• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
3

پایه گذاری مکتب ترویج علم و نشر معارف نبوی، علوی و فاطمی در زمان امام صادق (ع)

  • کد خبر : 90960
  • 13 آبان 1399 - 8:40
پایه گذاری مکتب ترویج علم و نشر معارف نبوی، علوی و فاطمی در زمان امام صادق (ع)

عباس فرخی با اشاره به پرورش ۴ هزار شاگرد تراز اول در زمان امام صادق(ع) گفت: بزرگترین مکتب ترویج علم و نشر معارف نبوی، علوی و فاطمی در زمان امام صادق(ع) بود. عباس فرخی، کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: بعد از پیامبر اکرم (ص) ۲۵ سال امیر المومنین خانه نشین شدند […]

عباس فرخی با اشاره به پرورش ۴ هزار شاگرد تراز اول در زمان امام صادق(ع) گفت: بزرگترین مکتب ترویج علم و نشر معارف نبوی، علوی و فاطمی در زمان امام صادق(ع) بود.

عباس فرخی، کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: بعد از پیامبر اکرم (ص) ۲۵ سال امیر المومنین خانه نشین شدند که بعد از این مدت مردم به حضرت علی روی آوردند. اما این روی آوردن ۴ سال بیشتر طول نکشید. چرا که بخاطر پایین بودن سطح آگاهی، مردم ولی خود و حکومت ولایی را خوب نشناختند.

وی ادامه داد: ظلم هایی که در حق امام مجتبی(ع) و واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری قمری روا داشتند باز هم در اثر بی بصیرتی و ناشناسی مردم اتفاق افتاد که مردم ولی زمان خود را نشناختند و او را با انصارش به مسلخ نادانی خود بردند.

فرخی تاکید کرد: بعد از آن امویان حکومت شان ادامه پیدا کرد تا زمانی که درزمان امام باقر(ع)، این حکومت بخاطر فساد و با قیام ابومسلم خراسانی حکومت بنی عباس که از خویشاوندان پیامبر بودند حکومت را به دست گرفتند.

وی افزود: در آن زمان مردم زیادی به ائمه اطهار مراجعه کردند که ما با شما بیعت می کنیم و دید نافذی که امامان ما داشتند، نپذیرفتند چون می دیدند این آمادگی در مردم نیست که حکومت بر مبنای امامت و ولایت شکل بگیرد.

فرخی گفت: این روند حکومت ها که از بنی امیه به بنی عباس انتقال پیدا کرد، فرصت و فضای بازی را برای دو امام معصوم ما یعنی امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) ایجاد کرد و آنها مکتب ترویج علم را راه اندازی کردند و معارف نبوی، علوی و فاطمی را که در طول ۱۰۰ سال رحلت پیامبر در خفقان حکومت بنی امیه نتوانست نشر داده شود فرصت گسترش یافتند.

کارشناس مذهبی گفت: خفقان در آن زمان به حدی بود که امام سجاد نتوانستند شاگرد تربیت کنند و تعالیم اسلامی را در قالب دعا معرفی کردند و صحیفه سجادیه همین گنجینه گرانبهاست.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) قریب به ۴ هزار شاگرد تراز اول داشتند و این امام همام از این فرصت استفاده کرد و پایه های ناب فقه اسلامی را که فقه جعفری معروف شد پایه گذاری کردند .

انتهای پیام/ آ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=90960
  • دیدگاه‌ها برای پایه گذاری مکتب ترویج علم و نشر معارف نبوی، علوی و فاطمی در زمان امام صادق (ع) بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.