• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

پیشرفت ۲۶ درصدی سد خرمرود تویسرکان/لزوم توسعه گردشگری آبی

  • کد خبر : 17130
  • 05 شهریور 1398 - 23:44
پیشرفت ۲۶ درصدی سد خرمرود تویسرکان/لزوم توسعه گردشگری آبی

مدیر عامل آب منطقه ای استان همدان با اعلام اینکه پروژه سد خرمرود تاکنون ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است افزود: از عملیات های مهم پروژه بحث خاکبرادری و تملک اراضی هست. به گزارش عصر همدان؛ صبح امروز به مناسبت هفته دولت تور رسانه ای بازدید خبرنگاران از پروژه های شرکت آب منطقه ای همدان […]

مدیر عامل آب منطقه ای استان همدان با اعلام اینکه پروژه سد خرمرود تاکنون ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است افزود: از عملیات های مهم پروژه بحث خاکبرادری و تملک اراضی هست.

به گزارش عصر همدان؛ صبح امروز به مناسبت هفته دولت تور رسانه ای بازدید خبرنگاران از پروژه های شرکت آب منطقه ای همدان برگزار شد.

منصور ستوده، مدیر عامل آب منطقه ای استان همدان در حاشیه این بازدیدها ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: یکی از وظایف ما این است که به مناسبت هفته دولت اقدامات خوب دولت را به گوش مردم برسانیم .

وی با اشاره به خصوصیات سد خرمرود گفت: یکی ازشاخص های اصلی سد خرمرود این است که به صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال اجرا است و سرمایه گذار با آورده خودش ۱۰۰ درصد پروژه را اجرا می کند و دولت با یک سود معقولی بعد از اجرای پروژه مبلغ را در اختیار سرمایه گذار میگذارد.

ستوده تاکید کرد:  واگذاری به سرمایه گذاری خصوصی باعث میشود که باعث می شود زودتر به اهداف تامین آب شربمان برسیم.

وی عنوان کرد: هدف اصلی ما از ساخت سد خرومرد تامین آب صنایع  به میزان ۱/۵ متر مکعب، تامین آب شرب به میزان۱/۳۲ میلیون مترمکعب برای ۴۰روستا، حق آبه رهاسازی زیست محیطی به میزان ۱/۰۴ میلیون متر مکعب در سال و حق آبه تامین مصارف کشاورزی به میزان ۳ میلیون متر مکعب می باشد.

مدیر عامل آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه کنترل سیلاب و جلوگیری از سیل از دیگر اهداف مهم ما است افزود: امسال فروردین ما در جلوگیری از سیل به خوبی اقدام کردیم.

وی اظهار کرد: مبلغ کل قرارداد اجرای کار براساس سال ۹۵ حدود یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال  است که پیش بینی می شود با وجود تورم ها به  حدود چهار هزار میلیارد ریال برای این سد اعتبار نیاز باشد.

ستوده با اعلام اینکه پروژه سد خرمرود تاکنون ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است افزود: از عملیات های مهم پروژه بحث خاکبرادری و تملک اراضی هست و همچنین تکمیل بدنه سد۲۶ درصد، سرریز حدود ۱۸ درصد و فراز بند که همان سد کوچک است حدود ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اظهار کرد: نکته مهم این است که با توجه به شرایط اقتصادی وتحریم های دشمن همه پروژه های ما به صورت ۱۰۰ درصدی فعال هستند و نشان میدهد تحریم ها اثری در بحث اجرای پروژه ها نداشته است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه  حدود ۱۴۹ نفر در این پروژه به طور مستقیم در حال فعالیت هستند افزود: حدود ۷۰ درصد ماشین الات سنگین در این پروژه در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه زمان بندی این پروژه سه سال هست افزود: از نماینده مردم تویسرکان که ردیف اعتباری این سد که از دست رفته بود را زنده کرد کمال تشکر و قدردانی را دارم.

 مخزن ذخیره سد گرین ۱۰ میلیون متر مکعب است

ستوده در ادامه با اشاره به تاکید وزیر نیرو بر بحث گردشگری آب گفت: در این خصوص شیوه نامه ای تنظیم شده است که در این شیوه نامه یک کمیته استانی تشکیل و کمیته هم پتانسیل های گردشگری تاسیسات آبی را شناسایی کند.

در ادامه  مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد گرین  نهاوند با بیان اینکه عملیات اجرایی این سد از آذر ماه سال ۱۳۹۷ بر روی یکی از سر شاخه های رود گاماسیاب آغاز شده است افزود: براساس پیش بینی ها این سد در مدت چهار سال تکمیل و به بهره برادری خواهد رسید.

وی اظهار کرد: مخزن ذخیره این سد ۱۰ میلیون متر مکعب است که می تواند در طول سال ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب آب را جهت استفاده فراهم نماید.

ستوده با اشاره به اهداف طرح سد گرین گفت: تامین آب شرب دراز مدت شهرستان نهاوند به میزان سالانه ۱۹ میلیون متر مکعب در افق طرح، تامین آب مورد نیاز صنعت به میزان ۳ میلیون متر مکعب، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت و در نهایت فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی در این منطقه از جمله اهداف مهم طرح هست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ سد مخزنی در حال اجرا داریم افزود: این سدها شامل خرمرود، گرین و نعمت آباد با حجم مخزن ۲۳ میلیون متر مکعب است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان همدان ادامه داد: همچنین ۶ سد در حال بهره برادری شامل سداکباتان، آبشینه، کلان، سرابی، شیرین سو و شنجور می باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه سهم آب سطحی  از آب تجدید شونده حدود ۷۸۰ میلیون مترمکعب است افزود:حجم آب ورودی سطحی به مرزهای استان ۵۵ میلیون متر مکعب درسال، حجم آب رودخانه ها به استانهای همجوار ۴۴۱ میلیون مترمکعب در سال و میزان بهره برادری از آب های سطحی استان ۴۵۰ میلیون متر مکعب در سال است.

ستوده در ادامه با بیان اینکه  ۴ تغذیه مصنوعی در حال مطالعه داریم افزود: اینها شامل تغذیه مصنوعی خردمند، ینگی کند، هلور، آجین  با تغذیه ۷.۳ میلیون متر مکعب در سال است.

وی در پایان با بیان اینکه اعتبارات ملی استانی ۱۱۳ درصد افزایش یافته است افزود: در این زمینه باید از نماینده مردم نهاوند که اعتبار ساخت سدگرین را از ۴ میلیارد تومان با پیگیری های مداوم به ۱۷ میلیارد تومان رساندند قدردانی کنم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=17130
  • دیدگاه‌ها برای پیشرفت ۲۶ درصدی سد خرمرود تویسرکان/لزوم توسعه گردشگری آبی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.