماری‌ها، بهتر شدن محصول سال آینده ازجمله فواید این کشت است.
امیری مدیر جهاد کشاورزی نهاوند در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص تولید کلزا در نهاوند گفت: امسال ۳۳۰ هکتار از اراضی شهرستان نهاوند به کشت گیاه کلزا اختصاص‌یافته است و میانگین تولید بین ۴ تا ۵ تن در هر هکتار است.
وی اظهار داشت: کلزا در پاییز کشت و در این روزها برداشت می‌شود و بسیار کم آب‌بر است و با توجه به بحران‌های آبی توصیه به کشت آن می‌شود چون با توجه به خرید تضمینی و قیمت مناسب سودآوری خوبی هم برای کشاورزان دارد.
امیری افزود: پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیش از ۱۶۰۰ تن دانه روغنی کلزا در نهاوند تولید شود و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال زراعی آینده بتوانیم این مقدار را افزایش دهیم.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: وجود کارخانه روغن نگین نهاوند ظرفیت و مزیت نسبی بسیار مناسبی برای استان همدان و شهرستان نهاوند است و همه محصول را از کشاورزان تحویل می‌گیرد.
وی اظهار داشت: این کارخانه روزانه بیش از ۲۵۰ تن روغن خوراکی و ۵۰۰ تن روغن تصفیه تولید می‌کند و در هرروز ظرفیت تخلیه بیش از ۷۰۰ تن دانه روغنی کلزا را دارد.
نهاوند دارای رتبه نخست تولید کلزا در استان / هدف‌گذاری کاشت ۶ هزار هکتار کلزا
بهراملو رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان هم در حاشیه بازدید از مزرعه نمونه تولید کلزا در نهاوند در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شهرستان نهاوند رتبه نخست تولید دانه روغنی کلزا در استان همدان را دارد و در این مزرعه نمونه حدود ۶ تن در هر هکتار کلزا برداشت می‌شود.
وی اظهار داشت: امسال در سطح استان بیش از ۱۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت کلزا اختصاص‌یافته است و بارش‌های نسبتاً خوب امسال باعث تولید محصول بیشتر شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: خوشبختانه وجود کارخانه روغن در نهاوند باعث شده که بلافاصله محصول کشاورزان تحویل داده شود و ازاین‌جهت مشکلی وجود ندارد.
وی در خصوص حمایت از کشاورزان کلزا کار گفت: کمک‌های بیمه‌ای، نهادی و کود و آموزشی داریم و در فکر توسعه این کشت هستیم به‌گونه‌ای که سال آینده در نهاوند سطح زیر کشت باید به بالای هزار هکتار برسد.
بهراملو اظهار داشت: با توجه به دغدغه کشاورزان در زمان برداشت محصول بیش از ۱۰۰ دستگاه کمباین برداشت کلزا در استان همدان فعال هستند که تا پایان تیر کار برداشت محصول را انجام می‌دهند.
به گفته وی استان همدان در سال جاری ۱۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت کلزا داشته است و سهم شهرستان نهاوند ۳۳۷ هکتار است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هدف‌گذاری برای استان ۶۰۰۰ هکتار و برای نهاوند ۱۵۰۰ هکتار است.
حمایت، خرید تضمینی و توزیع مناسب نهاده‌ها مهم‌ترین مطالبه کشاورزان از دولت
به گزارش عصر همدان، تولیدکنندگان و کشاورزان هم درخواست‌هایی از مسئولان دارند و از آن‌ها انتظار کمک دارند تا این کشت رونق یابد. کشاورزان انتظار دارند؛ دولت در خرید بذر اصلاح‌شده و پر محصول، توزیع نهاده‌ها، خرید باقیمت مناسب و تضمینی، تأمین سم و کود باقیمت مناسب به کشاورزان کمک کند.
همچنین با توجه به حساس بودن این گیاه در زمان برداشت محصول و اهمیت برداشت به‌موقع دانه کلزا برای جلوگیری از خسارت به کشاورزان نیاز است تا سازمان جهاد کشاورزی دستگاه‌های کمباین کلزا را به‌موقع در اختیار کشاورزان قرار دهد. محصول کلزا علاوه بر اینکه می‌تواند کشور را از واردات دانه‌های روغنی بی‌نیاز کند، باعث افزایش درآمد برای کشاورزان نیز می‌شود که توسعه آن می‌تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند که این مسئله باعث استقبال کشاورزان از این کشت می‌شود.
کشت کلزا با توجه به شرایط اقلیمی نهاوند به‌عنوان یک کشت کم آب‌بر می‌تواند به توسعه اقتصادی شهرستان کمک کند که امیدواریم با حمایت از این محصول مهم، سطح زیر کشت در آینده افزایش یابد و دغدغه‌های کشاورزان هم حل شود.
گزارش از مهدی سهرابی
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=189736
  • دیدگاه‌ها برای کاشت کلزا گامی در خودکفایی تولید روغن/ استان همدان مستعد کشت دانه‌های روغنی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.