• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

نمایش دینی و آیینی نیازمند توجه جدی مسئولان است

  • کد خبر : 81785
  • 10 شهریور 1399 - 9:48
نمایش دینی و آیینی نیازمند توجه جدی مسئولان است

نمایش رویدادها و اتفاقات تاریخی در بستر هنر تئاتر و نمایش امری بسیار مهم و با اهمیت بوده و به تصویر کشیدن مظلومیت و حقانیت اهل بیت پیامبر (ص) در عرصه هنر نمایش امری بی بدیل و مهم محسوب می شود. به همین منظور توجه ویژه مسئولین به این نوع نمایش ها ضروری است. به […]

نمایش رویدادها و اتفاقات تاریخی در بستر هنر تئاتر و نمایش امری بسیار مهم و با اهمیت بوده و به تصویر کشیدن مظلومیت و حقانیت اهل بیت پیامبر (ص) در عرصه هنر نمایش امری بی بدیل و مهم محسوب می شود. به همین منظور توجه ویژه مسئولین به این نوع نمایش ها ضروری است.

به گزارش عصر همدان،هنر، قدرت به نمایش در آوردن عواطف و اعماق تفکر انسانها است. هنری ماندگار و پایدار خواهد بود که قدرت خلق اثری در نمایش حقیقت و درستی و پاکی را داشته باشد؛ تئاتر یکی از مهمترین ابزارها در برقراری ارتباط میان مردم و حقیقت است.

نمایش رویدادها و اتفاقات تاریخی در بستر هنر تئاتر و نمایش امری بسیار مهم و با اهمیت بوده و به تصویر کشیدن مظلومیت و حقانیت اهل بیت پیامبر (ص) در عرصه هنر نمایش امری بی بدیل و مهم محسوب می شود.

در همین راستا اجرای نمایش وارث به کارگردانی حسین حبیبی و حمایت بسیج هنرمندان شهرستان رزن با استقبال بی نظیر مخاطبان مواجه شد که برای بررسی چگونگی مقدمات اجرای این نمایش با این کارگردان جوان هنرهای نمایشی به گفتگو پرداخته ایم.

عصر همدان: کار تئاتر را از کجا و به چه شکل شروع کردید؟

حبیبی: نزدیک به ۷سال است که تئاتر را شروع کردم؛ در دانشگاه بصورت آکادمیک وارد عرصه هنر و تئاتر شدم و در رشته ادبیات نمایشی تحصیلات خود را پیش بردم؛ درکنار آن نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی را هم آغاز کردم. درحال حاضر جز کار تئاتر و متن، فیلم کوتاه نیز کارمی کنم و به زودی یک فیلم کوتاه را خواهیم ساخت.

عصر همدان: اولین کار نمایش در چه سالی انجام دادید؟

حبیبی: اولین تئاتر من به صورت حرفه ای سال ۹۴ به نام هملت به سبک ژاپنی بود.

عصر همدان: فکر نمایش تئاتر وارث از کجا در ذهن شما شکل گرفت؟

حبیبی: از ۴ سال قبل قصد شروع چنین کاری را در سرداشتم و مدام صحنه های نمایش را مجسم میکردم، در حال طراحی تمام فرم ها و حرکت ها بودم طوری که شبیه به تعزیه نباشد. تا اینکه سال ۹۷ با تمرین زیادی جلو رفتیم و متاسفانه بنا به دلایلی بنده کنارکشیدم و کار با فرد دیگری دیگری نام گذاری شد.

عصر همدان: از اجرا و نمایش وارث راضی بودید؟بازتاب این نمایش در شهر چگونه بود؟

حبیبی: بله خدا را شاکرم که  امسال قوی تر و با طراحی های بهتر جلو آمدم و کار به ثمر نشست و خداروشکر  بازتاب خوبی را دریافت کردم.

شاید با خودتان فکر کنید که نمایش های عاشورایی تبدیل به کلیشه شده است اما همیشه کلیشه و شعار بد نیست. سینمای هالیوود هم همیشه از کلیشه ها و شعارها بهره برده و  شاید بتوان گفت گاهی شعار خیلی خوب است؛ همانطور که شعار سال توسط مقام معظم رهبری تعیین می شود یک رهنمود است و تنها یک شعار نیست، پس شعارها اگر به خوبی اجرا شوند، نه تنها بد نیستند بلکه نتایج خیلی خوبی خواهند داشت.

عصر همدان: نمایشنامه کار چه کسی بود و شما منابعتان را از کجا گرفتید؟

حبیبی: منابع بنده بیشتر تحقیق و کتاب تاریخ طبری بود، از کودکی خیلی حادثه ی عاشورا را پیگیر بودم و دوست داشتم تمام جزئیاتش را بدانم. چندین سال در حال تحقیق بودم تا اینکه به فکرم رسید از ورود امام به کربلا تا شهادت دختر ۳ساله اش حضرت رقیه (س) بنویسم و حادثه ی کربلا را به چند صحنه ی کوتاه تقسیم کردم.

عصر همدان: در این تئاتر چند نفر دخیل بوده اند؟

حبیبی: این نمایش حدود ۳ماه تمرین شد و نزدیک به ۴۰نفر بازیگر آقا و خانم دارد بازیگرانی که اولین بود تئاتر را تجربه می کردند و بیشتر آنها متولد دهه ۸۰ هستند و با سختی ها و کمبود امکانات و با رعایت پروتکل ها تلاش کردند تا یک نمایش خوبی را به اجرا برسانند.

عصر همدان: هدف شخصی شما از به تصویر کشیدن  صحنه عاشورا چه بود؟

حبیبی: هدف این نمایش این است که ما بتوانیم با زبان هنر و از راه نمایش بتوانیم رسالت مقدس کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانشان را منتقل کنیم.

عصر همدان: سختی های کار نمایش در شهرستان ما چیست؟

حبیبی: سختی را بنده در نبود حمایت خلاصه میکنم، شهرستان ما هم سالن جهت تمرین و اجرا دارد و هم کلی علاقه مند و استعداد هایی که در گوشه اتاقشان محدود شده اند. متاسفانه تئاتر اهمیتی برای مسئولین ندارد در صورتی که همین هنرمندان مراسمات را جلوه نمایی می کنند و به آن جان می دهند؛ چه در انتخابات چه در رونمایی ها چه جشن ها و…

عصر همدان: این اهمیت نداشتن دقیقا به چه معنا است؟

حبیبی: نه تنها تئاتر اهمیتی نداشته بلکه فرهنگ سازی نشده و باعث شده به سخره گرفته شود؛ بنده از همه ی ارگان ها خواهش می کنم از این هنر حمایت کنند تا افراد هنر دوست از محدودیت خارج شوند و هیچ علاقه مندی دلسرد نشود. ما باید به سمتی برویم که مردم حداقل سالی یک نمایش را شاهد باشند.

عصر همدان: وضعیت هنر در استان همدان و شهرستان رزن را چطور ارزیابی می کنید؟

حبیبی: وضعیت هنر شهرستان رزن نسبت به استان همدان ضعیف تر است؛ نه تنها نسبت به همدان بلکه نسبت به شهرستان های دیگر نیز ضعیف است؛ در شهر ما اگر به کتابخانه هایش سری بزنید کتاب های مبنایی با موضوع تئاتر پیدا نخواهید کرد.

من افسوس می خورم به علاقه مندان و پشت ‌کنکوری هایی که قصد دارند کنکور هنر بدهند اما کتابی از هنر پیدا نمی کنند و اگر موفق به قبولی هم شوند نمایشنامه ای نیست که بتوانند مطالعه کنند تا در آزمون عملی بازیگری موفق شوند. یا اگر از آنها سوال شود که چقدر تئاتر کارکرده اید، جواب سوال آنها چه خواهد بود. چرا سالن ما باید خالی باشد و خاک بخورد و جوانان با تئاتر آشنایی نداشته باشند و شاهد هیچ اجرایی نباشند؛ از مسئولین تقاضای توجه جدی به عرصه نمایش در استان و شهرستان را دارم. مشکلات فرهنگی ما بیش از مشکلات اقتصادی است استعدادها و جوانان ما را می دزدند یا نابود می کنند فرهنگ و جوان ما در معرض مخاطرات بسیار زیادی است که هنر تئاتر می تواند به این وضعیت کمک کند.

عصر همدان: سختی های کار هنری عاشورایی چیست؟

حبیبی: در نمایش های عاشورایی اگر حساسیت ها نسبت به محتوا را کنار بگذاریم که البته در جای خود مسئله مهمی است، باید عرض کنم که به دلیل تعداد بازیگران  کثیر و یکی کردن حرکات بدن با صدا و نریشن و داشتن مبارزه آن هم با بازیگرانی که رزمی کار نیستند بسیار کار دشورای است.

عصر همدان: این دشورای ها بیشتر در عرصه فنی است؟

حبیبی: بله. طراحی و کارگردانی در کارهای مذهبی نسبت به دیگر نمایش‌ها دشوارتر بوده زیرا در این نوع نمایش‌ها نویسنده و کارگردان دچار یک‌سری محدودیت‌ها است و از طرفی در نمایش‌های مذهبی تماشاگر دارای یک نوع نگاه و تفکر بوده و با ذهنیت قبلی نسبت به داستان‌های مذهبی وارد سالن تئاتر می‌شود.

به عنوان مثال اگر در نمایشی راجع به حضرت عباس(ع) صحبت شود ناخودآگاه ذهنیت‌هایی در مورد شخصیت ایشان وجود دارد و در شخصیت پردازی‌ها باید بسیار دقت شود این محدودیت‌ها در کنار سختی‌هایی که دارد بسیار جذاب است؛ جذابیت آن به این خاطر است که انسان در موقعیت‌هایی که محدود می‌شود عملکرد خلاقانه‌تری دارد.

عصر همدان: در پایان اگر مطلبی در ذهن دارید که  در جای آن سوالها خالی بود،بفرمایید

حبیبی: تئاتر عاشورایی فرهنگ عاشورا را زنده‌تر نگه می‌دارد؛ بسیاری از افراد هستند که از مسائل عاشورایی خبر ندارند و فقط در برخی محفل‌ها رویدادهای کربلا و حوادث روز عاشورا را شنیده‌اند اما با زبان هنر می‌توان به‌راحتی این مسائل را به مردم نشان داد که چه بر سر امام حسین(ع) ویاران باوفایش آمد و باید اعتراف کنم که چند نفر از بازیگرانم هیچ مطلبی  از عاشورا نمی دانستند و در همین نمایش آگاه شدند و بعدها با درک صحنه ها اشک می ریختند.

نشان دادن مصائب اهل‌بیت به مردم با توجه به اینکه ما بارها آن‌ها را شنیده‌ایم بسیار می‌تواند اثرگذار باشد و بر استحکام فکری ایمان مردم تاثیر بگذارد.

عصر همدان: از مسئولین دقیقا چه خواسته ای دارید؟

حبیبی: بنده خودم را هنرمند نمی دانم اما به عنوان یک اهل هنر عاجزانه درخواستی دارم و آن این است که از قشر تئاتر حمایت کنید و اگر جوان یا نوجوانی به هردلیلی قصد تئاتر کارکردن را داشت دلسردش نکنید و راه را برای فعالیتش بازکنید. بنده فارغ التحصیل این رشته هستم و کار بنده تئاتر بوده و خواهد بود و اگر کار نکنم پس نتیجه تحصیلاتم چه می شود؟ کجا و چگونه تجربه کنم؟ خودم را مثال زدم تا تازه وارد های هنر را که در راه هستند بیشتر دریابیم.

انتهای پیام/م

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=81785
  • دیدگاه‌ها برای نمایش دینی و آیینی نیازمند توجه جدی مسئولان است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.