• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

پرکشیدن مرغ از سفره مردم/بدون تامین نیاز مرغداران باید منتظر افزایش بیشتر قیمت باشیم

  • کد خبر : 91201
  • 14 آبان 1399 - 12:44
پرکشیدن مرغ از سفره مردم/بدون تامین نیاز مرغداران باید منتظر افزایش بیشتر قیمت باشیم

گرانی مواد اولیه برای تولید مرغ موجب گرانی این محصول برای مردم و بدون صرفه بودن تولید آن برای مرغداران شده است، نهاده ها به شکل قطره چکانی به مرغداری ها می رسد وتولید کنندگان ناچار به خرید مواد اولیه با ارز آزاد هستند برای جلوگیری از گرانی بیشتر این محصول لازم است پایه از […]

گرانی مواد اولیه برای تولید مرغ موجب گرانی این محصول برای مردم و بدون صرفه بودن تولید آن برای مرغداران شده است، نهاده ها به شکل قطره چکانی به مرغداری ها می رسد وتولید کنندگان ناچار به خرید مواد اولیه با ارز آزاد هستند برای جلوگیری از گرانی بیشتر این محصول لازم است پایه از پایبست تصحیح شود.

به گزارش عصر همدان، بین قیمت تعیین شده گوشت مرغ در ستاد تنظیم بازار و قیمت عرضه این محصول در سطح کشورتفاوت وجود دارد اما علت چیست؟ باز هم دلالان؟ گران فروشی مرغداران؟ یا تعیین قیمت بدون منطق و پشتوانه توسط ستاد تنظیم بازار؟

مشکل مرغداران درتامین نهاده های مورد نیاز برای پرورش طیور است. سهمیه نهاده ی دولتی که به مرغدارن تحویل می شود به هیچ عنوان کفاف تولید گوشت مرغ را نمی دهد. تامین نهاده ها و مواد مورد نیاز پروش طیور ۷۰ درصد قیمت نهایی توزیع این محصول را تعیین می کند. با وجود کمبود این مواد و تهیه اجباری مواد اولیه به طور آزاد و با ارز بیست و چند هزار تومانی به جز عدول کردن از قیمت تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار یا کاهش جوجه ریزی راهی برای مرغدار نمی ماند که هر دو سمت این دو راهی به یک مقصد ختم می شود وآن گرانی قیمت محصول برای مصرف کننده است.

در حال حاضر در سطح بازار، مرغ تا قیمت کیلویی ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد. در حالی که قیمت تعیین شده در ستاد تنظیم بازار کیلویی ۲۲ هزار تومان تعیین شده است مسئولان هم چنان به جای حل ریشه ای مشکل و بر طرف کردن نقصان بر قیمت تعیین شده ستاد تنظیم بازار اصرار می کنند و به اصطلاح از گاو نر شیر طلب دارند که نشدنی است همان طور که فروش ارزان مرغی که با نهاده ی گران پرورش داده شده برای مرغدار غیر ممکن است.

نظارتی بر واردات نهاده های دامی نیست

با این اوصاف به سراغ مرغداران و مسئولان این امر رفتیم تا علت کمبود نهاده های مرغی با ارز دولتی را جویا شویم.

دراین خصوص حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی خواه، عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت پخش نهاده های دامی و طیور اظهار کرد: علت اصلی این است که متاسفانه نظارتی بر واردات این محصول نیست.

وی افزود: وارد کننده های نهاده های دامی به حال خود توسط دولت رها شده و این محصول را با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد می کنند اما در بازار آزاد به فروش می رسانند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی دو نرخی شدن و عدم دسترسی تولید کننده به نهاده های قیمت مناسب را از آسیب های جدی دانست و تاکید کرد: تولید کننده هنگامی که از بازار سیاه نهاده های دامی را تهیه کند مجبور است که محصول را چند برابر قیمت به فروش برساند.

این عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به مهمترین راهکارهای مقابله با عرضه نهاده های دامی در بازار سیاه تصریح کرد: باید گمرک در ترخیص کالا در توزیع این محصول به بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی وصل شود.

حجت‌الاسلام آزادی خواه افزود: زمانی به وارد کننده کننده ارز جدید تعلق گیرد که محصول خود را به جهاد کشاورزی تحویل داده باشد.

وی بیان کرد: از اتحادیه های تعاونی مرغداران و دامداران نیز باید برای توزیع نهادهای دامی می توان حداکثر  استفاده را انجام داد.

مردم نگران کمبود مرغ در بازار نباشند

در ادامه علیرضا قره گوزلو، مدیر طیور جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به سامانه سماسد گفت: در این سامانه کاملاً مشخص می شود که چه تعداد جوجه ریزی صورت گرفت و براساس آن اجازه خرید نهاده داده می شود.

وی با بیان اینکه از لحاظ تخصیص نهاده ما جزء بهترین استان ها هستیم افزود: امسال در خصوص مرغ های تخم گذار بالای ۸۰ درصد ، مرغ گوشتی بالای ۶۰ درصد و بالای ۸۰ درصد به مرغ مادر نهاده تعلق گرفته است.

مدیر طیور جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به سرانه بالای مصرف مرغ در بین استان های غربی گفت: ما باید سفره مردم را از مرغ اشباع کنیم تا از لحاظ سلامتی کمتر به مشکل بخورند.

وی با بیان اینکه با وجود کمبود جوجه ریزی ها مردم نگران کمبود مرغ در بازار نباشند گفت: به اندازه کافی مرغ منجمد در سردخانه ها موجود است.

قره گوز لو در ادامه عامل اصلی کمبود نهاده را تحریم ها دانست و گفت: ما شبانه روز پیگیر این مشکل هستیم ولی خیلی مسائل جلوی اجرای صحیح را می گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات از سوی بانک مرکزی است که آنموقع که لازم بود ارز تخصیص نداد و باعث شد در خرید و تحویل نهاده از سوی وزارت صمت به جهاد کشاورزی تاخیر ایجاد شود.

مدیر طیور جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: الان بخاطر مجاهدت مرغداران همدانی مرغ به اندازه کافی در بازار است، اما نیاز است حتما برای اذرماه سهمیه ما مشخص شود تا مرغداران براساس آن جوجه ریزی داشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه قلم خبرنگاران می تواند بخش کشاورزی را پویا کند گفت: در خصوص نهاده های دامی باید بگوییم مدیریت شود زیرا مدیریت مهم تراز نبودن آن است.

با توجه به اظهارات این مسئول ولی ما گشایشی در کار مرغداران مشاهده نمی کنیم و آن ها مجبور هستند برای تامین تمام نیاز خود نهاده را با قیمت بالا بخرند.

هیچگاه مرغدار تعیین کننده قیمت مرغ نبوده

در این خصوص یکی از مرغداران همدانی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه هیچگاه مرغدار تعیین کننده قیمت مرغ نبوده و این یک نکته ای است که باید اول قضیه برای همه روشن شود افزود: نوسان قیمت مرغ دست مرغدار نیست و اگر می توانست قیمت را تعیین کند موقعی که قیمت مرغ خیلی پایین است و همه دارند ضرر می کنند آن موقع هم قیمت را بالا می برد.

دولت با مردم صادق نیست

وی بابیان اینکه دلیل ایجاد این مشکلات برای مرغداران این است که دولت با مردم صادق نیست گفت: دولت در تلویزیون اعلام می کند که  نهاده ها را تامین کردم در صورتی که اینگونه نیست خود من مرغداری دارم اما باید چند روز دنبال سویا باشم و مجبورم ۵ برابر قیمت دولتی خریداری کنم.

ما مرغداران ترجیح می دهیم دیگر جوجه ریزی نداشته باشیم

این مرغدار ادامه داد: وقتی هزینه بالا می رود تعزیرات حکومتی هم می گوید نباید گران بفروشیم من به همان نرخ دولتی می دهم ولی این  اختیار را دارم  که دیگر جوجه ریزی نداشته باشم چون می بینم دخلش با خرجش نمی صرفد و در نهایت همین اتفاق می افتد که مرغ در بازار کم و گران می شود.

وی به تشریح دلایل گران شدن مرغ پرداخت و گفت: در تابستان ۹۸ به علت گرم شدن و بیماری مرغ ها به یکباره قیمت مرغ بالا رفت و وزارت جهاد کشاورزی بخاطر اینکه این مشکل در آخر سال ایجاد نشود تولید جوجه را زیاد کرد و شب عید که کرونا شیوع پیدا کرد مصرف هم کم شد و همه مرغدارها متضرر شدند.

این تولید کننده  ادامه داد: الان هم که مرغدار با کمبود نهاده ها مواجه شده است و ترجیح می دهد جوجه ریزی را کمتر کند تا ضرر نکند.

وی با بیان اینکه تنها راه حل عبور از این بحران این است که مسئولان واقعیت را بگویند گفت: مسئولان باید  نهاده را آزاد کنند و دولت باید دستش را از روی آن برادرد چون هر چیزی را که دولت  روی آن دست گذاشت به دنبالش فساد، رانت  و سایر مشکلات را هم آورد.

مدیریت نهاده ها را به تشکل ها بدهند

این مرغدار ادامه داد: باید مدیریت نهاده ها را به تشکل ها بدهند، ما در اتحادیه ها افراد قابل اعتماد و متخصصی داریم که با کمک آنان می شود بسیاری از مشکلات را حل کرد.

استان همدان ضعیف ترین استان در دریافت نهاده ها

در ادامه در این خصوص گفتگویی با یکی دیگر از مرغداران همدان صورت گرفت. او به بیان دلایل گرانی مرغ پرداخت و گفت: یک سیستمی حدود دو سال پیش به اسم بازارگاه طراحی کردند که سبب شد دیگر ما نتوانیم با شرکت های وارد کننده نهاده ارتباط بگیریم  و کلید این سسیتم دست جهاد کشاورزی است و هر وقت بخواهد  قطع و وصل می کند .

این عضو صنف مرغداران اظهار کرد: سهمیه را دراختیاراستانها گذاشتند که به نظرم استان همدان ضعیف ترین استانی است که نتوانسته سهمیه خودش را بگیرد .

مجبوریم بقیه نهاده های موردنیازمان را با ارز آزاد بخریم

وی با بیان اینکه ما تولید کنندگان مجبور هستیم بقیه نهاده های موردنیازمان را به صورت آزاد خریداری کنیم گفت: آقایان مسئول می گویند ما نهاده ای که با قیمت و دلار آزاد باشد نداریم در صورتی که به وفور یافت می شود.

این تولید کننده عنوان کرد: وقتی که تولید کننده می ببیند برایش توجیه اقتصادی  ندارد و هزینه های تولیدش ۳ برابر شده ترجیح می دهد که تولیدش را متوقف یا کمتر کند چون اگر بخواهد با قیمت مدنظر بفروشد باید جواب تعزیرات را بدهد.

اظهارات جهاد کشاورزی با واقعیت انطباق ندارد

وی در ادامه با بیان اینکه فروش نهاده به این شکل محل فساد است گفت: دلار ۴ هزار و دویست تومانی به نهاده تعلق می گیرد ولی من مرغدار با دلار ۲۸ هزار تومانی می خرم در صورتی که جهاد می گوید چنین چیزی نیست که به نظر من دارد دروغ می گوید.

این مرغدار تصریح کرد: یعنی مسئولین واقعا خودشان را یا به خواب زدند یا به اصلاح از ترس جایگاهی دارند صندلی اشان را خیلی بیشتر دوست دارند.

وی عنوان کرد: یک موضوع دیگر که در همدان خیلی بیشتر است این می باشد که قیمت مصوب در ماه خرداد در تنظیم بازار انجام شد بسیار در همدان سخت گیری شد که به همان قیمت به فروش برسد در صورتی که در استان های دیگر انقدر سخت گیری نبود.

این تولید کننده در پایان عنوان کرد: ما می دانیم مسئولین در عمل ضعیف هستند ولی یکی باشد حرف ما را بشنود و باید بدانند اگر نهاده به اندازه نیاز در اختیار ما بگذارند ما هم با قیمت مصوب به فروش می رسانیم.

سوداگران در کمین گاه سود های کلان مشکل اصلی هستند

در ادامه عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما  با بیان اینکه منشا مشکل انتقال نهاده از سر مزرعه تولید یا از ابتدای واردات تا رسیدن به دست مصرف کننده این نهاده ها سوداگری است گفت: دلالان و سوداگران مستقر در کمین گاه های سودهای کلان، باد آورده و غصبی مثل همیشه مشکل اصلی این بازار هم هستند اما علت فاعلی  این معضل فقدان وجود یک برنامه جامع برای تنظیم بازارنهاده های مختلف است.

وی با بیان اینکه هیچ برنامه خاصی برای تکمیل زنجیره تولید وجود ندارد ادامه داد: ما در خصوص تولید نهاده های دام و طیور اعم از مرغ و ماهی توانایی تولید کامل را داریم اما به دلیل فقدان یک الگوی کشت منسجم و مدون تا الان هدف خودکفایی در این زمینه محقق نشده است و مجبور به واردات ذرت و سویا هستیم.

با یک برنامه مناسب به خود کفایی در نهاده ها می رسیم

شیخی نحوه رسیدن به خودکفایی را افزایش بهره وری آب، تصحیح و تبدیل الگوی کشت اراضی دانست و خاطر نشان کرد: اگر به جای اینکه دنبال تامین روغن خوراکی از طریق کشت ذرت باشیم با رویکردکشت نهال زیتون یا با کشت دیم و نیمه دیم در مراتع به فکر تامین تمام نیازمان به روغن مصرفی مردم و خوراک دام باشیم باهمین شرایط تحریم خود کفایی در نیاز ذرت تامین خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید برلزوم وجود الگوی کشت مناسب تصریح کرد: فقدان این مهم باعث می شود مدام به دنبال جواب این سوال باشیم که چرا نهاده ها به دست تولید کننده و ستانده ها به دست مصرف کننده با  قیمت مناسب نمی رسد.

سامانه ی دریافت نهاده ها باید بانک اطلاعاتی بدون نقصی داشته باشد

وی در خصوص سامانه طراحی شده برای ثبت نام و تحویل نهاده ها به پرورش دهندگام دام و طیورگفت: این سامانه اینترنتی فقط در شرایطی کار بردی است که بانک اطلاعاتی کاملی داشته باشد و تمام حجم کالایی که در گردش خواهد بود از مبدا ارزه تا مقصد مصرف کننده نهایی نهاده ها بدون هیچ نقصی مورد رصد این سامانه قرار بگیرد.

شیخی ادامه داد این سامانه کمک بزرگی خواهد بود در صورتی که هیچ گذر گاهی برای فرار از زیر چتر رصد این سامانه وجود نداشته باشد تا دریچه ادامه تخلفات باز بماند.

وی در پایان با بیان اینکه در این چرخه ناقص تولید مرغ واسطه ها در نقش عمده فروش و خرده فروش همیشه سودشان را دارند اظهار کرد: در وحله اول این تولید کنندگان هستند که متضرر می شوند اما اگر جلوی ضرر را نگیریم غرامت این کوتاهی تنها توسط مردم پرداخت خواهد شد و نتیجه ای جز دامن زدن به گرانی ها ندارد.

به گزارش عصر همدان با توجه به وجود نهاده ها به قیمت غیر دولتی در بازار از مسئولان این امر انتظار می رود برای تامین نیاز مرغداران، شرایط خرید مواد اولیه با ارز دولتی را باجدیت دنبال و فراهم آورند با توجه به مشکلات عدیده در زمینه گوشت قرمز و خارج شدن این تغذیه از سبد کالای مردم نهایت تلاش مسئولان برای جلوگیری از گرانی گوشت مرغ حداقل اقدام ممکن دولت به نظر می آید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=91201
  • دیدگاه‌ها برای پرکشیدن مرغ از سفره مردم/بدون تامین نیاز مرغداران باید منتظر افزایش بیشتر قیمت باشیم بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.