• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
2
رئیس سابق دادگستری استان همدان تاکید کرد:

وکلای مصلح، منجیان صلح و سازش در دادگستری

  • کد خبر : 212587
  • 16 اسفند 1402 - 15:32
وکلای مصلح، منجیان صلح و سازش در دادگستری
رئیس سابق دادگستری استان همدان گفت: با تجربه در دستگاه قضائیه و ارتباط با وکلا، دریافتم که وکلا تلاش زیادی برای صلح و سازش می کنند اما این موضوع مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی <<عصر همدان>> حمیدرضا عدالتخواه در همایش نقش داوری حرفه‌ای در نظام حقوقی و قضایی ایران و نقش وکلا در توسعه صلح و سازش که پیش از ظهر امروز در دانشگاه علوم پزشکی سالن همایش غدیر برگزار شد، با بیان اینکه فرهنگ ما تفاوت هایی با سایر فرهنگ ها دارد، افزود: در فرهنگ ما ناخودآگاه اگر افراد اختلاف و درگیری ببینند به منجی گری می پردازند.

وی ابراز کرد: خوشبختانه در استان همدان با همفکری قضات دادگستری و جلسات با کانون وکلا و کارشناسان، برنامه ریزی شد که گروهی از وکلایی که علاقه مند به صلح و سازش هستند، سازمان دهی شوند و سامانه ای به نام وکلا مصلح طراحی شد.

عدالتخواه با بیان اینکه وکیل مصلح صرفه نظر از آیات و روایات متعدد، منشا قانونی دارد گفت: ماده ۳۱ قانون دادگستری در سال ۵۶ می گوید وکلا دادگستری باید در دعاوی دادگستری و یا دعاوی جزایی قبل از اقامه دعوا سعی نماید بین طرفین سازش دهد و انجام این وظیفه را در دادخواست یا ضمن دفاع بیان کند.

رئیس سابق دادگستری استان همدان در مورد حق الوکاله وکیل اظهار کرد: اگر اولین جلسه مصالحه، ختم به سازش شد، وکیل مستحق دریافت نصف حق الوکاله است و اگر جهت حصول سازش نیاز به جلسات دیگر باشد بابت هر جلسه تا جلسه پنجم یک پنجم به حق الوکاله اضافه می گردد.

 

وی در رابطه با شرایط ارجاع موضوع به وکیل مصلح گفت: در پرونده های مطروحه اعم از دادگاه یا دادسرا اگر حداقل وکیل یکی از اصحاب دعوی عضو طرح وکلای مصلح باشد مقام قضایی میتواند جهت حصول سازش موضوع را به وکیل مصلح ارجاع نماید.

انتهای خبر/ ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=212587
  • دیدگاه‌ها برای وکلای مصلح، منجیان صلح و سازش در دادگستری بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.